| کد خبر: 215445 |

موافقت مجلس با دو فوریت طرحی برای تخصیص قیر رایگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن قیر رایگان برای بهسازی راه‌های روستایی توسط شرکت ملی نفت از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها تامین می‌شود.

تین نیوز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن قیر رایگان برای بهسازی راه‌های روستایی توسط شرکت ملی نفت از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها تامین می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از طراحان دو فوریت این طرح اظهار کرد: در سال‌های گذشته مجلس شورای اسلامی در تبصره یک قانون بودجه بحث قیر را در دستور کار قرار داده بود تا برای بهسازی راه‌های روستایی و آسفالت راه‌های شهری مورد استفاده قرار گیرد این قیر در اختیار بنیاد مسکن و راه و ترابری داده می‌شد که یکی از کارها هم مالچ‌پاشی در مناطق کویری بود، متاسفانه سال گذشته به دلیل ویروس کرونا و تشکیل نشدن جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی بودجه این کار کمیسیون بودجه به صورت محدودتر عمل کرد و بندی از تبصره یک قانون بودجه را با این موضوع حذف کرد.

وی ادامه داد: با حذف شدن این بند از بودجه، عملا موضوع آسفالت راه‌های روستایی و شهری و مدارس از دستور کار خارج شده چون اعتبارات استان‌ها به اندازه کافی جوابگو نیست. ما در این طرح دوفوریتی تبصره یک را احیاء کردیم که به موجب آن وکیوم باتوم و یا vb تبدیل به قیر شود. طبق این طرح شرکت ملی نفت مکلف شده دو میلیون تن از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها را تامین کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قیمت هر تن قیر در سال ۱۳۹۵، ۴۰۰ هزار تومان بود که امروز به چهار میلیون تومان رسیده است. ما در این طرح آورده‌ایم که قیر از محل پالایشگاه‌ها و خوراک به پالایشگاه‌ها تامین شود آن را ریالی نکردیم چون در غیر این صورت احتمال افزایش قیر وجود داشت. الان قیر دست چند شرکت خصوصی است که آنها قیمت را تعیین می‌کنند. ما نمی خواستم با ریالی کردن قیمت قیر در این طرح باعث افزایش نرخ آن شویم لذا در این طرح تهاتر صورت می گیرد کمیسیون عمران هم می‌تواند نظارت‌های لازم را انجام دهد.

محمدرضا صباغیان – نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی – به عنوان مخالف این دو فوریت اظهار کرد: در سال‌های گذشته میزان قیر اختصاصی چهار میلیون تن بود که در این طرح به دو میلیون کاهش یافته است این درست نیست و نمی‌تواند مشکلات را به خوبی حل کند.

محمدحسین فرهنگی - نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی - به عنوان موافق این دو فوریت گفت: بسیاری از کارهای عمرانی در مناطق در هفت ماه ابتدای سال انجام می‌شود که بخشی از آن طی شده، ما با این طرح می‌خواهیم اعتبارات عمرانی را مقداری اضافه کنیم. امروز شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و نوسازی مدارس با مشکل مواجهند و منتظر رای موافق مجلس شورای اسلامی به این طرح هستند چون پروژه‌های عمرانی به خاطر قیر تعطیل شده و تنها چند شرکت محدود قیر رایگان دریافت می‌کنند.

حسن نوروزی – نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی – به عنوان مخالف این دو فوریت اظهار کرد: چرا مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب هر قانونی طرح‌های فوریتی می‌دهد مگر در زمان تصویب بودجه کمیسیون برنامه به این موارد فکر نکرده بود، چرا دولت قیر رایگان نمی‌دهد و مجلس شورای اسلامی می‌خواهد این مصوبه را داشته باشد. در این طرح صحبت از مالچ‌پاشی شده حال این‌که برای محیط زیست و موجودات زنده ضرر دارد.

جعفر قادری – نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی – نیز به عنوان موافق این دوفوریت این طرح اظهار کرد: تمام فعالیت‌های عمرانی به قیر وابسته است جاده‌های روستایی، آسفالت راه‌ها و بهسازی مدارس و زیرساخت‌ها معطل قیر هستند که تامین نشده‌اند، لذا تعیین تکلیف این موضوع بسیار اهمیت دارد مردم می‌گویند اگر تحریم هستیم پس چرا ماده اولیه قیر که در داخل تامین می‌شود، برای حل مشکلات داده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، بعد از رای مثبت مجلس شورای اسلامی به این دو فوریت، محمد باقر قالیباف - رییس مجلس شورای اسلامی – تصریح کرد: این طرح برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده لازم است از نظرات کارشناسی کمیسیون‌های فرعی آن یعنی دو کمیسیون عمران و شوراها نیز استفاده شود.

وی همچنین اظهار کرد: قیر یکی از موارد ضروری برای مناطق محروم و روستایی است البته که آسیب‌هایی در حوزه قیر داریم که باید در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به تصویب دو فوریت این طرح کلیات آن در جلسه روز چهارشنبه (اول مردادماه) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مشهدي 3 0

    موضوع تخصيص قير رايگان بحثي حياتي براي كشور نيست كه دو فوريت لازم داشته باشد. اگر به سابقه موضوع توجه شود مشكلات اين روش باعث حذف آن از لايحه بودجه شده بود.

  • كارشناس آگاه و دلسوز 3 0

    برخي از راه هاي كم تردد را مي توان با مصالح جايگزين آسفات نظير شفته آهكي روكش نمود ولي ارزاني قير باعث بي توجهي به تكنولوژي هاي جايگزين مي شود

  • معلمي 3 0

    هدف كساني كه آسفالت كردن راه هاي روستاييان را تعقيب مي كنند نظير مردم و مسئولين محلي و نمايندگان مجلس خدمت به مردم بوده است
    اينجا نقش مهندسين وزارت راه مهم است كه اين درخواست ها را ارزيابي كنند و صرفا با ريختن آسفالت به جنبه عوامانه موضوع اكتفا نكنند و جوانب مهندسي راه را رعايت كنند. ولي افلب مديران دولتي فقط به مقدار كيلومتر آسفالت كردن راه ها توجه مي كند و عملكرد خود را بر حسب همين شاخص مي سنجد و آمار تلفات روستاييان را در شاخصهاي خود لحاظ نمي كند
    نمايندگان مردم در قانون بودجه راي به قير رايگان مي دهند ولي در عمل بجاي خدمت به روستاييان با افزايش سوانح به آنها خدمتي نمي شود بلكه ....

  • زهرايي 4 0

    اگر مي خواهيد رانت و فساد كم شود هر نهادي بايد كار تخصصي خودش را انجام دهد و هر كالايي ارزش واقعي خود را پيدا كند. قير را وزارت نفت و شركتهاي تابعه بايد به ارزش واقعي بفروشند و منابع مالي به خزانه برود و راهسازي منابع مالي خود را وفق مقررات از خزانه يا از جذب سرمايه گذار تامين نمايد.

  • توانا 1 0

    روسازي بتني اقتصادي است ولي نمايندگان مجلس قير را به ثمن بخس به وزارت راه مي دهند كه راه ها آسفالته شود.

  • غريبي 1 0

    وقتي قير رايگان است تحويل دهنده در قبال كيفيت قير مواخذه نمي شود و قيري كه به لحاظ كيفيت امكان صدور ندارد را تحويل مي دهند و تحويل گيرنده فكر مي كند مفت است پس كيفيت بد را مواخذه نمي كند.

  • بسيجي 1 0

    از نظر نظامات بودجه اي روال فوق يعني تخصيص بودجه غيرمستقيم. يعني بي انضباطي بودجه
    برخي نمايندگان هم از اين وضعيت موجود راضي هستند چون به پشتوانه اين ماده قانوني مي توانند قول آسفالت هر راه روستايي را به مردم بدهند و با مقامات وزارت راه براي اولويت آسفالت كردن آن راه تعامل مي كنند و وزارت راه براي جلب نظر نمايندگان تمكين مي كند . يعني طرح و برنامه هم لازم نيست هر كاري خواستند
    خدا به داد ملت برسد با اين بودجه نويسي و ريخت و پاش مالي
    فداي شهيد بهشتي كه مي گفت : ما تشنگان خدمتيم نه تشنگان قدرت.

  • محسن 1 1

    خیلی جالبه. قیر مجانی برای آسفالت راه‌های شهری مورد استفاده قرار میگیره اما وقتی نوبت به روستایی ها میرسه سهمشون فقط بهسازیه. عدالت این شکلیه؟ اونوقت انتظار دارید روستای به شهر مهاجرت نکنه؟