| کد خبر: 253067 |

اینجا قبرستان نارنجی های بدون دود است + فیلم

پارکینگ بوستان بعثت واقع در خیابان بعثت شیراز حدود هشت ماه است که به قبرستان بی دودهای نارنجی رنگ تبدیل و دود توافق نکردن مالک و مدیریت شهری به چشم شهروندان رفته است.

تین نیوز

پارکینگ بوستان بعثت واقع در خیابان بعثت شیراز حدود هشت ماه است که به قبرستان بی دودهای نارنجی رنگ تبدیل و دود توافق نکردن مالک و مدیریت شهری به چشم شهروندان رفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،کمتر کسی است که در ماه های گذشته از خیابان بعثت شیراز گذشته باشد و چشمش به هزاران دوچرخه نارنجی رنگی که ماه ها زیر آفتاب سوزان تابستان گذشته و بارش های فراوان زمستان امسال رنگ باخته اند نیفتاده باشد.

پیش از این همگان خیابان بعثت شیراز را با باغستان ها و بوستان زیبایی که در این منطقه قرار دارد به خاطر می آوردند اما چندماهی است که این تصویر جای خود را به هزاران دوچرخه اشتراکی پارک شده در مجاورت این خیابان که به گورستان بی دودها می ماند داده است.

در حالی که سه و نیم سال از زمان ورود دوچرخه های اشتراکی به خیابان های شیراز می گذشت و بیدودهای نارنجی با استقبال شیرازی ها مواجه شده بود به یکباره فعالیت این سیستم حمل و نقلی پاک در این کلانشهر در روزهای آخر فصل بهار امسال تعطیل شد.

این وضعیت در حالی رخ داد که نشان شهر ملی دوچرخه ایران نیز بهمن ماه ۱۳۹۹ در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی به شهر شیراز اهدا شد و شکل و ظاهر برخی خیابان ها این شهر نیز متاثر از این عنوان تغییر کرد و مسیرهای دوچرخه سواری در خیابان های شیراز هویدا شد.

از بهار تا خزان نارنجی های بی دود در شیراز

براساس بررسی های انجام شده توسط مدیریت شهری شیراز استقبال شیرازی ها از این دوچرخه ها بی نظیر و حتی از پایتخت نیز بیشتر بوده است .

سی ام آذرماه ۹۸ آیین رونمایی از دوچرخه های اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابان های شیراز گذاشت.

چند روزی بیشتر از سه و نیم ساله شدن دوچرخه های اشتراکی در شیراز نگذشته بود که اواخر خردادماه امسال پایان فعالیت دوچرخه های بیدود در شیراز از سوی این شرکت اعلام و نارنجی های بدون دود روانه پارکینگ پارک بعثت شیراز شد و در آن ایام که پس از چند سال استفاده از این ناوگان پاک حمل و نقلی به مذاق شیرازی ها شیرین آمده بود و کم کم تغیراتی در سبک زندگی و حمل و نقل عمومی این کلانشهر مشاهده می شد کمتر کسی تصور می کرد که این جدال میان مالک شرکت بی دود و مدیریت شهری شیراز تا این حد طولانی و این پارکینگ به قبرستان دوچرخه های اشتراکی در این شهر بدل شود.

دوچرخه اشتراکی بی دود

بسیاری از قطعات دوچرخه های اشتراکی پارک شده در پارکینگ بوستان بعثت شیراز دچار فرسایش و سرقت شده است به نحوی که در بازدید از این محل این موضوع را به وضوح می توان مشاهده کرد.

دوچرخه بی دود

با روانه شدن بیدودهای شیراز به پارکینگ، حتی پویشی با درخواست از مسئولان برای تداوم فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شیراز به راه افتاد که چندین هزار نفر نیز این درخواست را به صورت الکترونیکی امضا کردند.

مردادماه ۱۴۰۱ بود که رئیس هیات مدیره شرکت بیدود در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با بیان اینکه قرارداد این شرکت پنج ساله و با قیمت مصوب یک هزار و۵۰۰ تومان به ازای نیم ساعت در سال ۹۷ منعقد شده بود، گفت: در کمیته ای راهبردی که تعدادی از اعضای وقت شورای شهر و شهرداری وقت شیراز حضور داشتند تقاضا شد که در راستای فرهنگسازی، افزایش قیمت در سال ٩٨ اعمال نشود و با توافق انجام شده خدمات رسانی انجام شد.

حسین قاسمی ادامه داد: طبق ماده ٦ تبصره سه این قرارداد، شهرداری موظف شده بود که یارانه ای بابت هر سفر به شرکت پرداخت کند تا کرایه سفر برای شهروندان بالا نرود و مبلغی را هم به عنوان سپرده مردم باید پرداخت می کردند که با مصوبه شورای شهر مقرر شد که از مبلغ ١٨٩ هزار و ٩٠٠ تومان، ۱۳۹ هزار تومان شهرداری، ٢٠ هزار تومان مردم و ٣٠ هزار و ٩٠٠ تومان پول بیمه را در سال اول شهرداری و سال های بعد خود مردم پرداخت کنند و نهایتا با این روند، کار آغاز شد و شهرداری شیراز هم سپرده ٧٥ هزار نفر از شهروندان را از قبل در ازای ضمانت نامه پرداخت کرد.

او اضافه کرد: شهرداری شیراز ضمانتنامه ای به مبلغ ١٠ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان از شرکت بیدود اخذ کرد به نحوی که با توجه به قوانین بانک مرکزی برای گرفتن این نوع ضمانتنامه حتما باید یک ملک که ارزش بیش از ٤٠ درصد ضمانت نامه را داشته باشد یا یک مبلغی پول در بانک بلوکه به عنوان ضمانتنامه مشخص شود که این کار هم انجام شد.

رئیس هیات مدیره شرکت بیدود خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز ابتدای قرارداد چک ١٠ میلیارد و ٤٢٥ میلیون تومانی در وجه شرکت صادر کرد که در واقع ٧٥ میلیون تومان کمتر از مبلغ پیش بینی شده، چک صادر شده بود و اعلام کردند که این مصوبه شورای شهر شیراز است و اشتباه ریاضی در محاسبات رخ داده است.

قاسمی گفت: ۶ ماه از سال ٩٩ گذشته بود و با استقبال بی نظیر مردم با فرهنگ و هوشمند شیراز از سرویس اشتراکی هوشمند مواجه شده بودیم و سقف ثبت نام ٧٥ هزار نفر به سرعت پر شد و به شهرداری اعلام کردیم که اقدام به پرداخت ثبت نام شهروندان دیگر کنند که این امر نیز صورت نگرفت.

او اظهار کرد: بعد از جلسه ای که با شهرداری شیراز و شورای شهر قبلی برگزار شد، متوجه شدیم که شورای قبلی شهر شیراز و شهرداری تصور می کردند که ثبت نام ٧٥ هزار نفر طی پنج سال به طول می انجامد و تصور نمی کردند که در بازه زمانی ٦ ماهه این مدل جدید حمل و نقلی در بین شیرازی ها با استقبال زیادی روبرو شود.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه با کرایه مصوب سال ٩٧ تا کمتر از دو ماه پیش در شیراز فعالیت کردیم، گفت: مدیریت شهری هیچ کدام از بندهای قرارداد که موظف به حمایت مالی بودند را رعایت نکردند و به همین دلیل مجبور شدیم دوچرخه ها را از سطح شهر جمع آوری کنیم.

اختلاف ها بالا گرفته است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: طی ماه های اخیر قرارداد جدیدی برای ادامه فعالیت شرکت بی دود در شیراز تدوین شد که مدیران این شرکت متن این قرارداد را قبول نکردند.
محمدتقی تذروی افزود: اعضای شورای شهر نسبت به مردم این شهر تعهد دارند که صلاح شهر مدنظر باشد که تاکنون تفاهم کلی بین مدیریت شهری و مالکین شرکت بی دود محقق نشده است.
وی ادامه داد: مهلت زمان فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شیراز به اتمام رسیده و باید قراردادی تازه با نرخ جدید تهیه شود که تاکنون تفاهمی در این زمینه حاصل نشده است.

شورای راهبردی به دنبال راه حل
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز گفت: هفته گذشته جلسه ای با عنوان شورای راهبری با هدف انعقاد قرارداد تازه برای ادامه فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شیراز با حضور مدیران شرکت پاک چرخ ایرانیان (بی دود) برگزار شد.

هادی شه دوست شیرازی افزود: در این نشست مطالب مدیران شرکت پاک چرخ ایرانیان شنیده شد و در یکسری از موضوعات به تفاهم رسیدیم اما درخصوص بخشی از مباحث مالی هنوز اختلاف نظر وجود دارد که سعی داریم در هفته جاری ادامه جلسات برگزار تا به نتیجه مثبتی منجر شود.
وی ادامه داد: توافقات تبدیل به لایحه ای برای ارسال به شورای اسلامی شهر شیراز خواهد شد و در صورت تصویب در شورا ادامه فعالیت دوچرخه های اشتراکی در شیراز محقق می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا بی دودهای نارنجی به خیابان های شیراز باز می گردند،گفت: تمام تلاش مدیریت شهری مبنی بر این است که این مزیت شهری از شیراز دریغ نشود اما باید خواسته های مدیران این شرکت نیز در چارچوب مقررات شهرداری و قرارداد فی مابین باشد و نباید از آن تخطی کرد.
وی اظهارداشت: اگر خواسته های مدیران شرکت پاک چرخ ایرانیان(بی دود) معقول باشد این انتظار می رود که مجددا این نوع حمل و نقل عمومی پاک به خیابان های شیراز بازگردد.

آخرین امیدها برای بازگشت

شه دوست شیرازی با بیان اینکه حدود یک هزار و پانصد دوچرخه اشتراکی در ابتدای امسال در شیراز فعال بوده است، افزود: موارد اختلافی بین مدیریت شهری شیراز و شرکت بی دود در خصوص نرخ عرضه این دوچرخه ها، توسعه دوچرخه های اشتراکی،ودیعه و حق اشتراک و یارانه ای که باید توسط شهرداری پرداخت شود است که تلاش می شود با مذاکرات پیش رو به نقطه عطفی در این زمینه منجر شود و دوچرخه های اشتراکی به معابر شیراز بازگردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.