| کد خبر: 86688 |

در گفت‌و‌گو با تین‌نیوز عنوان شد:

◄ شرط جدید تمدید کارنامه رانندگان تاکسی در سال ۹۵

تین‌نیوز| معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک از تمدید کارنامه رانندگان تاکسی مشروط بر حضور در کلاس‌های آموزشی خبر داد.

 سیدمهدی میرزایی در گفت‌و‌گو با تین‌نیوز در اشاره به این نکته که کارنامه رانندگانی که در کلاس‌های آموزشی شرکت نکنند، تمدید نمی‌شود، اظهار داشت: از اولویت‌های برنامه‌های سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک در سال جدید آموزش‌ و فرهنگ‌سازی با محوریت «خط سفید» و آموزش به رانندگان حمل‌ونقل عمومی است.
 
وی در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش در بخش حمل‌و‌نقل عمومی، تصریح کرد: طیف گسترده رانندگان اتوبوس و تاکسی، رانندگان بار و کالا و هم‌چنین رانندگان سرویس ادارات دولتی در این دسته قرار گرفته و شامل طرح آموزشی می‌شوند.

میرزایی با ارائه آمار رانندگان تحت آموزش، خاطرنشان کرد: آموزش رفتارهای ترافیکی به تعدادی از این رانندگان از سال گذشته آغاز شد که در بخش اول دوره‌ها 60هزار راننده تاکسی و 9هزار راننده اتوبوس از آموزش‌های لازم بهره‌مند شدند و پیش‌بینی می‌شود تعداد بیش‌تری در سال جاری تحت آموزش قرار بگیرند.
 
معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل ترافیک با اشاره به ادامه دوره‌ها در سال 95 تاکید کرد: در مرکز علمی کاربردی سازمان تاکسی‌رانی کلاس‌های آموزشی برای این رانندگان برگزار شد، به‌طوری‌ که دروس مرتبط به مباحث ترافیکی مربوط به خط‌ سفید در کنار دروس روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و سایر ملزومات به رانندگان تاکسی ارائه شد.
 
میرزایی با اشاره به پیگیری جدی شرکت رانندگان تاکسی در این کلاس‌ها گفت: طبق مذاکراتی که با سازمان تاکسیرانی انجام شده است تمدید کارنامه رانندگان تاکسی در سال جدید منوط به شرکت در این کلاس‌ها است.
 
به گفته وی، با اینکه بسیاری از رانندگان وسائل حمل‌ونقل عمومی با قوانین و ضوابط و علائم رانندگی حمل‌ونقل عمومی آشنا هستند اما دیده می‌شود بسیاری از آنها ساده از کنار این قوانین عبور می‌گذرند.
 
میرزایی در ادامه ضمن یادآوری این نکته که مرور قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان از اهداف اصلی این کلاس‌ها خواهد بود، ابراز داشت: رانندگان تاکسی‌ها در مناطق بیست و دو‌گانه سطح شهر و در زیر مجموعه شرکت‌های مختلف در قالب تاکسی‌های خطی و گردشی پراکنده شده‌اند، البته هماهنگی برای برگزاری کلاس‌ها، جذب استاد مناسب فرایندی زمان‌بر و نیازمند برنامه‌ریزی محسوب می‌شود.
 
معاون آموزش سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک برنامه‌ریزی عمده در این بخش را مربوط به سال 95 دانست و گفت: تاثیرگذاری این کلاس‌ها منوط به استمرار و تکرار است و بنابراین جدیت و پیگیری برای برگزاری این کلاس‌ها ضروری است، اگر برنامه‌ریزی مشخص و استمراری برای برگزاری این کلاس‌ها وجود نداشته باشد، قطعا اثر بخشی آن ناچیز خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سلام … 0 1

    _ سازمان تاکسیرانی تهران متأسفانه طی سالهای طولانی همه امکانات و فرصتهای موجود را تبدیل به عوامل اصلی هلاکت عموم اوضاع مربوطه و حیثیّت حوزۀ کار و شأن خود و معاونت حمل و نقل و شهرداری تهران و مسافران و مسافربرهای شخصی و تاکسیرانان و شرکتهای خصوصی خود و کارمندان و مدیران و مجموعه تلاشگران اعم از بازرسان و مجریان خود و … ساخته است!! _ بعبارت خلاصه تر و بهتر؛ شبیه به خودزنی کامل است!. اگر هم به اصرار و ادعای خودشان، آمار رانندگان ناراضی و تاکسیرانان را به عنوان " بهترین پیام رسانان و نمایندگان متحرک فرهنگی مدیریت شهری " تلقی کنیم!، به تعبیر واقعی، سازمان تاکسیرانی تهران تا کنون مشغول خود زنی خرد و عام به کل مجموعه مدیریت شهری تهران بوده است. _ دلیل اصلی اش این است که خودش را از تمام ارتباطات مردمی و درخواستها و مشارکتها و نیروهای واقعی مردمی شامل مسافران، شهروندان، تاکسیرانان و کارمندان خود و از کل استعداد عوامل مرتبط … کاملاً محروم ساخته است و پیوسته علیه خود عمل می کند! _ بعد! مردم و متخصّصان در اخبار می خوانند که، تاکسیرانی کلاس آموزش مقرّر ساخته است! مثل اینکه شاگردی که همیشه صفر گرفته است اطلاع می دهد معلم و مدرس کلاسهای مدرسه شهر میشود! _ اوّل لازم است یک سایت کامل ارتباط مردمی واقعی و عمومی، نه سایت کاملاً منفعل و بیهوده موجود و خاص تاکسیرانی تهران، شامل عموم مخاطبان مرتبط فوق الذکر، در تاکسیرانی یا در پلیس راهور یا در رسانه های فعال و در بخش مربوطه ایجاد بشود، چرا که نکات و تذکرات ضروری برای رهائی از عوامل هلاکت عمومی بسیار زیاد است و بهبود این امور از عهده عموم شهروندان بر می آید نه فقط توسط تلاش چند نفر کارشناس و غیره معدود. _ به عنوان یک نمونه و فقط یک اشاره جزئی در خصوص کلاسهای آموزش تاکسیرانان، باید متذکر شد اجرای طرح کلاسهای آموزشی به این شکل صرفاً به جز افزودن یک چوب دیگر برای توقف چرخش چرغ تاکسیرانان مستضغف و خدوم هدف دیگری را دنبال نمی کنند! _ از طرفی افزایش تعداد این قبیل موانع از گذشته تا بحال هنوز نقش کاملی در توقف و کاهش خدمات داشته اند!، کمااینکه موانع معمولی هم از قبل همیشه موجود و حاکم هستند، مثل عدم امکان تعمیرات روزانه و فقدان خدمات پس از فروش برای تاکسیها که همانند مبالغ بیمه خودرو یا محدوده مدت اعتبار سه ماهه کارت معاینه فنی به همان دلیل مشابه در واقع می بایست برای تاکسیها به نسبت شخصیها قوی تر ارائه شوند که در واقع تاکنون اصلاً محلی برای مطرح شدن موضوع و این گونه معضلات وجود نداشته است که این خودش از مصادیق ملموس بی عدالتی و بی نظمی سازمان در امور تاکسیرانان است! _ همچنین آمار تاکسیرانان موجود از سوی سازمان تاکسیرانی همیشه در صدر امور مخقی و پنهان کاری قرار دارد، در حالیکه می بایست بر روی یک سایت مربوطه و مردمی که تاکنون وجود نداشته است، آشکار و همیشه در دسترس و در انظار عموم باشد. به عنوان نمونه تاکسیرانانی که قرار است آموزش ببینند، در واقع تعدادی زیادی شامل بازنشستگان و افسران نیروی انتظامی، تعدادی شامل اساتید و دبیران فرهنگی، تعداد زیادی تحصیل کرده و حتی معمم و حوزوی و دارای شخصیّت کامل اجتماعی هستند و خود از قبل از متولیان امور آموزشی بوده اند. _ تعداد بسیار کثیری و فراگیر از تاکسیرانان تهران از اعضاء و کاکنان سابق و شاغل کنونی مرتبط با زیرمجموعه های گوناگون شهرداری اعم از شهرداری و سازمان آتش نشانی و بیشتر شامل خود سازمان تاکسیرانی و یا منسوبان دور و نزدیک آنها هستند. بطوریکه در حال حاضر یک کارمند شهرداری یا شرکت خصوصی آن در آن واحد دارای سه شغل است! یکی بازرس تاکسیرانی است، دوم مالک و تاکسیران است، سوم با خودروی شخصی مسافربر شخصی است و دست آخر مالک و صاحل مغازه محلی فعال هم است! _ یک گروه هم تاکسیرانانی هستند که فقط مالک یا کمکی تاکسی هستند که اینها خود تمام آموزشها را بخاطر ملزومات ذاتی شغل خودشان از هر استاد دیگری بهتر می دانند و عامل به آن هستند. _ متأسفانه سازمان تاکسیرانی این گروه حرفه ای واقعی و خدوم مستضعف را با عدم حمایت سازمانی محکوم و الباقی گروه های تاکسیرانان را با حمایتهای کامل و شدید حاکم بر امور مسافران و شهروندان و تاکسیرانان ساخته است. زمانی که تاکسیران حرفه ای که تنها اشتغالش همین است نظری می دهد، این نظر به زیان کارمندان و مغازه داران و بازرسان و … شبه تاکسیران است و هنگام شهادت و نظارت و سرکوب خدماترسانی مطابق ضوابط جاری، سازمان بطور خودکار آراء دوستان و عزیزان خود را اعمال می کند، تا جائیکه تاکسیرانان واقعی هرگز نتوانسته اند نماینده ای داشته باشند و در واقع نمایندگان تاکسیرانی چند شغله تمام کارهای سرکوب خدماترسانی کامل و منظم به مردم و امور انتظامی را انجام می دهند و ایجاد و استمرار نظم با منافع چند شغله های سازمان همخوانی ندارد ولی برای تاکسیران حرفه ای نظم و انضباط بطور خودکار اهمیّت شغلی و کسبی دارد. _ اوضاع تاکسیرانان واقعی وخیم تر از این مختصر شرح است و نیاز به آشکار سازی طولانی و پیوسته و عمومی دارد. همین قدر شاید گویا باشد که حتی تشکیلات و قدرت نمائی مسافربرهای شخصی و تخلفات آنها در واقع بخش پنهان در سازمان نامرئی تاکسیرانی و پلیس راهور شامل منسوبان اسبق است و بقول فرمایشات و تهدیدات معمول و رایج رؤسای سازمان به خلع ید ازتاکسی و تاکسیرانی در واقع همان تاکسیرانان حرفه ای هستند که با تلاش و تمایل خود برای خدماترسانی منظم خود در مقابل با بساط و اختلاط با چند شغله ها که به رسیدگی سایر مشاغلشان نیز تمایل و التزام دارند دارای منافع و نظم و برنامه و درخواستهای مختلف هستند و از سوی گروه حاکم وادار به درگیری های گوناگون و حسب حمایتهای سازمانی از تخلفات جاری به خلع ید و اخراج و یا به سکوت و تداوم انواع تخلفات رایج و دیکته شده و پذیرش تظلم هدایت میشوند! زمانیکه دیده میشود حتی چند تا شخصی در میان صفوف خطی ها آشکارا به سایر تاکسیرانان همان خط سالها حکومت می کند و تاکسیرانان واقعی باید صبر کنند همه بهترین اوقات از دست برود و فقط بماند بدترین اوقات راهبندان و گرمای شدید و برف و باران خسارت بار که هیچ طرف و مسیری به آسانی نمی شود انتخاب کرد، تازه گیر مسافران و غیره خواهند افتاد که دنبال دربستی می گردد، در حالیکه او دنبال در روز برفی و یا راهبندان دنبال مسیری است که نسبتاً عادی باشد، چندان جای تعجب ندارد که این حمایت از تخلفات رایج و مشهود از سوی صدها بخش از معاونت حمل و نقل گرفته تا مدیران مناطق ۲۲ گانه و امروزه تا کارمندان و منشی های شرکتهای خصوصی نیز برای خدماترسانی تاکسیرانان مستضعف و خدوم واقعی همگی شاخ و شونه هستند و نتیجه اینکه ابقاء شأن و شایستگی امور خلایق به دست همانان که لایق هستند، همواره!! بهتر از هر اقدام دیگر می باشد. _ به احترام و توصیه ارزشمند اخیر یک شخص محترم که؛ بیان نظرات مردمی مخاطبان با حفظ آرامش و افزایش تفکر دارای صدای رساتری میباشد، ضمن سپاس بعنوان نمونه در این مسیر تلاش کرده و انشاءالله همگان شاهد نتایج سه گانه آن حاصل از این توصیه ارزشمند خواهند بود که حاصل نهائی و منطقی آن؛ افزایش ملموس آراء مفید مخاطبان بعنوان مبداء مشارکت مردمی، افزایش نقش فعال این رسانه محترم بعنوان واسطه رسالات و نهایتاً افزایش بهره مندی مسئولان محترم مربوطه حاصل از این دو گام اساسی نخست، می تواند باشد. چنانچه برآورد نتایج حاصل از تلاش سه گانه فوق از سوی عموم مخاطبان پس از صبر و دقت نظر ملموس باشد، این طریق هم مانند سایر طرق حاکم، این روش نیز به طریق عادّی به عنوان آسانترین و بهترین نحوۀ مشارکت عمومی تبدیل می گردند.