| کد خبر: 255591 |

کمربندی شیراز، دایره مرگ

کمربندی شیراز یکی از پرتلفات ترین محورهای استان فارس که به قتلگاه اهالی و مسافران این استان شهره است اما دستگاه ها و ارگان های مختلف این استان و شیراز همواره از زیربار سرپرستی آن شانه خالی کرده اند.

تین نیوز

کمربندی شیراز یکی از پرتلفات ترین محورهای استان فارس که به قتلگاه اهالی و مسافران این استان شهره است اما دستگاه ها و ارگان های مختلف این استان و شیراز همواره از زیربار سرپرستی آن شانه خالی کرده اند.

مقام سازمان ملل متحد: تقویت کمیته امنیت راهبری استان فارس را دنبال می‌کنیم

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  فارس با دارا بودن بیش از ۵۰ هزار کیلومتر جاده بیشترین میزان طول راه در مقایسه با سایر استان های کشور داراست و به همنی دلیل همواره در صدر آمار تصادفات و تلفات انسانی ناشی از آن قرار دارد.

در شرایطی که این استان به دلیل دارا بودن بیشترین طول راه های کشور بر قله تصادفات نیز قرار دارد، کمربندی شیراز نیز نام قتلگاه این استان استان به یدک می کشد.

این محور که شاید روزی در حاشیه شیراز قرار داشته اما اکنون به دلیل توسعه کلانشهر شیراز بعنوان مسیری شهری مورد استفاده شهروندان شیرازی قرار می گیرد.

کمربندی این شهر در حال حاضر در بسیاری از موارد از وسط شهر کنونی شیراز گذر می کند در در دو سمت این محور ساخت و سازهای شهری و منازل مسکونی بسیاری دیده می شود.

شهروندان شیرازی به ناچار برای طی مسیر خانه تا محیط کار و ... یا برای فرار از ترافیک کلافه کننده شیراز از کمربندی شیراز استفاده می کنند و این شرایط در کنار نبود استانداردهای لازم در کمربندی شیراز،این محور را به قتلگاه اهالی این کلانشهر و مسافران عبوری تبدیل کرده است.

روزی نیست که خبری از فوت و تصادف در کمربندی شیراز در رسانه های این استان منتشر نشود که آخرین آن فوت ۲ جوان حدود ۳۰ ساله براثر واژگونی خودرو در سه شنبه هفته جاری ۱۲ اردیبشت ۱۴۰۱ در کمربندی شیراز و در حوالی یکی از شهرک های این محدوده بود.

حدود هشت درصد تلفات انسانی جاده ای و تصادفات استان پهناور فارس تنها در مسیری ۴۲ کیلومتری که کمربندی شیراز نام گرفته و خصوصا حدود ۲۰ کیلومتر از این کمربندی که اکنون عملا از میان مجتمع های مسکونی و شهری شیراز می گذرد رخ می دهد که وجود این مساله به هیچ وجه زیبنده کلانشهر شیراز و پایتخت فرهنگی کشور نیست.

به لحاظ قوانین کمربندی های پیرامونی شهرها جز محدوده شهری محسوب نمی شودو جاده است و مدیریت عمرانی آن با راه و شهرسازی و راهداری است و از طرفی دیگر کمربندی شیراز اکنون پیرامون این کلانشهر نیست و در بسیاری از مناطق از میان شهر می گذرد و در واقع محدوده شهری محسوب می شود.

از طرفی شهرداری شیراز نیز همواره مدعی است که این مسیر در محدوده قانونی شهر قرار ندارد از این رو مدیریت شهری نیز از خواستن این محور پرتلفات سرباز می زند و خلاصه بر سر نخواستن این محور خطرناک همیشه دعوا است.

اینگونه که از شواهد پیداست ساماندهی کمربندی شیراز نه تنها نقش یک دستگاه بلکه عزم و اراده ای جمعی استانی و ملی را می طلبد تا شاید زخم کهنه و تصادف خیز اهالی فارس و شیراز التیام یابد.

ورود استاندار فارس برای میانجی گری

با دستور استاندار فارس مسئولیت کامل ایمنی بخشی و ساماندهی کمربندی جنوبی شیراز در سال گذشته به شهرداری این کلانشهر واگذار شد.

استاندار فارس با اشاره به عدم توافق راه و شهرسازی، راهداری و شهرداری شیراز در زمینه مدیریت کمربندی شیراز گفت: ما در اتاق های در بسته نشسته ایم و جوانان و فرزندان مردم در این جاده ها جان می دهند.

محمد هادی ایمانیه افزود: تفاهم نامه ای که در گذشته مبنی بر تقسیم وظایف به شکل ۶۰ به ۴۰ به ترتیب بین اداره کل راهداری استان و شهرداری شیراز منعقد شده بود اما به تصویب شورای شهر نرسیده و در پیچ و خم ادارات پاسکاری می شد از امروز بایگانی می شود و مسئولیت اداره کمربندی جنوبی شیراز از تیرماه ۱۴۰۱ به شهرداری واگذار می شود.

استاندار فارس گفت: مسئولیت کامل کمربندی شمالی نیز که هم اینک در دست احداث است به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان واگذار می شود و بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن را هم تامین خواهیم کرد.

ایمانیه، از اداره کل راهداری استان خواست که به تعهدات خود در قبال کمربندی جنوبی شیراز با جدیت پایبند باشد.

با ورود استاندار فارس به موضوع ساماندهی کمربندی شیراز بالاخره بعد از سالها تقسیم مسئولیتی بین شهرداری این شهر و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای فارس انجام و مسئولیت آن به این دو مجموعه واگذار شد که این مهم به امضا و تایید استاندار فارس و شورای اسلامی این شهر نیز رسید و اینگونه که از شواهد امر پیدا است وضعیت مدیریت این محور بالاخره تعیین تکلیف شد.

شهردار شیراز با اشاره به تفاهم نامه این نهاد شهری با برخی دستگاه های اجرایی استان در خصوص ساماندهی کمربندی شیراز گفت: بر مبنای این تفاهم از ابتدای سال ۱۴۰۲ کار ساماندهی این محدوده قانونی شکل می گیرد.

محمدحسن اسدی افزود: تفاهمی که در این راستا بین مدیریت شهری و دستگاه ها و نهادهای مرتبط نظیر استانداری فارس، اداره کل راه و شهرسازی فارس، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای فارس صورت گرفته و مورد قبول شورای اسلامی شهر شیراز است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مسئولین استان فارس ازجمله شورای اسلامی شهر و شهرداری این کلان شهر موضوع بسیار مهم کمربندی جنوبی با نام "کمربندی حضرت امام خمینی (ره)" است، اظهار کرد: این کمربندی سالیان زیادی است که شکل گرفته که بعد از شکل گیری آن، خیلی از شهرک ها در این منطقه ایجادشده و مردم در این شهرک ها ازجمله میانرود، فرهنگیان و فرزانگان ساکن شده اند و همچنین برخی شاغلان منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی نیز که در محدوده کمربندی جنوبی قرار دارند، ساکن شیراز هستند.

به گفته اسدی؛ امروز با ورود به کمربندی جنوبی شاهد بی نظمی و به هم ریختگی در آن نظیر حرکت کامیون ها، تریلر، موتورسیکلت و خودروهای سبک بوده که علائم رانندگی به درستی تعریف نشده، پایش تصویری و خط کشی و آسفالت مناسبی وجود ندارد و رفوژ وسط نیز حالت نازیبایی دارد.

وی با بیان اینکه ۱۸ کیلومتر از این کمربندی ۴۲ کیلومتری در محدوده قانونی و خدماتی شهر شیراز قرار دارد، تصریح کرد: تصمیم گرفته شده که شهرداری شیراز در ساماندهی محدوده خدماتی و قانونی شهر شیراز مشارکت کند.

او به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نیز اشاره و بیان کرد: شهرداری شیراز با تکمیل این مطالعات و طرح ساماندهی، اقدامات خود را آغاز و در یک بازه زمانی حداکثر یک ساله شاهد ساماندهی این ۱۸ کیلومتر به عنوان محدوده قانونی کمربندی جنوبی خواهیم بود.

بهبود آسفالت، خط کشی لازم، احداث کندرو، پایش تصویری، علائم ترافیکی، ساماندهی رفوژ وسط در یک بازه زمانی یک ساله از مواردی بود که شهردار کلان شهر شیراز برای نظم و زیبایی کمربندی جنوبی و از همه مهم تر حفظ جان و سلامتی مردم و کاهش مصدومیت در این محدوده قانونی بر آن تأکید کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز در این باره گفت: با تقسیم مسئولیت کمربندی شیراز بین شهرداری این شهر و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای فارس و واگذاری مسئولیت آن به این دو مجموعه که امضا و تایید استاندار فارس و شورای اسلامی این شهر رسید، وضعیت مدیریت این محور تعیین تکلیف شد.

محمود رضا طالبان در گفت و گو با ایرنا افزود: این محور حدود ۲۰ سال قبل به بهره برداری رسید اما امروز و با توجه به شکل گیری سکونتگاه های در اطراف آن، عمده ترددهایی که در آن انجام می شود نیز درون شهری است.

او ادامه داد: تاکنون نیز جلسه های متعددی برای تعیین تکلیف و ساماندهی آن بین شهرداری اداره کل راهداری و راه شهرسازی انجام شده اما نتیجه نداشته است.

وی اظهار داشت: با پیگیری ها و تاکید استاندار فارس، توافقی در خصوص ساماندهی محور کمربندی حاصل شد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: کمربندی شیراز با حدود ۴۲ کیلومتر طول، از پل شهید اسکندری در محور بزرگراه شیراز – اصفهان آغاز و با در برگرفتن شمال، غرب و جنوب شیراز به پل شهدای نیروی دریایی در محور پل فسا منتهی می شود.

طالبان گفت: ۱۸ کیلومتر از این محور در محدوده قانونی شهر و ۲۴ کیلومتر آن نیز در خارج از محدوده قانونی شهر قرار دارد که بر اساس توافق انجام گرفته، مسئولیت ساماندهی شامل لکه گیری آسفالت،مباحث ایمنی و زیباسازی ۱۸ کیلومتر درون محدوده قانونی شهر به شهرداری و مسئولیت ۲۴ کیلومتر خارج از محدوده قانونی شهر به اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای فارس واگذار شد.

وی افزود: همچنین مقرر شد که اداره کل راه و شهرسازی فارس نیز ظرف ۲ سال نسبت به اجرای ۲ تقاطع غیر همسطح سفیر و قائم در این محور اقدام کند که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

او اظهار داشت: همچنین مقرر شد که کمربندی شمال شرق شیراز حدفصل پلیس راه پل فسا تا محور شیراز - خرامه که هم اینک حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با مشارکت شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سرمایه گذار بخش خصوصی تکمیل شود.

طالبان، ضمن قدردانی از اهتمام ویژه استاندار فارس و پیگیری های وی برای تعیین تکلیف محور کمربندی شیراز افزود: اقدام رئیس، اعضای شورای شهر، شهردار شیراز و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس نیز که با هدف فراهم کردن شرایط ایمن برای تردد شهروندان در این محور با موضوع مسئولانه برخورد کردند نیز شایسته تقدیر است.

حال که با وساطت استاندار فارس گویی همکاری بین دستگاه های متولی و مدیریت شهری شیراز برای ساماندهی کمربندی این کلانشهر شکل گرفته باید منتظر ماند و دید که وعده های داده شده تا چه حد از سوی ارگان های متولی عملیاتی و شیراز از کمربندی ایمن و استاندار بهره مند خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.