| کد خبر: 223871 |

دبیر سندیکای جایگاه داران سوخت سراسر کشور به آن پاسخ می‌دهد؛

◄ آیا پمپ بنزین‌ها «هوافروشی» می‌کنند؟

«در کشور ما و در هر روز حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر بنزین از نازل‌ها به خودروها پمپ می‌شود و اگر میزان بنزین هدر رفته را در آن ضرب کنیم، می‌شود؛ بخار شدن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه و ثروت ملی در هر سال!» این خبری بود که چند روز پیش در رسانه منتشر شد که دبیر سندیکای جایگاه داران سوخت سراسر کشور به آن واکنش نشان داد.

تین نیوز

«در کشور ما و در هر روز حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر بنزین از نازل‌ها به خودروها پمپ می‌شود و اگر میزان بنزین هدر رفته را در آن ضرب کنیم، می‌شود؛ بخار شدن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه و ثروت ملی در هر سال!» این خبری بود که چند روز پیش در رسانه منتشر شد که دبیر سندیکای جایگاه داران سوخت سراسر کشور به آن واکنش نشان داد.

یوسف فرامرزی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در این رابطه با ادعای مطرح شده می گوید: کسانی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند، هیچگونه اطلاعاتی در مورد سوخت و انرژی ندارند و طرح این موضوع به نوعی توهین به صنف جایگاه داران سوخت کشور محسوب می شود و اگر در گذشته این صنف از طریق قانون این موضوع را پیگیری می‌شد شاهد مطرح شدن، چنین موضوعاتی نبودیم اما ما صددرصد این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص توزیع سوخت در جایگاه‌ها توضیح داد: تمام مخازن پمپ بنزین ها در سراسر کشور دارای سیستم‌ بسته و منحصربفردی هستند که اگر کوچکترین ایراد و نقصی در آنها وجود داشته باشد، کل سیستم توزیع، دچار مشکل می‌شود. 

فرامرزی با بیان اینکه مهمترین وسیله که در سیستم توزیع است شامل شناوری می شود که کاملا هوشمند عمل می‌کند، بیان کرد: به محض ورود هوا و یا بخار به داخل شناور سیستم کاملا قطع می شود چرا که ورود هوا باعث می شود که شناور از کار بیفتد و تقریبا دیگر امکان تعمیر آن وجود ندارد و تعویض آن بین 25 تا35 میلیون تومان برای جایگاه‌دار آب می‌خورد.

*امکان ورود هوا به مخازن وجود ندارد

دبیر سندیکای جایگاه داران سوخت سراسر کشور ادامه داد: مهندسین نصب شناور به نحوی این شناورها را داخل مخازن نصب می‌کنند که بین 3 تا 5 هزار لیتر سوخت داخل مخزن باشد تا سیستم سوخت رسانی قطع شود و هوا وارد شناور نشود به همین دلیل امکان ورود هوا در آن وجود ندارد.

فرامرزی با اشاره به اینکه فرآیند شروع به کار نازل ها به نحوی است که فقط با ورود مایع کار می کند، تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی این نازل ها با بخار و هوا کار نمی کنند. در صورت خرابی شناور، نازل و هر یک از وسایل سیستم سوخت رسانی، جایگاهدار حتی اجازه ندارد کوچکترین فعل و انفعالی بر روی آن انجام دهد و باید تعمیر و یا تعویض توسط مهندسان شرکت نفت انجام بگیرد،  این در حالی است که مهندسان شرکت نفت، در بازه زمانی بسیار کوتاه به صورت مستمر به جایگاه‌ها سرکشی و نظارت می کنند.

وی در خصوص نحوی فرایند کارشناسی و قانونی توزیع سوخت توضیح داد: بنزین قبل از تحویل به جایگاهداران باید 72 ساعت درون مخازن انبارهای شرکت نفت بماند و بعد برای جایگاه‌ها بارگیری شود اما زمانی که جایگاهدار، سوخت را تحویل میگیرد، این سوخت به خاطر عدم «زمان کافی» مورد نیاز، خروج گاز از بنزین با انبساط بالا بنزین را تحویل میگیرد. 

فرامرزی اظهار کرد: اما جایگاهدار سوخت را نهایت با 24 ساعت خواب تحویل می گیرد که این باعث می شود، گاز موجود در بنزین باقی بماند و این گاز به مرور منقبض شده و حجم آن کمتر می شود که این مسئله ضرر بسیار زیادی را به جایگاهداران می زند این در حالی است که هزینه سوخت قبل از تحویل به حساب شرکت فراوردهای نفتی واریز می شود.

او با بیان اینکه حتی زیان این موضوع به مردم در هنگام سوختگیری تحمیل می‌شود، گفت: همه می دانند زمانی که در باک خودرو را باز میکنیم، هوای زیادی از آن خارج می شود که این موضوع به دلیل گاز موجود در بنزین است.

*افزایش گاز انباشته شده در بنزین به نسبت گذشته 

وی به عنوان دبیر سندیکای جایگاهداران این موضوع را تائید کرد که گاز انباشته شده در بنزین امروزی نسبت به گذشته افزایش یافته است که ضرر اصلی آن نصیب جایگاهدار و بخشی از آن به مردم تحمیل می شود، گفت: جایگاهداران کوچکترین دخل و تصرفی بابت توزیع فرآورد به مردم را ندارند و از سوی دیگر سیستم سوخت رسانی به نحوی تنظیم شده است که تحت هیچ شرایطی حتی امکان اینکه توسط جایگاهدار یک cc هوا داخل باک خودرو ها با همراه بنزین وارد شود وجود ندارد، چرا که سیستم سوخت به صورت کاملا هوشمند و فنی است و جایگاهدار حق بازکرد سیستم سوخت رسانی را تحت هیچ شرایطی ندارد.

او گفت: جایگاه دار به دلیل عدم کیفیت مناسب فراورده نسبت به گذشته و عدم خواب کافی باید ضرر کند و خدمات بی نظیر بدهد، تهمت هم تحمل کند و این دو از انصاف است.

بنده به عنوان دبیر سندیکای جایگاه داران سوخت کشور حاضر هستم در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر ورود «هوا با بنزین با باک خودروها توسط جایگاهداران سوخت» با خبره ترین کارشناسان همراه شوم و این ادعای غیرواقعی مطرح شده را در حضور آنها بررسی کنم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.