| کد خبر: 36170 |

ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان با پرداخت الکترونیکی تاکسی ها‎

تین نیوز | همه ما بارها ضرب المثل معروف "پول چرک کف دست" را بارها شنیده ایم. اما این روزها حقیقتا باید گفت که به مراتب از آن کثیف تر و خطرناک تر است به ویژه در شهر پرجمعیتی مثل تهران که به علت گردش بسیار زیاد پول در بین شهروندان، اسکناس ها جوانمرگ می شوند. 

به گزارش مطالعات مرکز ژنومیک و سیستم های زیست شناسی دانشگاه نیویورک در پروژه ای که به نام  پول کثیف انجام گرفته است، اسکناس ها حاوی 3000 نوع باکتری هستند. همچنین 70 نوع بیماری از طریق میکروب های مقاوم در برابر داروی موجود بر روی آن ها از جمله میکروب سیاه زخم، دیفتری، آی کولای، استافیلوکوک طلایی و سایر بیماری ها خطرناک به انسان منتقل می شود. این میکروب ها از طریق دهان و پوست وارد بدن شده و باعث ایجاد ژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در بدن می شود. به علاوه در این مطالعات علاوه بر شناسایی عامل اصلی آکنه، اگزما، انواع قارچ ها و ویروس انفولانزا حتی اثر مواد مخدر مانند کوکائین نیز بر روی اسکناس ها مشاهده شده است. 

از آنجا که بخش اعظمی از جامعه را قشر آسیب پذیری چون سالمندان و کودکان تشکیل می دهد که به علت سیستم ایمنی ضعیف تر بیشتر در معرض خطر انتقال بیماری قرار دارند، لازم است تا به منظور ارتقا سلامت و ایمنی شهروندان، برنامه ریزی برای حذف هر چه بیشتر اسکناس از چرخه مبادلات شهروندی و حرکت به سمت ترویج و تسعه پرداخت های الکترونیکی به طور جدی مورد توجه مسئولین قرار گیرد. 

از سوی دیگر، از آنجا که عمر اسکناس ها در ایران بسیار کم و حدود 4 سال است، اولویت قرارد دادن اجرای مصوباتی که به الکترونیکی کردن پرداخت ها اشاره مستقیم دارد، اهمیت بیشتری پیدا می کند. متاسفانه در ایران سالانه 700 میلیون برگ اسکناس به دلیل نگهداری نادرست از چرخه مالی کشور خارج می شود.

این در حالیست که در سایر کشورها اسکناس به طور متوسط تا 12 سال در گردش مالی قرار می گیرد.

گفتنی است هزینه چاپ اسکناس در کشور 12 میلیارد تومان می باشد که قسمت عمده این خسارت در صنعت حمل و نقل اتفاق می افتد. تبادل اسکناس بین مردم و فرسایش آن تا به حدی سرعت گرفته است که حتی تولید اسکناس های 500 و 1000 تومانی به دلیل بالا رفتن هزینه چاپ دیگر توجیه اقتصادی ندارد. 

با توجه به اینکه بیشتر تماس با اسکناس های آلوده در تاکسی صورت می گیرد، با تجهیز خطوط تاکسیرانی به سیستم هایی که پرداخت الکترونیکی را ممکن می سازد، علاوه بر افزایش سطح بهداشت عمومی،  موجب کاهش دست به دست شدن پول و به تبع آن کاهش چشمگیر شیوع بیماری های متعدد  می شود. 
همچنین با اجرایی شدن این طرح در ابتدا سلامت را در میان شهروندان ارتقا خواهیم داد و در مرحله دوم این طرح به درگیری میان راننده و مسافر برای باقی مانده پول خاتمه خواهد داد.

هرچند که مابقی کرایه ممکن است بسیار اندک باشد و هیچ ‌‌‌ضرر یا منفعتی برای مسافر و راننده نداشته باشد، ‌‌‌اما گاهی کشمکش هایی را  بین طرفین رقم می زند که حتی به دعاوی لفظی و حتی فیزیکی هم منجر می شود. 

بنابراین ضرورت الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی ها امری غیر قابل اجتناب است. از سوی دیگر  این مهم باعث تسریع در مبادلات اقتصادی، جلوگیری از فرسایش بی مورد اسکناس و حفظ ثروت ملی می شود. بدین ترتیب می توان درآمد سرشاری را نیز برای کشور پس انداز کرد. 

* عضو شورای شهر تهران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.