بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

دوربین‌ های ترافیکی تهران آدم می‌کشند

علت «61 درصد» از آلودگی هوای تهران منابع متحرک است و در حالی که دوربین های طرح ترافیکی و طرح آلودگی هوا در کاهش آلودگی نقش دارند، در شهر تهران حدود 68 درصد از دوربین ها غیرفعال است.

دوربین‌ های ترافیکی تهران آدم می‌کشند
تین نیوز |

علت «61 درصد» از آلودگی هوای تهران منابع متحرک است و در حالی که دوربین های طرح ترافیکی و طرح آلودگی هوا در کاهش آلودگی نقش دارند، در شهر تهران حدود 68 درصد از دوربین ها غیرفعال است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  «آلودگی هوا طی یک سال جان 6 هزار و 398 تهرانی را گرفته است» این آماری است که رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران مهدی پیرهادی، در 204 امین جلسه شورای شهر بیان کرد.

مرکز پژوهش های مجلس نیز در آبان 1401 خسارت آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان تهران را «حدود 2.3 میلیارد دلار» گزارش کرده است؛ چیزی معادل 58 درصد کل بودجه بخش سلامت وزارت بهداشت در سال 1401.
مردم تهران در 289 روز گذشته فقط 9 روز هوای پاک را تنفس کرده اند. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران محمدمهدی میرزایی، منابع متحرک «61 درصد» آلودگی هوای تهران را تولید می کنند.

 

میثم، شهروند زنجانی که ماهی یک بار برای خرید و تجهیز فروشگاه پوشاک خود با ماشین شخصی به بازار بزرگ تهران مراجعه می کند می گوید که تا حالا «حتی یک بار هم جریمه نشده است».
 

ردیف

منابع متحرک

درصد تاثیر در آلودگی

1

کامیون ها

15.7

2

خودرو های سواری

14

3

موتورسیکلت

10.1

4

اتوبوس سرویس

7.4

5

اتوبوس واحد

5.7

6

مینی بوس

4

7

تاکسی ها

2.1

8

وانت

1.8

جدول میزان تأثیر انواع وسایل نقلیه بر آلودگی هوای پایتخت بنابر گفته های مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا

یکی از تصمیمات همیشگی کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران اجرای طرح های ترافیکی و ایجاد محدودیت تردد خودروها است. رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور فراجا سرهنگ احمد شیرانی معتقد است این طرح ها می تواند بخش مهمی از آلودگی را کاهش دهد.
شهردار تهران علیرضا زاکانی نیز دی ماه 1400 گفته بود باید با «هوشمندسازی و فناوری» حداقل تردد را داشته باشیم تا «مشکل آلودگی هوا» کم شود.

در آخرین جلسه پاییز امسال شورای شهر تهران، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود اعلام کرد که « از 240 دوربین های طرح ترافیک فقط ۱۳۴ مورد» و از «۲۱۰ دوربین طرح کنترل آلودگی هوا تنها ۵۶ مورد» فعال است. این یعنی حدود 68 درصد از دوربین هایی که قرار است ترافیک و آلودگی هوای تهران را کنترل کنند غیرفعال است.

سرپرست سازمان حمل ونقل ترافیک محسن هرمزی آمار گفته شده از سوی تشکری را «رد» کرد و گفت در حال تنظیم شکایت از فاش کننده این آمار هستیم، با این حال اذعان داشت که «عدم نگهداشت» و به روز نکردن دوربین های ترافیکی شهر تهران طی «4 سال گذشته» را از دلایل خرابی دوربین ها است.

در همین خصوص دبیر شورای حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران ابوالفضل دربانی می گوید که چند مرتبه در این خصوص وضعیت دوربین ها با  شهرداری تهران مکاتبه کرده اما «تا کنون پاسخی دریافت نکرده» است.

دربانی به خبرنگار فارس می گوید «481 میلیارد تومان» برای «هوشمندسازی سامانه های ثبت تخلف و تردد» به شهرداری کمک شده ولی تاکید می ‎کند که از «سرنوشت آن پول اطلاعی نداریم»، او در ادامه گفت که از «شهرداری تهران» به خاطر عدم ارائه گزارش هزینه کرد 481 میلیارد تومان در «مراجع قضایی شکایت کرده ایم».

با این حال هرمزی به خبرنگار فارس می گوید در «سه ماه گذشته» برخی سامانه ها بروزرسانی شده و در حال «نصب تعدادی دوربین جدید» می باشند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.