| کد خبر: 201525 |

◄ تکنولوژی نمایش سه بعدی هولوگرافیک چیست؟

هولوگرافیک سه بعدی نمایشی از مدل‌ها و محصولات متنوع در زوایای مختلف است که معمولاً درون جعبه‌ای تصویر یک محصول به صورت شناور نمایش داده می‌شود.

تین نیوز

تکنولوژی سه بعدی هولوگرافیک

تکنولوژی نمایش سه بعدی هولوگرام سبب شده تا افراد، دید جدیدی را نسبت به اجسام و تصاویر آنها داشته باشند. این گونه تصاویر که توسط هولوگرافیک‌های سه بعدی ایجاد می‌شوند بر روی سلامتی، تجارت، مراقبت، آموزش، هنر و علم تاثیرات فوق العاده‌ای داشته است. همچنین با توجه به بودجه و هزینه‌هایی که برای اکران بسیاری از فیلم‌ها در سینماها صرف می‌شود افراد بیشماری متقاضی هستند تا فیلم‌ها به صورت نمایش‌های سه بعدی هولوگرافیک پخش شوند. از این رو با شناخته شدن نمایش‌های سه بعدی هولوگرافیک مردم بیش از پیش به سمت آن روی آورده‌اند.

نمایش هولوگرافیک سه بعدی چیست؟

1

هولوگرافیک سه بعدی نمایشی از مدل‌ها و محصولات متنوع در زوایای مختلف است که معمولاً درون جعبه‌ای تصویر یک محصول به صورت شناور نمایش داده می‌شود. در عصر حاضر با استفاده از نمایش سه بعدی  هولوگرافیک، افراد می‌توانند محصول خود و یا سازه‌ای را از زوایای مختلف به صورت مجازی در ابعاد کوچکی تماشا نمایند. این گونه نمایش‌ها بیشتر برای نمونه‌هایی که برای عموم مردم غیر قابل دسترس و بسیار حساس هستند به کار برده می‌شود. همانند شبیه‌سازی اشکال سه بعدی  وسایل موزه‌ها و هواپیماهای مختلف و....که نمایش دادن سه بعدی آنها برای عموم مردم امکان پذیر نیست. در حقیقت هولوگرافیک سه بعدی شامل صفحات و نمایشگرهایی است که منعکس کننده نور هستند و به راحتی تصویر جسمی را درون شیشه‌هایی که پوشیده از برچسب ماده‌ای با نام نانو بک پروجکشن است منعکس کرده و به تصویر می‌کشد. لذا افراد می‌توانند تصویر جسم را درون جعبه از جهات مختلف تماشا نمایند.

تکنولوژی نمایش سه بعدی هولوگرافیک

تکنولوژی هولوگرافیک پروجکشن به گونه‌ای است که در حقیقت تصویری تمام رنگی با کیفیتی مطلوب را به صورت سه بعدی به تماشاگران ارائه می‌دهد به طوری که بینندگان شخص و یا شی واقعی را بر روی صحنه می‌بینند در صورتی که تصویر شخص و یا اجسام به صورت مجازی در تعامل می‌باشند. این گونه تصویرهای سه بعدی از نظر دید انسان با پرسپکتیو و عمق در فضا به حالت معلق دیده می‌شود و به شدت در ذهن مخاطب به واقعیت نزدیک است. مهمترین ویژگی که نمایش سه بعدی هولوگرافیک از خود نشان داده دیده شدن تصویرها با چشم غیر مسلح است. تصاویر هولوگرام معمولا می‌تواند با تجهیزات خاص بر روی یک صحنه به نمایش گذارده شود و یا به کمک پروژکتور بر روی یک سطح نامرئی و شفاف در معرض دید افراد قرار گیرد.

2

مزایای نمایش سه بعدی هولوگرافیک

تکنولوژی نمایش سه بعدی هولوگرافیک به گونه‌ای است که می‌تواند محتوا را متناسب با مکان و زمان به آسانی آپدیت کند. هزینه‌های نگهداری و تعمیر آنها بسیار در سطح پایینی قرار دارد. هولوگرافیک های سه بعدی می‌توانند متناسب با دیزاین  معماری محیط در نظر گرفته شده طراحی شوند. برای دیده شدن تصاویر سه بعدی هولوگرافیک نیاز به ابزارهای خاصی مانند عینک وجود ندارد. زمان نمایش سه بعدی هولوگرافیک این امکان وجود دارد تا از قبل برنامه‌ریزی شده و اجرا شود. مقدار عامل هیجان Wow factor هولوگرافیک‌های سه بعدی بسیار بالا است که باعث شده تا تصویر به طرز عجیبی جلب توجه کند. محتوا و تصویر می‌توانند با رزولوشن فول اچ دی و یا حتی ۴K نمایش داده شوند.

کاربرد هولوگرافیک سه بعدی

یک هلو پروژکتور این امکان را دارد تا در فرمت‌های بزرگ بر روی سطوح مختلف و در نقطه‌های متفاوت حتی با کوچک‌ترین مقیاس‌ها  بر روی لوازم شخصی همانند تلفن‌های همراه وجود داشته باشد. جذابیتی که نمایش سه بعدی هولوگرام ایجاد نموده است امری مدرن و تازه نیست. چنین تجربه‌ای در زمان استریوسکوپ‌ها وجود داشته است و به کمک فیلم‌های سه بعدی تا اواخر قرن هم پیش خواهد رفت. امروزه کاربرد تکنولوژی نمایش سه بعدی هولوگرافیک به صورت واقعیت‌های مجازی خود را نشان داده است. تکنولوژی نمایش سه بعدی هولوگرافیک در موارد مختلفی کاربرد خواهد داشت که از جمله این کاربردها عبارتند از: مدل‌سازی پزشکی، روبوتیک، شبیه‌سازی پرواز، واقعیت مجازی، کنترل ترافیک هوایی، انیمیشن‌ها، شبیه‌سازی برای میدان جنگ، آموزش، تشخیص پزشکی، تبلیغات، سرگرمی، تشخیص آب و هوا و...

رشد فناوری با هولوگرافیک سه بعدی

این فناوری در زمینه‌های مختلف به سرعت سبب رشد و توسعه شده است و تبلیغات و رقابت‌های تجاری محصولات متنوع کاربردهای فراوانی داشته است. زیرا این گونه نمایشگرها جلوه‌ای خاص داشته و در ذهن مخاطبان بیشتر باقی خواهد ماند. اولین بار استفاده از این تکنیک در کمپانی‌هایی نظیر BMW و COca Cola به منظور تبلیغات جهانی و تجاری دیده شد. تکنولوژی نمایش سه بعدی هولوگرافیک جدید نه تنها در تلویزیون و کامپیوترها مورد استقبال قرار گرفته است بلکه نمایش دادن آنها به صورت درک تجربی و محیطی به مراتب جذاب‌تر خواهد بود. امروزه در زندگی‌های روزمره استفاده از نمایش سه بعدی هولوگرافیک بسیار دیده شده است از جمله آنها لیبل‌های هولوگرام حفاظتی، تلویزیون‌های سه بعدی، تصاویر لنتیکولار بر روی بسته‌بندی‌های محصولات مختلف می‌باشد.

3

چگونگی عملکرد هرم هولوگرافیک سه بعدی

نمایش سه بعدی هولوگرافیک توهمی را برای بیننده ایجاد کرده و باعث می‌شود تا افراد تصویر را در هوا ببینند. در حقیقت در هولوگرافیک سه بعدی چهار شکل به صورت متقارن بر خلاف تصویر مشابه روی چهار وجه هرم قرار می‌گیرند و تمامی تصاویر در مرکز هرم به هم می‌رسند. این تصاویر و پیش‌بینی‌ها در فضای مجازی در حالت یکنواخت به کار گرفته می‌شوند تا در نهایت یک شکل کامل حاصل شده و افراد یک توهم سه بعدی را مشاهده نمایند. در واقع نمایش سه بعدی هولوگرافیک ضبط و عکاسی از یک طیف نوری است نه تصویر ثبت شده توسط لنز دوربین، به همین دلیل است که درک دسته‌ای از نورها برای بسیاری از افراد غیر قابل درک است. زیرا چیزی که در هولوگرافیک سه بعدی باعث خلق تصویرهای متنوع می‌شود، موج فرکانس است.

تصاویر هولوگرافیک سه بعدی به کمک پروژکتورهای سه بعدی به وجود می‌آیند و ده‌ها پروژکتور سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مخاطبان بتوانند از هر زاویه‌ای تصویر را به وضوح تماشا نمایند. هنگامی که بیننده‌ای تصویر سه بعدی هولوگرافیک را لمس می‌کند، تنها چیزی که در میان انگشتان خود می‌یابد طیف گسترده‌ای از نورها خواهد بود و هیچ ماده فیزیکی وجود نخواهد داشت. از این رو هرم سه بعدی هولوگرافیک ضبط اطلاعات در رابطه با نوری است که از جسم اصلی پراکنده شده و در طیف گسترده‌ای از جهات تشعشع می‌یابد. در هرم سه بعدی هولوگرافیک این امکان وجود دارد تا پرتوها با به کارگیری از لنزها پخش شده و به کمک آینه‌ها به صحنه مورد نظر هدایت شوند. این روش در واقع یک تکنیک است به طوری که زمینه نور را فراهم می‌آورد. هولوگرافیک سه بعدی همانند ضبط صدایی است که از ارتعاشات یک ماده‌ای در هوا به وجود آمده باشد، اگر چه دیگر ماده صدایی از خود تولید نمی‌کند اما ارتعاشات آن می‌تواند در فضا وجود داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.