| کد خبر: 242069 |

◄ شیشه هواپیما با قابلیت ضد بخار تولید شد

محققان کشور موفق به تولید شیشه های هواپیمای ضد بخار با فناوری نانو شدند.

تین نیوز

بخار نگرفتن شیشه هواپیما رابطه مستقیمی با سلامت مسافران دارد بر همین اساس با کمک پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان پیشگیری می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می‌شود به همین دلیل در دنیا با کمک فناوری نانو؛ پوشش‌هایی تولید شده که مانع بخارگرفتگی این شیشه‌ها می‌شود.

جنس شیشه‌های کناری و جلوی هواپیما با توجه به میزان فشاری که تحمل می‌کنند، متفاوت است. از آنجا که شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند پنجره‌های کابین خلبان را همراه با ۳ الی ۵ لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می‌سازند.

این شیشه‌ها ساختاری شبیه شیشه‌های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی خرد نمی‌شوند و ممکن است تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه‌های جلوی هواپیما با شیشه‌های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است.

شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می‌شود. امروزه با اعمال برخی از پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، می‌توان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان کمک کرد. چنین پوشش‌هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند.

هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می‌کنند و این محققان در حال حاضر روی ساخت شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می‌کنند.

چنین پوشش‌هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند. محققان کشور توانستند با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکلی بومی اقدام به تولید پوشش‌های دارای اجزای نانومتری برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه‌های کابین هواپیما کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.