| کد خبر: 218645 |

مجلس هفته آینده وضعیت بازار مسکن و بورس را بررسی می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده برای بررسی بازار مسکن، خودرو، بورس و ارز جلسه غیر علنی دارد.

تین نیوز

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده برای بررسی بازار مسکن، خودرو، بورس و ارز جلسه غیر علنی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در اخطار خود درباره طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم(مالیات بر خانه های خالی)، اعاده از شورای نگهبان گفت: طبق اصل ۳۱ و ۲۲ قانون اساسی که می‌گوید داشتن مسکن مناسب نیاز و حق هر فرد ایرانی است و در ادامه قانون آمده است که دولت موظف بوده برای همه آنهایی که نیازمندتر هستند به خصوص روستانشینان و کارگران،   اجرای این قانون را فراهم کند. همچنین طبق اصل ۲۲ می‌گوید حیثیت، جان و مال مردم  باید از تعرض مصون باشد.

وی با استناد به آمار مرکز آمار ایران گفت: حدود ۷ درصد قیمت مسکن ماهیانه افزایش یافته است و اصل ۲۲ می‌گوید مال مردم باید از تعرض مصون باشد و اصل ۳۱ نیز می‌گوید که برای  نیاز افراد باید مسکن تهیه شود، حال برای اجرایی کردن اصل ۳۱ چه کاری انجام شده است؟

وی ادامه داد: امروز قیمت خودرو نیز رو به افزایش است، همچنین ما از رییس جمهور می خواهیم به وزارتخانه بدون وزیر دستور رسیدگی ‌دهد. درحالی که روزانه به صورت میلیونی به قیمت خودرو افزوده می‌شود و نباید بیشتر از این خودرو سازها مردم را ناراضی کنند و  اعتماد مردم را بیش از این مورد هجوم قرار ندهند. زیرا قیمت خودرو به عرش رسیده است و نباید مسوولان فقط تماشاچی باشند.

 قالیباف در پاسخ به اخطار علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان افزود: جلسه روز یکشنبه هفته آینده مجلس به صورت غیرعلنی به وضعیت بازار در بخش‌های مختلف از جمله مسکن، بورس،  ارز و خودرو اختصاص دارد.

طرح‌های و لوایح به شکل چاپی در اختیار نمایندگان قرار بگیرد

کمال علیپور خنکداری نماینده قائمشهر  نیز در اخطاری درباره رسیدگی به طرح ها و لوایح مجلس اظهارداشت: اخطار من درباره ماده ۲۲  و ۱۴۹ آیین نامه است که گفته می‌شود طرح ها و لوایحی که در مجلس مطرح می‌شود باید چاپ شده و به موقع  نمایندگان از دستور کار مجلس مطلع شوند. اما بیشتر نمایندگان مجلس امکان صحبت به عنوان مخالف و موافق را ندارند و بیشتر قرعه‌کشی‌ها برای سخنرانی موافق و مخالف روز قبل از جلسه علنی انجام می‌شود و امکان مذاکرات از نمایندگان سلب می‌شود.

نماینده مردم قائمشهر تصریح کرد: اگر بنا به صرفه جویی  در چاپ کاغذ است این صرفه جویی را در موارد دیگر اعمال کنید. زیرا طرح‌ها و لوایح چاپ نمی‌شود و نمایندگان نمی‌دانند مسیر طرح و لوایح چگونه است و اگر هم بخواهند اعمال نظر کند این امکان برای آنها فراهم نیست.

علیپور با بیان اینکه اگر مجلس به این شکل ادامه دهد، مجلس یازدهم به مشکل برخواهد خورد، افزود: با این رویه نمی توان از وقت مجلس به درستی برای حل مشکلات کشور استفاده کرد و طرز کار مجلس نیاز به اصلاح دارد تا همه نماینده‌ها بتوانند در باره طرح‌ها و لوایح اعمال نظر کنند.

وی خاطرنشان کرد:  پیش از این برای طرح‌ها و لوایح اعاده شده از شورای نگهبان، نمایندگان بندبه بند اظهار نظر می‌کردند ولی اکنون ماده واحده خوانده شده و مشخص نیست که در جه بخش‌هایی ایراد وجود داشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار کمال علیپور خنکداری نماینده قائمشهر نیز درباره اینکه باید طرح‌ها و لوایح به صورت چاپی در اختیار نمایندگان قرار بگیرد تا در زمان و وقت مجلس صرفه جویی شود، اظهارداشت: با توجه به تغییر رویه کار مجلس که در هیات رئیسه نیز تصمیم گیری شد، هفته آینده پیش از آغاز کار به کار مجلس، موضوع تغییر در روش اطلاع رسانی به نمایندگان درباره طرح‌ها و لوایح در دستور کار و بررسی خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه برای طرح‌های اعاده شده از شورای نگهبان دیگر نماینده موافق و مخالف ندارد که درباره آن بحث کند، اظهار داشت: همچنین اصلاحیه کمیسیون در آن مطرح می شود دستور حدود ۲۴ ساعت پیش از آغاز به کار مجلس بر روی سایت موجود است و اگر تغییر در دستور باشد اعمال می‌شود.

مصوبات ارجاعی از شورای نگهبان باید در مجلس اعلام شود

الیاس نادران نماینده تهران، ‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر نیز در اخطار به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم(مالیات بر خانه های خالی)، اعاده از شورای نگهبان، گفت: وقتی مصوبه ارجاعی از شورای نگهبان به مجلس می رسید،  کمیسیون بند به بند ایرادها و ابهام شورای نگهبان را اعلام می‌کرد و رییس کمیسیون نیز دراین باره توضیح می‌داد و موارد اصلاحی نیز به رای گذاشته می‌شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ‌ ری و اسلامشهر با بیان اینکه نماینده‌ها نمی‌دانند ۱۶ ایراد شورای نگهبان به چه بخش‌هایی از مصوبه بوده است، تصریح کرد: مشخص نیست که اگر نماینده‌ای پیشنهادی بر خلاف کمیسیون اقتصادی اعلام کند، چگونه باید به آن رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در این طرح گفته شده حتی اگر پیشنهاد کمیسیون رای نیاورد، بر اساس ماده ۱۹۹ آیین نامه در صحن از نمایندگان پیشنهاد دیگر می‌گیرند، اما در این زمینه گفته نشده کدام پیشنهاد منجربه رفع ایراد از شورای نگهبان شده است.

نادران با تاکید بر اینکه هنوز این موضوع برای نمایندگان گنگ است،  افزود: به عنوان مثال در ایراد شورای نگهبان گفته شده تعریف خانه خالی را  اعلام نکردید و کمیسیون برای رفع ایراد شورای نگهبان می‌گوید در طرح مالیات بر خانه‌های خالی، ‌ تعریف از خانه خالی یعنی فردی که در آنجا سکونت دارد یا کاربر است. حال سوال اینجاست که کاربر یعنی چه؟

قالیباف در پاسخ به نماینده تهران اخطار نادران را در بخشی درست دانست و گفت: اشکال شما را از نظر شکلی قبول دارم و از نظر شکلی این موضوع را کمیسیون انجام نداده است و این ایراد وارد است،   ولی در حوزه محتوایی کمیسیون ۱۶ مورد را بر طرف کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ اکنون که متن خوانده شده کمیسیون پیش از بحث توضیح می‌دهد که چه مواردی اصلاح شده است ولی بعد از اینکه پیشنهاد رای نیاورد، می‌توان پیشنهاد دیگری برای آن در نظر گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.