| کد خبر: 190903 |

تشکیل وزارت بازرگانی؛ انکار و اصرار مجلس

لاریجانی تشکیل وزارت بازرگانی را موضوعی اجتناب‌ناپذیر خواند.

تین نیوز

وزارت بازرگانی یکی از وزارتخانه‌های فعال در جمهوری اسلامی تا همین 8 سال پیش بود که وظیفه توسعه و بهبود امکانات بازرگانی ایران را عهده‌دار بود ولی در دوازدهم تیرماه سال 90 و در روزهای حضور محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهوری در راس کاخ پاستور، این وزارتخانه با وزارتخانه صنایع و معادن ایران ادغام و تبدیل به وزارتخانه‌ای واحد و با هدف انسجام بیشتر در بازار به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. حالا بعد از 8 سال از آن روز دولت دوازدهم در کنار بسیاری از مسوولان کشور خواهان انتزاع این دو وزارتخانه از یکدیگر و تشکیل وزارت بازرگانی هستند تا بدین شیوه اقلام موجود در بازار کنترل و آشفتگی قیمت‌ها سامان داده شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، دولت دوازدهم حدود دو سالی است که برای رسیدن به این مهم تلاش می‌کند ولی تاکنون موفق به این موضوع نشده است. در برخی مواقع شایعاتی مبنی بر وجود دو دیدگاه در دولت نسبت به تشکیل وزارت بازرگانی وجود داشت به طوری که دیدگاه مخالف همچون دیدگاه موافق در بهارستان مشغول انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از تحقق این مهم است ولی همزمان به نظر می‌رسد موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به نوعی دچار جناح‌بندی‌های سیاسی شده است به طوری که عمده اصولگرایان از مخالفت خود با این موضوع سخن به میان می‌آورند.

رحیم زارع، رییس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی که از اصولگرایان شناسنامه‌دار بهارستان محسوب می‌شود، سی‌ام اردیبهشت ماه در همین زمینه ضمن بیان مخالفت خود با تشکیل وزارت بازرگانی گفته بود که: «این طرح طی سال‌های اخیر چندین بار در مجلس بررسی شده بود و نمایندگان مجلس با آن مخالفت کرده بودند.»

او در تشریح دلایل مخالفتش با این موضوع به مساله تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: «با توجه به فضای موجود کشور و نظر کارشناسان تشکیل وزارت بازرگانی کمکی به بهبود شرایط اقتصادی کشور نخواهد کرد و باید مسیر دیگری برای حل مشکلات اقتصادی طی شود. برای بهبود شرایط اقتصادی کشور دولت باید توجه ویژه‌ای در انتخاب مدیران مربوط به وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی داشته باشد. در شرایط فعلی با توجه به عمر کوتاه باقی مانده از دولت، تفکیک وزارت بازرگانی باعث بهبود شرایط کشور نخواهد شد بلکه باری بر مشکلات قبلی اضافه خواهد کرد.»

مخالفت‌ها به همین ختم نشد و 25 خرداد ماه 120 نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای از مخالفت خود با تشکیل وزارت بازرگانی پرده برداشتند، موضوعی که همزمان با انتشار در رسانه‌های اصولگرا با ذکر این نکته که تشکیل این وزارتخانه از دستور کار مجلس خارج شده، همراه شد ولی علی ربیعی، سخنگوی دولت 6 روز بعد و در 31 خرداد از اصرار دولت دوازدهم برای تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد.

او گفت: «بحث کالاهای اساسی با ارز 4200 بسیار مهم است و این بحث را اقتصاددانان مختلفی دارند به خاطر همین است که دولت اصرار دارد وزارت بازرگانی تشکیل شود چرا که توزیع و قیمت دو مساله بسیار مهم در امر بازرگانی است و من این را می‌پذیرم که امکان سوءاستفاده وجود دارد در عین حال ما باید نظارت‌مان را در ارتباط با کالاهایی که با ارزهای ارزان‌قیمت وارد می‌شود بیشتر کنیم.»

مهرداد لاهوتی و غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، دو عضو فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی در همین زمینه و در تشریح جزییات نشست خود با علی لاریجانی، رییس قوه ‌مقننه از قول او «تشکیل وزارت بازرگانی را امری اجتناب‌ناپذیر» عنوان کرده و تاکید کردند که «هر چند در شرایط عادی ضرورتی برای این کار نمی‌دیدند اما در شرایط فعلی این امر ضروری است».

به این ‌ترتیب به نظر می‌رسد با موافقت لاریجانی و روحانی به عنوان روسای قوای مققنه و مجریه، موضوع تشکیل وزارت بازرگانی زین پس با سرعت بیشتری در مجلس پیش رود و در نهایت دولت به این هدف خود دست یابد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • feedback 1 0

    باید زودتر از اینا تفکیک انجام میشد دولت و مجلس باید باهم همکاری کنند چون خیلی از مردم زیر خط فقر زندگی میکنن واقعآ تواین وضعیت تحریمی تو تنگنا قرار دارند