| کد خبر: 208187 |

کام دشت‌های شمال استان مرکزی همچنان تشنه است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: با وجود بارش های مطلوب طی دو سال آبی اخیر، دشت های شمال استان مرکزی از نظر ذخایر منابع آبی در حالت بحرانی هستند.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی گفت: با وجود بارش های مطلوب طی دو سال آبی اخیر، دشت های شمال استان مرکزی از نظر ذخایر منابع آبی در حالت بحرانی هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عزت اله آمرهای دشت زرندیه و ساوه را بحرانی‌ترین دشتهای استان مرکزی عنوان کرد و افزود: اضافه برداشت از سفرههای زیر زمینی و کاهش میزان بارش در شمالیترین نقطه استان مرکزی از جمله مهم‌ترین عوامل تبدیل این دشت ها به دشت های بحرانی بوده است.

وی افزود: روند ذخیره مخازن دشت‌های شازند، کمیجان، خمین، محلات و دلیجان بر اثر بارندگیهای سال گذشته روند افزایشی بوده اما این میزان بارش در دشت ساوه و زرندیه تغییری ایجاد نکرده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقهای مرکزی افزود: بارش های مطلوب در دو سال آبی اخیر موجب بهبود برخی دشت های آبی استان شده است. البته این بدان معنا نیست که توانسته باشد کسری مخازن سال های گذشته را جبران کند بلکه این بهبود موجب تامین بخشی از کسری مخازن آبی شده تا استمرار بحران آبی متوقف شود.

آمرهای تصریح کرد: بهبود کسری مخازن دشتهای استان عموما شامل دشتهای جنوب و غرب استان مرکزی است و در دشت های شمالی نظیر ساوه و زرندیه همچنان وضعیت بحرانی است و بهبودی حاصل نشده است.

وی بیان کرد: با وجود بارشهای مطلوب نمیتوان گفت که منابع آبهای زیرزمینی تقویت شده است و به دلیل بحرانی بودن ذخایر منابع آبی در دشت های استان همچنان عدم توسعه کشاورزی، پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا و تجهیز مزارع و باغات به سیستم آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی، با توجه به صنعتی بودن استان و نیاز آبی قابل توجه صنایع به آب از آنجاکه بخشی از کسری آب در دو سال اخیر در نتیجه بارندگی های موثر برطرف شده است لذا تخصیص منابع آبی بیشتر به حوزه صنایع موجود یا در دست احداث در دستور کار مدیریت استان قرار دارد.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود اگر تا 10 سال آینده میزان بارش ها مطابق دو سال آبی اخیر صورت گیرد و مدیریت در برداشت های منابع آبی به عنوان یک اصل در حوزه مدیریتی منابع آبی مدنظر قرار گیرد، شاید وضعیت ذخایر آبی در دشت های بحرانی استان در ساوه و زرندیه بهبود یابد گرچه دور از انتظار است که به حالت قبل از خشکسالی برگردد و بتوان با حفر مثلا ۲۰ متر چاه به آب رسید.

آمرهای تصریح کرد: برداشت بیرویه از منابع آبی و کاهش بارندگیها در طول ۳۰ سال گذشته منجر به افت منابع آبی زیرزمینی و کسری مخازن دشتها شده است و از نظر علم زمین شناسی نیز به دلیل اینکه فعل و انفعالاتی در زمین صورت گرفته است ، نمی توان گفت که با دو سال بارندگی مطلوب ذخیره منابع زیرزمینی به حالت گذشته برمیگردد، گرچه به طور نسبی بهبود یافته‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.