| کد خبر: 268078 |

مدیریت آنلاین ترافیک نصف جهان با ۸۰۰ دوربین

دوربین های مداربسته ترافیکی یکی از نوآوری های حوزه تکنولوژی نظارت تصویری است که از آن ها می توان برای مطالعه الگوهای ترافیکی، جریمه افرادی که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می کنند، برای نظارت و کنترل ترافیک استفاده کرد.

تین نیوز

سرعت یکی از عوامل اصلی بروز تصادفات و سوانح ترافیکی است و در افزایش شدت تصادفات نقش بسزایی دارد، به طوری که امروزه کارشناسان و محققان تلاش های زیادی برای کنترل سرعت وسایل نقلیه انجام داده اند؛ استفاده از دوربین های هوشمند کنترل سرعت به عنوان یکی از کلیدی ترین ابزارهای کاهش سرعت مطرح است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، با ورود جوامع به دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزار کنترلی پلیس راهنمایی و رانندگی برای کاهش سرعت و تصادف خودروها در معابر شهرها نیز تغییر یافته که دوربین های نظارتی یکی از این فناوری های نوین است؛ در این بین استفاده از دوربین های هوشمند کنترل سرعت به عنوان یکی از کلیدی ترین تکنولوژی های کاهش سرعت مطرح است.

دوربین های مداربسته ترافیکی یکی از نوآوری های حوزه تکنولوژی نظارت تصویری است که از آن ها می توان برای مطالعه الگوهای ترافیکی، جریمه افرادی که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می کنند، برای نظارت و کنترل ترافیک استفاده کرد.

سال ۶۶ بود که نظارت با دوربین های هوشمند ترافیک در اصفهان آغاز شد و سال ۶۹ نخستین دستگاه کنترل هوشمند تقاطع طراحی و در تقاطع ابوذر و عباس آباد نصب شد؛ سال ۷۴ مرکز کنترل ترافیک که قابلیت کنترل چراغ های راهنمایی و رانندگی به صورت متمرکز از راه دور را داشت، در اصفهان راه اندازی شد.

ابتدای راه اندازی مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان، تعداد دوربین هایی که چشم مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان محسوب می شد، کم بود و این مرکز کار خود را با ۱۴ دوربین و کنترل های مربوطه آغاز کرد، اما در حال حاضر و با گذشت حدود ۲۰ سال از راه اندازی این مرکز، به گفته حسین حق شناس معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان، بالغ بر ۸۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، پلاک خوان، تردد شمار و زوج و فرد در سطح معابر شهری وجود دارد که به مدیریت آنلاین «برخط» ترافیک کمک می کند.

سرعت بالای خودروها در شهر باید کنترل شود

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به کارایی دوربین های ثبت تخلف در خیابان ها و بزرگراه های شهرها به خبرنگار ایمنا می گوید: موضوع ایمنی تردد و به ویژه ایمنی عابر پیاده، افراد معلول و دوچرخه سواران باید در تقاطعی که با خودروها پیدا می کنند یا در زمانی که در ترافیک شهری قرار می گیرند، طبق استانداردهای لازم رعایت شود.

وی ادامه می دهد: یکی از استانداردها این است که سرعت بالای خودروها در شهر کنترل شود و در تصادف با عابر پیاده، اگر خودرو با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر باشد، میزان آسیب دیدگی عابر پیاده به شدت کاهش پیدا می کند و اگر بیشتر از ۵۰ کیلومتر بیشتر باشد، احتمال جان باختن وجود دارد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می دهد: دوربین های ثبت تخلف کاهش سرعت و موارد دیگر در این ارتباط کمک مؤثری در بهبود و کیفیت ایمنی ترددها در شهر دارد، همچنین حمل ونقل در سطح شهر که از یک نظم و انضباط بیشتری برخوردار می شود.

۶ تخلف رانندگی با سامانه های هوشمند کنترل می شود

سیدحمیدرضا ابطحی، مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از مشخصه های شهرهای آینده هوشمندی آن ها است، به خبرنگار ایمنا می گوید: یکی از زیرساخت های شهرهای هوشمند، حمل ونقل هوشمند است که به کاهش آلودگی هوا، ترافیک و راحتی و امنیت شهروندان کمک می کند و باید بتوانیم ابزارهای شهر هوشمند را برای زندگی بهتر در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز کنترل ترافیک در راستای وظایف محوله فعالیت می کند، بیان می کند: در زمینه روان سازی ترافیک لحظه ای، واحدی مجزا داریم و باید ثبت تخلف را به سمت هوشمند شدن پیش ببریم که یکی از ابزارهای مورد نیاز دوربین های ثبت تخلف است.

مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان ادامه می دهد: در این راستا شش مورد از تخلفات را با استفاده از سامانه ها کنترل می کنیم که شامل سرعت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز، توقف روی خط عابر پیاده، محدوده زوج و فرد، ورود به خطوط بی آرتی، سامانه متحرک ثبت تخلف ایستایی و معاینه فنی، همچنین دوربین های نظارتی برای ثبت تخلف ایستایی است.

ابطحی با تاکید بر اینکه در راستای کاهش تخلفات که منجر به بروز ترافیک می شود، اقداماتی صورت پذیرفته است، خاطرنشان می کند: بعضی تخلفات منجر به تصادف می شود، اما سعی می کنیم با ابزارهایی که در اختیار داریم به کمبود نیروی انسانی کمک کنیم تا تخلفات به صورت خودکار یا هوشمند ثبت شود.

وی تصریح می کند: با این اقدامات شاید درصد کمی از شهروندان به خاطر جریمه متضرر شوند، اما درصد بیشتری از ایمنی و امنیت بهره مند می شوند، از این رو در مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان سعی می کنیم وظیفه ای را که به مرکز کنترل محول شده است، با حدود ۱۶۰ سامانه محقق کنیم.

۱۵ سال کارایی مطلوب دوربین های ثبت تخلف در بزرگراه ها

کیان آریان مهر، کارشناس کنترل ترافیک در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: آغاز به کار دوربین های ثبت تخلف در اصفهان از سال ۸۷ با نصب دو سامانه انجام شد که برای کنترل سرعت در بزرگراه ها و آرام سازی حرکت خودروها در بزرگراه های شهید خرازی و میرزا کوچک خان نصب شد؛ پس از سال ۸۷ توسعه این دوربین ها را آغاز کردیم و دوربین های ثبت تخلف اصفهان را گسترش دادیم که در چهار قسمت این فعالیت انجام گرفت.

وی با اشاره به دوربین ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز می افزاید: این نوع دوربین دو تخلف را ثبت می کند که شامل عبور از چراغ قرمز و توقف روی خط عابر پیاده است.

آریان مهر با اشاره به اجرای دوربین های مسیر ویژه اتوبوس تصریح می کند: پس از نصب این دوربین ها و ارسال جریمه برای رانندگان، شاهد کاهش تصادف در بزرگراه ها و تقاطع ها بودیم، البته در این بین نمی توان از کنترل سرعت در شهر چشم پوشی کرد، چراکه سرعت ثبت شده قبلی در شب ۲۱۲ کیلومتر بود، اما در حال حاضر سرعت خودروها کاهش داشته است و با نصب دوربین ها توانسته ایم مدیریت خوبی برای تردد خودروها در بزرگراه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به واسطه نصب دوربین ها، میزان تخلف عبور از چراغ قرمز نیز کاهش چشمگیر داشته است، می گوید: رانندگان پس از ارسال جرایمی که مربوط به ایستادن روی خطوط عابر پیاده بود، ملزم شدند پیش از خطوط توقف کامل کنند.

کارشناس کنترل ترافیک با تاکید بر اینکه برای ثبت تخلف دستور پلیس لازم است، گفت: باید تعامل خوبی در این زمینه با پلیس صورت گیرد تا کد تخلفات برای سامانه ها تعریف شود.

فعالیت ۱۴ سامانه متحرک ثبت تخلف ایستایی در اصفهان

امیرمحمد صفا، کارشناس کنترل ترافیک در رابطه با سامانه های متحرک ثبت تخلف ایستایی به خبرنگار ایمنا می گوید: در این طرح توانستیم ساماندهی معابر را که تا پیش از این به صورت دستی توسط مأموران پلیس انجام می گرفت، در برنامه کاری قرار دهیم؛ امروزه این کار به دلیل تعداد نیروی کم به صورت دستی غیرقابل کنترل است، اما با این سامانه که سال ۹۸ راه اندازی شد، از یک خودرو آغاز و در حال حاضر به ۱۴ خودرو رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دوربین ها تمام تخلفات پارک حاشیه ای را ثبت می کنند، می افزاید: تخلفات شامل پارک دوبل و توقف ممنوع می شود، برای سایر تخلفات از سامانه دیگر نیز در مرحله راه اندازی و دریافت کد هستیم.

کارشناس کنترل ترافیک خاطرنشان می کند: دوربین های نظارتی سطح شهر به شکلی کالیبره شده است که در زمان های خاص، به سمت محل های تعریف شده می چرخد و در بازه های زمانی ثابت، پلاک خودروهایی که در محل تخلف کردند را ثبت می کند.

صفا با اشاره به اینکه قبل از ثبت تخلف، پلیس اعلام به حرکت می کند تا خودروهایی که راننده در آن ها حضور دارد، شروع به حرکت کنند و بی دلیل جریمه نشوند، تصریح می کند: خودرویی که تخلف کرده، جریمه می شود و در ادامه، جریمه به صورت پیامکی اطلاع رسانی به راننده اعلام می شود.

به گزارش ایمنا، دوربین های ثبت تخلف سرعت غیرمجاز در سطح معابر به ویژه بزرگراه های شهری نقش به سزایی در کاهش تصادفات دارد و با وجود این دوربین ها رانندگان با احتیاط بیشتری رانندگی کرده و کمتر اقدام به تخلف می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.