| کد خبر: 237971 |

حمایت از کسب وکار‌های خرد اینترنتی؛ اولویت مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جو سازی‌ها علیه مجلس در طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، تاکید کرد: مجلس از قضا به دنبال توسعه و حمایت از مشاغل خرد در حوزه اینترنت است.

تین نیوز

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پایان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات، پس از اتمام صحبت‌های وزیر مربوط، گفت: همان طور که در ابتدای بحث گفتم بحث هوشمندسازی و دولت الکترونیک پایه و اساس تحول حکمرانی است اگر به دنبال عدالت مخصوصا عدالت اجتماعی و اقتصادی هستیم، راه آن توسعه در همین بخش‌ها است. مبارزه با فساد و شفاف سازی در این جا است. این نکته مهمی است که وزارت و وزیر ارتباطات باید به آن توجه داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، وی اظهار داشت: در زیرساخت ها، شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین موضوع کشور است، آقای وزیر قول داده اند که شبکه ملی اطلاعات را در این دوره تکمیل می‌کنند و همه ما می‌دانیم این تکمیل در سال پایانی انجام نمی‌شود بلکه در برنامه وزیر هر سال باید بخشی از آن تحقق پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین مزیت کشور ما نیروی جوان و دانشمند در عرصه فناوری است، گفت: توجه به این نیروها، ایجاد بازار کار برای آن‌ها و فراهم کردن بستری برای نیرو‌های جوان باید در اولویت باشد. آن‌ها بزرگ‌ترین سرمایه کشور هستند که نباید از دست شان بدهیم.

اقای قالیباف با انتقاد از وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور، گفت: اختلاف نظری در این زمینه وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که تولید ناخالص ملی در این حوزه زیر ۵ درصد است، اما در کشوری که نیرو‌های جوان و با قابلیت دارد، پذیرفته نیست که GDP کمتر از ۵ درصد باشد بنابراین این موضوع از اولویت‌هایی است که باید به آن توجه کنیم. ما در مجلس شما را در این مسیر همراهی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: امروز در شرایط کرونایی دغدغه جدی برای کسب و کار‌های خرد در بستر اینترنت وجود دارد، این دغدغه طبیعتا برای کار‌های کلان مطرح است و باید توسعه و حمایت از این بخش را به طور مداوم در برنامه داشته باشید.

رئیس مجلس ادامه داد: علیه مجلس جوسازی شد که در طرح حمایت از کاربران به دنبال تعطیلی پلتفرم‌ها هستند که این حرف بیخودی است، مجلس از قضا به دنبال توسعه و حمایت از مشاغل مخصوصا مشاغل خرد در حوزه اینترنت بوده که امروز زندگی و آسایش و کسب وکار مردم آن جا است، این نکات در اقتصاد کلان نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: روزی در کشور خدمات مهندسی اولویت اول بود، امروز حوزه خدمات فنی و مهندسی در حوزه ICT از فرصت‌های اقتصادی است که باید در اولویت‌های مجلس در برنامه‌های آتی قرار گیرد.

اقای قالیباف گفت: امروز در کشور درد بی درمانی داریم که در برنامه هفتم به آن می‌پردازیم، این درد بی درمان پروژه‌های نیمه تمام در حوزه کار‌های ساختمانی و کاربردی است، متاسفانه پروژه‌های نیمه تمام در حوزه‌ها و مسائل هوشمندسازی در کشور نیز آغاز شده است. در عصر کار‌های دیجیتال پروژه‌های نیمه تمام معنی ندارد یا هست یا نیست؛ نیمه تمام یعنی هزینه‌هایی از بین برود و بهره نگیریم و شاید که، نه حتما، مشکلات ما را بیشتر خواهد کرد.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با انتقاد از بلاتکلیفی در کارت ملی هوشمند، تاکید کرد: بلاتکلیفی در کارت هوشمند معنی ندارد، در شرایطی که حرف از شفاف سازی، امنیت اقتصادی، حل مشکلات مردم و تسهیل در کسب وکار می‌زنیم موضوع کارت ملی هوشمند باید حل شود.

وی در خصوص الکترونیکی کردن بحث سلامت، گفت: امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون محدودیت و با اولویت برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کرده است، راه فعال کردن سلامت در حوزه الکترونیک حرکت در مسیر بیمه‌ها است. گزارشی از سوی دیوان محاسبات مطرح شده است که حاکی از پیشرفت ۳۰ درصدی است، اما با اطلاعات کاملی که از گروه‌های فعال در این زمینه جمع آوری شده با اغماض می‌گویم پیشرفت در این حوزه تنها ۲۰ درصد است که به مصلحت کشور نیست.

اقای قالیباف اظهار داشت: در نشست با قوه قضائیه بحث حدنگاری مطرح شد، در آن جلسه یکی از نابه سامانی‌ها را در حوزه حد نگاری را مطرح کردند که چند سالی است با آن مواجه هستیم.

رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: اجازه ندهید در دولت و مجلس انقلابی و وزارت وزیری جوان، متخصص و به روز، باب پروژه‌های نیمه تمام در حوزه دیجیتال در کشور فرهنگ و باز شود، این ظلمی خواهد بود که قابل جبران نیست. در برنامه هفتم توسعه به این موضوع با اولویت خواهیم پرداخت البته بحث محتوا نیز در کنار زیرساخت در اولویت است که می‌طلبد در جلسه‌ای جداگانه در این زمینه در خدمت شما و همکارانتان در وزارت ارتباطات باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.