| کد خبر: 215090 |

اولویت مجلس یازدهم توسعه حمل و نقل پاک و ریلی است

نماینده مردم تهران گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به ویژه شهر تهران یکی از تاکیدات مجلس یازدهم است و در این میان اولویت مجلس توسعه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل پاک است.

تین نیوز

نماینده مردم تهران گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به ویژه شهر تهران یکی از تاکیدات مجلس یازدهم است و در این میان اولویت مجلس توسعه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل پاک است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید مصطفی میرسلیم در جلسه خود با رئیس و معاونان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ضمن تقدیر از مجموعه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از حضور در مجموعه علمی ابراز خرسندی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره اهمیت مطالعات انجام شده، بر فرآیند پژوهش از تعریف، انجام مطالعه و کاربست نتایج اشاره کردند و ارزیابی تأثیرات اجرایی مطالعات در سیاستگذاری‌های حوزه مدیریت شهری را یک ضرورت برشمرد. وی بیان کرد: از آفت‌های مرکز مطالعات این است که تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده صرفاً کتابخانه ای باشند و تحقیقات قدرت اجرایی نداشته باشند. باید سرنوشت کارهای مطالعاتی مشخص باشد و مرکز مطالعات به عنوان یک مرکز تخصصی پژوهشی نتایج اجرایی مطالعات خود را از مدیران شهری طلب کند.

وی در خصوص ظرفیت زیست محیطی تهران، افزود: یکی از مطالعات ضروری شهر تهران، بررسی ظرفیت تهران از نظر زیست محیطی است چرا که به نظر می‌رسد در طول دهه‌های اخیر از این ظرفیت فراتر رفته‌ایم و آثار و تبعات آن نیز نمایان شده است و بررسی ظرفیت زیستی شهر تهران و توان اکولوژیکی یکی از ضرورت‌های جدی است.

میرسلیم در ادامه با بیان اینکه تأمین مسکن همچنان یکی از بزرگترین مشکلات پایتخت نشینان محسوب می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه خانواده‌های جوان به دلیل درآمد پایین امکان تهیه مسکن مورد نیاز خود را ندارند؛ همین مساله تأثیراتی را در رشد منفی ازدواج و متعاقب آن پیر شدن جمعیت گذاشته است. به همین دلیل ضروری است تا راهکارهای مناسب برای دسترسی خانواده‌ها به مسکن ارزان قیمت چه برای مالکیت و چه برای اجاره وجود داشته باشد.

میرسلیم با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد: اصل ایجاد و فعالیت شورایاری‌ها برای جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر تهران ایده خوبی است اما آنچه در یک دهه اخیر روی داده، این است که ساز و کار مشارکت شهروندان برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در مجلس تصویب نشده بود به همین دلیل برگزاری انتخابات آن غیر قانونی تشخیص داده شد.

به اعتقاد وی، مدیریت شهری و یا در نهایت شورای عالی استان‌ها باید برای تداوم فعالیت شورایاری‌ها درخواست خود را برای تصویب قوانین مورد نظر به دولت و مجلس ارائه کنند، نکته دیگر این است که مدیریت شهری تهران طی مطالعه‌ای کاربردی و عملیاتی مشخص کند، در طول یک دهه اخیر تأثیر فعالیت شورایاری‌ها در اداره شهرها و کلانشهرها چقدر بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به اهمیت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به عنوان یکی از مراکز تأثیرگذار در نحوی اداره پایتخت به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به ویژه شهر تهران اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به ویژه شهر تهران یکی از تأکیدات مجلس یازدهم است و در این میان اولویت مجلس توسعه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل پاک است.

ضرورت ورود مجلس یازدهم برای تعیین تکلیف لایحه درآمد پایدار و مدیریت یکپارچه شهری

در ادامه این جلسه رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز گفت: در شرایط کنونی، مدیریت شهری به ویژه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این آمادگی را دارد تا برای تنظیم پیش نویس قوانین در مجلس و همچنین سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری لازم را با این دو نهاد داشته باشد.

محمد حسین بوچانی افزود: جمع آوری تجربه‌های مدیریتی در نیروی انسانی شهرداری تهران این امکان را فراهم می‌آورد تا با بهره گیری از دانش انباشته مدیریتی مدیران اجرایی هم اداره شهر تهران بهتر و هم اینکه تصویب قوانین در مجلس و کمیسیون‌های ذیربط اجرایی تر شود.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران آمادگی دارد تا در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در کنار مجلس قرار گیرد، ادامه داد: انتظار ما از مجلس این است تا دو لایحه درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده که به یکی از موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان تبدیل شده را به سرانجام برساند. با توجه به اینکه رئیس کنونی مجلس خود شهردار سابق شهر تهران است به همین دلیل ضروری است تا برای ایجاد درآمدهای پایدار در شهرها و مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها گام‌های مؤثری برداشته شود.

بوچانی در پایان صحبت‌های خود ضمن اشاره به مطالعات کلیدی مرکز، توقف ساخت و ساز در فضای سبز و باغات را یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره مدیریت شهری تهران دانست و بیان کرد: توسعه شیوه‌های جدید حمل و نقل در تهران و سایر کلانشهرهای کشور ضرورتی انکارناپذیر جهت پایداری و شکوفایی شهری است و این مهم نیز نیاز به قوانین خود دارد که لازم است مجلس در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد.

در این جلسه گزارشی از اقدامات و مهمترین پروژه‌های مرکز مطالعات در حوزه زیرساخت از جمله بررسی و تدوین طرح موضوعی (جامع) فضای سبز شهر تهران؛ تدوین سند راهبردی عملیاتی زیباسازی شهر تهران با تاکید بر ارتقا هویت ایرانی- اسلامی؛ بررسی و برآورد توان زیستی (اکولوژیک) شهر تهران؛ ارزیابی اجرای طرح جدید اخذ عوارض محدوده طرح ترافیک و امکانسنجی توسعه آن به محدوده زوج یا فرد؛ تهیه برنامه عملیاتی ایمنی ترافیک شهر تهران؛ تنظیم رابطه دولت و شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا؛ تدوین طرح جامع (موضوعی) بار و کالا؛ مدیریت رواناب شهری؛ مطالعات تطبیقی بر روی مدیریت پسماندهای عمرانی در شهرها؛ بررسی سوانح ثانویه ناشی از زلزله و امکان رخداد آنها در شهر تهران؛ مطالعات پدافند غیرعامل شهر تهران؛ تهیه و تدوین نقشه‌های پراکندگی مربوط به بیماری ناشی از ویروس COVID-19 در تهران توسط معاونین ارائه و به سمع و نظر اعضای محترم جلسه رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.