| کد خبر: 238625 |

فقر راه‌های ایمن و بزرگراه در خوزستان در سایه توزیع نامتوازن بودجه

برای استانی همچون خوزستان با ۱۴.۳ تولید ناخالص ملی و دارا بودن رتبه دوم بعد از تهران در این حوزه زیبنده نیست که با فقر آزادراه و راه‌های اصلی مواجه باشد.

تین نیوز

 عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به رتبه بالای استان خوزستان در تلفات جاده‌ای گفت: برای استانی همچون خوزستان با ۱۴.۳ تولید ناخالص ملی و دارا بودن رتبه دوم بعد از تهران در این حوزه زیبنده نیست که با فقر آزادراه و راه‌های اصلی مواجه باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مجتبی یوسفی با اشاره به وقوع تصادف در محور اهواز –خرمشهر و فوت 10 نفر از هموطنانمان، ضمن تسلیت به خانواد‌ه‌های داغدار این حادثه، گفت: متاسفانه در توزیع بودجه توازن وجود ندارد چرا که در سال گذشته علی رغم تمامی تلاش‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه 1400 و پیش بینی 19 هزار میلیارد تومان برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در تبصره 14 به دلیل نگاه‌های فرابخشی و منطقه‌ای که کشور را تنها در تهران و چند استان محدود می‌بینند، این اعتبار تخصیص نیافته و هر از چند گاهی شاهد بروز چنین حوادثی در استان‌های محروم مانند خوزستان و استان‌های غرب کشور هستیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای استانی همچون خوزستان با 14.3 تولید ناخالص ملی و دارا بودن رتبه دوم بعد از تهران در این حوزه زیبنده نیست که با فقر آزادراه و راه‌های اصلی مواجه باشد و از طرفی مسئولان وقت استانی در سطوح مختلف باید نسبت به عملکرد خود طی سال‌های گذشته پاسخگو باشند که چرا برخی از استان‌ها دارای بزرگ‌راه و آزاد راه‌های متعدد هستند اما این استان با وجود شرکت‌های بزرگ نفتی، بنادر و گمرکات جهت واردات و صادرات و در اختیار داشتن دو مرز بین الملی با عراق و عبور بیشترین حجم مسافر عتبات عالیات هنوز با چنین وضعیتی در حوزه راه مواجه است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه بالای استان خوزستان در تلفات جاده‌ای، تصریح کرد: هرچند برخی از تصادفات به دلیل خطاهای انسانی رخ می‌دهد اما بخشی از تصادفات به دلیل ترافیک بالای ناوگان حمل و نقلی سنگین در محورهای مواصلاتی استان خوزستان اتفاق می‌افتد. بی تردید اگر رسیدگی لازم و کارشناسی در محور دو طرفه اهواز -خرمشهر انجام می شد، امروز شاهد تصادفی بودیم که در اثر آن 10 نفر از هموطنانمان جانشان را از دست دادند، نبودیم.

وی افزود: به عنوان خدمتگزار مردم در مجلس تلاش کردیم هنگام بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق 19 هزار میلیارد تومان در تبصره 14 برای اصلاح 4 بخش اصلی کشور اعم از راه، آب شرب، بهداشت، نوسازی مدارس و بهسازی روستاها، اختصاص پیدا کند، اما دولت گذشته اعتقادی به آن نداشت تا با نگاه و نظر شورای برنامه‌ریزی استان این مبلغ هزینه شود. سهم استان خوزستان از این محل 1260 هزار میلیارد تومان بود و در صورت تخصیص، یکی از مصارف اصلی آن اصلاح راه‌ها بود. البته که در چهار ماهه اخیر دولت سیزدهم هم هنوز اتفاقی در زمینه رخ نداده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اینکه برخی از استان‌ها از نظر راه‌های اصلی، اتوبان و بزرگ‌راه در رتبه بالا قرار داشته باشند اما استان‌های نظیر خوزستان، ایلام، کردستان از راه اصلی نیز محروم باشند،قابل قبول نیست. امیدواریم در جریان بررسی لایجه بودجه با توجه امیدی که مردم به دولت سیزدهم دارند، اصلاحاتی در حوزه اعتبارات راه و جاده مناطق محروم و کمتر توسعه بافته صورت بگیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر خود به دولت در خصوص عدم اجرای تبصره 14، 16 و 18 قانون بودجه 1400 تاکید کرد: مقرر بود 50 هزار میلیارد تومان در حوزه اشتغال زایی و محرومیت زدایی هزینه شود، اما این مهم محقق نشد. از طرفی در بودجه 1400 ردیفی را برای برخی از پروژه‌های مانند فاضلاب اهواز، حمیدیه، کوته عبدالله و ملاثانی، شیبان و ویس در نظر گرفته شده بود که از لایحه بودجه 1401 حذف شده است، البته رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان خوزستان سفر کردند و اهتمام خوبی هم برای حل مشکلات آب و فاضلاب استان دارند و در این زمینه هم وعده حل مشکلات را داده اند که امیدواریم محقق شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.