| کد خبر: 241476 |

نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور نهایی شود

مدیر حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی فارس گفت: برای کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای، نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور باید به جد پیگیری و در نهایت تصویب شود و اعتبارات آن نیز برای اجرا شدن این نقشه مشخص شود.

تین نیوز

محمدمهدی عبدالهی  اظهار کرد: از ۲۵ اسفندماه تا هشتم فروردین ماه جاری که پیک‌ سفرهای نوروزی آغاز شده بسیاری از هموطنان در محورهای مواصلاتی جان خود را از دست دادند.

عوامل بروز تلفات جاده‌ای و راهکارهای جلوگیری از این حوادث

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مدیر هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: با توجه به خودرو محوری و افزایش تردد و سرعت زیادی که خودروها دارند در محورهای مواصلاتی حوادث و تلفات قابل توجهی اتفاق افتاده است که این حوادث به دلیل عدم توجه به استراتژی‌های حمل و نقل از جمله مُدهای ریلی و هوایی، عدم استفاده از وسیله نقلیه همگانی و عدم محدودیت رانندگی برای کاربران وسیله نقلیه رخ داده است.

وی افزود: همچنین کیفیت پایین خودروها، نبود فرهنگ ترافیکی، خودرو محوری، عدم ارتقا راه‌های مواصلاتی و عدم توجه به رفع نقاط حادثه خیز از دیگر عواملی است که نقش بسیاری در بروز حوادث جاده‌ای دارد.

عبدالهی بیان کرد: برای کاهش حوادث جاده‌ای در سال‌های گذشته تدابیر و اقداماتی توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است که یکی از این تدابیر مهم توسط دکتر تقی زاده معاون وقت وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵  اتخاذ شد و در سال ۱۳۹۶ تحت عنوان نقشه ایمنی راه‌های کشور به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه شد و به تصویب رسید.

تهیه نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور

وی اضافه کرد: در واقع در سال ۱۳۸۶ ما حدود ۲۲هزار نفر تلفات جاده‌ای داشتیم اما این تلفات با اقدامات عملکردی کاهش پیدا کرد و به ۱۵ هزار و نهصد نفر در سال ۹۶ رسید.

این مقام مسئول یادآوری کرد: پیشبینی شده بود که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ با توجه به افزایش سرعت وسیله نقلیه و همچنین افزایش تردد و خودرو محوری، شاهد افزایش چشمگیر تلفات به بیش از ۲۰هزار نفر باشیم. لذا نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور تهیه و پیش‌بینی شد که تلفات نسبت به سال ۹۶ کاهش یابد و  به ۹هزار نفر برسد.

وی با بیان اینکه نقشه ایمنی راه‌های کشور هم‌اکنون در ابعاد مختلف و به صورت جامع تهیه شده است، گفت: در این نقشه توجه به آموزش، ارتقا فرهنگ ترافیکی، ناوگان حمل و نقل عمومی، قیمت سوخت، توجه به روند رفع نقاط حادثه‌خیز، ارتقا محورهای مواصلاتی، توجه به مُدهای دیگر حمل و نقل و انتقال بار و مسافر به ریل و هواپیما در نظر گرفته شده اما این نقشه که به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور رسیده بایستی در هیأت دولت هم به تصویب برسد.

اقدامات عملکردی نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور

عبدالهی عنوان کرد: اقدامات عملکردی این نقشه شامل پنج رکن اساسی مدیریت سیستم ایمنی راه، راه‌ایمن، خودرو ایمن، کاربر ایمن و واکنش پس از سانحه می‌شود. 

وی گفت: در اقدامات استراتژیک هم‌ استفاده از وسیله نقلیه عمومی، محدودیت کاربر خودرو، انتقال مسافر و بار به ناوگان هوایی و ریلی کاملا تبیین و مشخص شده است و اگر پیگیر تصویب این نقشه باشیم می‌توانیم به صورت قابل ملاحظه‌ای شاهد کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای شویم. انشالله حمل و نقل ایمن، کارا، سبز و در دسترسی داشته باشیم.

۱۱میلیون تردد در محورهای مواصلاتی فارس 

رییس اداره راه و شهرسازی شیراز اضافه کرد: از ابتدای طرح نوروزی از ۲۵ اسفندماه آغاز شده تا هفتم فروردین‌ماه بیش از ۱۱ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان ثبت شده که محور شمالی استان با تردد ۱۶ هزار خودرو به صورت روزانه بیشترین تردد را به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با متوسط تردد بین استانی و خروجی و ورودی خودرو به استان فارس گفت: به صورت روزانه حدود ۱۷۲ هزار وسیله نقلیه به ورودی‌های استان فارس وارد یا خارج شده‌اند. 

عبدالهی اضافه کرد: در همین بازه زمانی ۶۶۵ پرواز داخلی به صورت رفت و برگشت داشتیم که حدود ۶۴هزار و ۸۰۰ مسافر را جابه‌جا کرده‌اند و ۱۷هزار و ۷۶۲ مسافر نیز با  ۱۵۱ پرواز خارجی جابه‌جا شدند.

او افزود: دو رام قطار از شیراز به تهران و از تهران به شیراز به صورت روزانه در حال سفر و جابه‌جایی مسافرین هستند و یک روز در میان هم یک رام قطار مسافربری از شیراز به مشهد مقدس و برعکس تردد می‌کند.

میزان مصرف سوخت روزانه در فارس

وی با اشاره به میزان مصرف سوخت روزانه در استان فارس در ایام نوروز گفت: میزان مصرف روزانه بنزین در استان فارس ۷میلیون لیتر است و هزار و ۱۰۰ دستگاه نفت کش در محورهای مواصلاتی استان در حال عبور و مرور هستند و سوخت جایگاه‌های بنزین را تأمین می‌کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.