| کد خبر: 237490 |

بلیت ۱۰۰ هزار تومانی تماشای فوتبال گران است!

«بلیت ۸۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی برای تماشای یک مسابقه فوتبال گزاف به نظر می‌رسد. فوتبال ایران در کسب درآمد با مشکلات واقعی و مهمی مثل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی مواجه است اما قرار نیست انتقام آن کمبودها از تماشاگر بی‌نوا گرفته شود. کاش با این قشر مهربان‌تر باشیم.»

تین نیوز

«بلیت ۸۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی برای تماشای یک مسابقه فوتبال گزاف به نظر می‌رسد. فوتبال ایران در کسب درآمد با مشکلات واقعی و مهمی مثل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی مواجه است اما قرار نیست انتقام آن کمبودها از تماشاگر بی‌نوا گرفته شود. کاش با این قشر مهربان‌تر باشیم.»

به گزارش تین نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «از هفته گذشته به صورت محدود و آزمایشی حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران آزاد شده است. در نخستین تجربه، شماری از استقلالی‌ها در ورزشگاه آزادی دیدار این تیم برابر نساجی را تماشا کردند و در تجربه دوم، امروز قرار است پرسپولیسی‌ها در تعداد محدود اجازه داشته باشند بازی این تیم با صنعت نفت آبادان را ببینند.

اتفاق مهمی که در این میان رخ داده، مربوط می‌شود به قیمت‌گذاری بلیت مسابقه امروز از سوی مدیران پرسپولیس؛ جایی که دست‌اندرکاران این باشگاه تصمیم گرفته‌اند بلیت‌ها را در سه سطح ۵۰، ۸۰ و ۱۰۰ هزار تومانی به فروش برسانند. به همین دلیل «بلیت ۱۰۰ هزار تومانی» در چند روز اخیر به یک کلیدواژه پرتکرار در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. انتقادات بسیار زیادی از مدیران پرسپولیس صورت گرفته، اما مجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس، صراحتا می‌گوید ۱۰۰ هزار تومان عدد زیادی نیست. احتمالا او و سایر کسانی که با صدری موافق‌اند، روی قیمت بلیت در ورزشگاه‌های اروپایی انگشت می‌گذارند و صد هزار تومان را که فقط کمی بیش از سه دلار می‌شود، ارزان می‌بینند اما آیا این مقایسه درست است؟

بی‌گمان قیمت بلیت ورزشگاه در اروپا را هم مثل سایر اقلام و خدمات باید با میانگین دستمزد شهروندان عادی سنجید. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که حداقل دستمزد در کشورهای گوناگون اروپا ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو تعریف شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حداقل دستمزد قانونی در ایران برای سال جاری ماهانه حدود سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان مصوب شده است. تازه میانگین عملی درآمدها در اروپا بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. گزارشی که فروردین امسال به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا منتشر شد، نشان می‌داد میانگین درآمد ماهانه در کشوری مثل بلژیک ۳۰۹۲ یورو است. این رقم در ایرلند جنوبی ۳۰۲۱ یورو، در فنلاند ۲۹۵۸ یورو، آلمان ۲۸۹۱ یورو، هلند ۲۷۰۰ یورو، فرانسه ۲۴۰۰ یورو، ایتالیا ۲۱۰۰ یورو و اسپانیا ۱۷۰۰ یورو بوده است و حتی در دانمارک به چهار هزار یورو هم می‌رسد. در این صورت خیلی عجیب نیست که یک هوادار فوتبال برای تماشای مسابقه تیم محبوبش به‌ طور متوسط بین ۲۰ تا ۴۰ یورو بپردازد و تازه این امکان را داشته باشد که با پیش‌خرید تمامی بلیت‌های فصل، از تخفیف چشمگیر بهره‌مند شود. آیا وضعیت در ایران هم به همین منوال است؟ اصلا ما وقتی در مورد درآمد حرف می‌زنیم، یعنی پذیرفته‌ایم که مبنای اصلی آن یعنی «شغل» وجود دارد. آیا آمار بیکاری در ایران و اروپا یکسان است؟

با احتساب همین‌هاست که بلیت ۸۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی برای تماشای یک مسابقه فوتبال گزاف به نظر می‌رسد. حالا دیگر بگذریم از تفاوت سطح امکانات؛ جایی که شما حتی اگر ارزان‌ترین بلیت مسابقه اروپایی را هم بخرید ۳۰ ثانیه قبل از بازی می‌توانید روی صندلی تمیز و مشخص خودتان بنشینید و از خدمات متنوع باشگاه، بیرون و درون استادیوم بهره‌مند شوید اما در ایران شرایط زمین تا آسمان متفاوت است. فوتبال کشور ما در کسب درآمد با مشکلات واقعی و مهمی مثل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی مواجه است، اما قرار نیست انتقام آن کمبودها از تماشاگر بی‌نوا گرفته شود. کاش با این قشر مهربان‌تر باشیم. به هر حال باشگاه پرسپولیس دیروز تحت فشار افکار عمومی، برای این بازی تخفیف ۳۰ درصدی در نظر گرفت.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.