| کد خبر: 162064 |

همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلتیک غرب آسیا/تکمیلی

◄ برداشت سه‌برابری ار منابع آبی زیر زمینی تهران

همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدرو پلتیک با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران و مسئولان وزارت امور خارجه به میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

تین نیوز

همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلتیک همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدرپولیتیک غرب آسیا، از دقایقی پیش با حضور سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و محمدعلی نجفی شهردار تهران در دانشکده جغرافیای دانشگاه خوارزمی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، دبیر علمی همایش با اشاره به رشد شهرنشینی و کاهش نزولات جوی اظهار کرد: در این میان غرب اسیا که به ذات کم‌بار هست به لحاظ برخی سیاست های نادرست با کمبود آب مواجه شده اند.

وی افزود: در میان کشورهای منطقه ایران بیشترین تاثیرپذیری را از این موضوع داشته است و تا حد زیادی از منابع تجدیدپذیر استفاده می شود.

افزایش آلودگی هوا و همچنین زیرگردها در تهران به ویژه، این شهر را با بحران آب مواجه کرده است، بحران آب تنش میان کشورهای منطقه  را نیز افزون خواهد کرد و هیدروپلتیک نیز متاثر از عوامل مصرف و منطقه‌ای است که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دکتر محمدعلی سبحان‌الهی رئیس دانشگاه خوارزمی در این همایش گفت: همراهی شهرداری تهران ما را در رسیدن به اهداف این همایش یاری می‌رساند.

وی در ادامه افزود: بحران آب در کشور و تهران جدی است و افزایش ریزگردها نیز یکی از رهاوردهای این پدیده است که از 40 سال پیش پایه ریزی شد.

محمدحسین پاپلی یزدی رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران نیز طی سخنانی اظهار کرد: پایان دیپلماسی همواره جنگ است و برجام نیز یکی ازآثار فرهنگی برای ایران است حتی در صورت برهم خوردن آن، آب را باید مایه تمدن و صلح قرار داد.

امروز اگر مشکل ریزگردها را داریم نتیجه بی‌توجهی به ساخت سدهایی است که از سال‌ها پیش در کشور همسایه ترکیه در حال ساخت است، امروز سدهای ترکیه در حال از بین بردن چند تمدن هستند .

سردار رحیم نواب‌صفوی رئیس همایش ملی دیپلماسی آب در این همایش گفت: ما با 12 کشور آب‌های مشترک داریم که می تواند محل مناقشه و یا روابط دوستانه با آنها باشد، قصد داریم نتیجه همایش را به وزارت نیرو، وزارت کشور و عموم مردم ارائه کنیم.

وی گفت: مردم ما پرمصرف هستند و اگر نتوان به کشاورزان و مردم بیاموزیم که باید 10 درصد از مصرف کاهش پیدا کند، قطعا با مشک جدی آب مواجه خواهیم بود.

نوآبصفوی تصریح کرد: نقش کلیدی آب در زمان حاضر بر کسی پوشیده نیست، 10 میلیارد و دویست میلیون متر مکعب آب از ایران خارج می شود که عمده آن به کشور عراق می رود و بیشترین ریزگردها نیز از این کشور وارد ایران می‌شود.

عراقچی یکی از موارد تقابل میان کشورها را، کاهش منابع آبی است که با مشخص شدن سهم دیپلماسی در این بخش می تواند از این میزان بکاهد.

عباس عراقچی معاون وزیر مور خارجه نیز در ادامه این همایش با بیان ای که اگر بتوان مدیریت تبخیر منابع مالی را در دستور کار قرار داد، قطعا با مشکلات کمتی روبرو خواهیم بود، گفت:  امروز از دیپلماسی آب فرامرزی یاد می‌شود، آب ظرفیت بالایی دارد تا محل تنازعی باشد میان دو کور یا دو قوم؛اما تاریخ نشان داده که آب همواره محل دوستی و صلح بوده است، معاهده میان افغانستان و ایران در دهه 50 نیز یکی از این موارد به شمار می آید.

عراقچی در ادامه همایش ملی دیپلماسی آب اظهار کرد: ۹۰ درصد آب ایران در حوزه کشاورزی به مصرف می‌رسد قطعاً می‌توان با اصلاح الگوی مصرف هدررفت آب را کاهش داد.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: متاسفانه منطقه غرب آسیا از جمله ایران به عنوان مناطق کم‌آب شناخته می شوند و همه به دنبال آن هستند تا از منابع آبی خود به طور کامل استفاده کنند و سیاست های کلان کشور ما نیز بر این اصل استوار شده است، نه این که مانع رسیدن آب به دیگر کشورها باشیم اما مردم ایران در این میان برای ما مهم‌ترین‌ها هستند.

وی به دیپلماسی آب مجازی اشاره داشته و گفت: در این طرح کشورها در پی تولید کالایی هستند که مانع از استفاده زیاد آب در تولید آنها باشند، اگر قبول داریم که آب یک موضوع استراتژیک برای ما محسوب می‌شود باید سیاست‌ها را به آن‌سو گرایش داد.

به گفته عراقچی، تولید گندم در ایران متاسفانه آب زیادی را به مصرف می رساند و لذا باید به سمتی گام برداریم که مصرف آب در تولید کالا را به حداقل کاهش داد.

مقوله کشت فراسرزمینی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و میلیون‌ها هکتار زمین در برخی کشورها مورد مذاکره قرار گرفت که متاسفانه تا به امروز هیچ یک از طرح ها به مرحله اجرا نرسیده است.

انتقال تجربیات بین‌المللی یکی دیگر از موضوعاتی بود که عراقچی به آن پرداخت و گفت: ایجاد همکاری‌های بین‌المللی یک مقوله بسیا مهمی است که دیپلماسی آب باید به آن ورود پیدا کند.

شهردار تهران نیز در این همایش با اشاره به اهمیت موضوع آب ابراز امیدواری کرد که نتایج این قبیل همایش‌ها منشا خیری باشد برای تمامی ایرانیان.

محمدلی نجفی با تاکید بر این‌که همه بر این نکته اتفاق نظر داریم که موضوع آب یک دغدغه عمومی است، افزود: مواردی در این بخش به چشم می خورد که حاکی ار جدی بودن بحران آب در سطح جهانی است که می‌توان منطقه‌ای و ملی به آن پرداخت.

به گفته وی، امروز مسئله کمبود  آب در تهران جدی است و بیش از 150 کشور در جهان با این موضوع دست به گریبان هستند و مدیران شهری را نیز به خود مشغول داشته است، تغییر شرایط آب و هوایی و نوع زندگی نیز بر تشدید این موضوع افزوده است.

نجفی گفت: اگر این موضوع به خوبی مدیریت نشود قطعاً با چالشی جدی در این بخش مواجه خواهیم بود، گفت: این کار نیز نیاز به تخصص، دیپلماسی عمومی و همکاری وسیع در حوزه حفط منابع آبی دارد.

وی به مشکلات آبی خاورمیانه اشاره کرد و گفت:  برنامه حل این مساله در تهران نیز قطعاً مورد نظر مدیریت شهری قرار دارد.

شهردار تهران با اشاره به استفاده سه برابری ار منابع آبی زیرزمینی تهران گفت: این امر آثار و عوارض بسیار سختی برای تهران دارد که فرونشست زمین یکی از عواض برداشت بی‌رویه ار منابع آبی در شهر تهران است.

ما از نظر کیفیت آب تهران با مشکلات جدی روبرو هستیم، افزود: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در کنترل رود دره فرحزاد ورود فاضلاب‌ها به این بخش است که بسیار نگران کننده شده است.

متاسفانه هدررفت آب در تهران بیش از حد نرمال جهانی است و باید با مدیریت بهینه و تجدیدنظر در مدیریت این بخش به یاری آب در تهران شتافت و جنبه تامین منابع مالی نیز در بخش منابع آبی نباید از نگاه مدیران به دور بماند.مساله بسیار مهم در این حوزه، فرهنگ‌سازی و آموزش مردم است که قطعاً منجر به کاهش مصرف آب در این کلان‌شهر خواهد شد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: باید به یک مدیریت پیوسته در مدیریت منابع آب دست پیدا کنیم که هیچ‌گاه محقق نشده تا بتوان امیدوار بود در دراز مدت به خصوص در شهر تهران. به این مهم دست پیدا کرد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.