| کد خبر: 191901 |

◄ چرا نظام پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها شکل نگرفت؟

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مطرح کرد: پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بود‌ که در راستای آن اقدامات پراکنده‌ای به این منظور صورت گرفت اما به علت پراکندگی صورت اجرا به خود نگرفت.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی گفت: پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بود‌ که در راستای آن اقدامات پراکنده‌ای به این منظور صورت گرفت اما  به علت پراکندگی صورت اجرا به خود نگرفت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، نشست خبری مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر با محور آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی برگزار شد که در آن علیرضا قنادان با اشاره به موضوع سرعت‌بالای پیشرفت الکترونیکی در حوزه پرداخت‌ها، گفت: ایران دارای بزرگ‌ترین ناوگان تاکسیرانی در منطقه است و زمانی که صحبت از ۸۰ هزار تاکسی در میان است قطعاً ایجاد یک نظام واحد پرداخت الکترونیکی، بسیار سنگین خواهد بود‌.

وی تصریح کرد: از شروع کار در سازمان تاکسیرانی، هماهنگی بین فعالان پرداخت الکترونیکی و حوزه حمل‌ونقل برای شناخت متقابل بسیار کم بود و همیشه راهکارهایی که این دو بخش به یکدیگر ارائه می‌کردند قابل انطباق با یکدیگر نبود و به همین دلیل بخش پرداخت الکترونیکی در تاکسی تا به امروز شکل منسجمی نگرفته است.

قنادان به متفاوت بودن ماهیت تاکسیرانی در ایران و کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت : شکل استفاده از تاکسی در کشورهای دیگر دربستی است که در آن کاربر از مبدأ به مقصد از این مُد حمل‌ونقلی استفاده می‌کند اما در ایران نوع استفاده از تاکسی به لحاظ کمی و کیفی به گونه دیگری است که مانع شکل‌گیری پرداخت منسجم الکترونیکی کرایه تاکسی تا به امروز شده است.

وی به تاریخچه پرداخت الکترونیکی در حوزه حمل‌ونقل پرداخت و افزود: مترو اولین بخش حمل‌ونقل عمومی بود که پرداخت‌ها در آن شکل الکترونیکی به خود گرفت و در دهه ۸۰ نیز اتوبوس‌رانی به این کار مبادرت کرد. از همان زمان بود که پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها هم یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بود‌. کارهای پراکنده‌ای به این منظور صورت گرفت اما  به علت پراکندگی صورت اجرا به خود نگرفت.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی از پوشش ۶۰ درصدی تاکسی‌های پایتخت به سامانه پرداخت الکترونیک خبر داد و افزود: طی این سال‌ها سعی شد تا هماهنگی زیادی بین نظام پرداخت و تاکسیرانی ایجاد شود. در دوره مدیریت شهری جدید پرداخت الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و سعی شد که حوزه پرداخت به‌روز باشد و براساس آخرین تکنولوژی روز فعالیت کند.

وی با اشاره به این که تکنولوژی‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیک در دنیا وجود دارد با آن چه که در ایران استفاده می‌شود تطابق ندارد، اظهارکرد: به همین دلیل فعالان و شرکت‌های حوزه پرداخت که از روش‌های متداول استفاده می‌کنند، نمی‌توانند این تطابق را با نظام خدمت رسانی تاکسیرانی در تهران هماهنگ کنند.

قنادان در ادامه گفت: از ابتدا سعی شد تا نظام پرداخت به گونه‌ای طراحی نشود که به نفع چند شرکت محدود باشد و از تکنولوژی‌های مختلف در نظام پرداخت الکترونیک حمایت و از آن‌ها پشتیبانی کرد.

وی با بیان این که سه روش به صورت پایلوت در نظام پرداخت الکترونیک در پایتخت به اجرا گذاشته شد،اظهارکرد: در روز اول پرداخت با کارت شهروندی را در یک پایانه تاکسیرانی اجرایی شد که مورد قبول واقع نشد. در روش دوم استفاده از دستگاه‌های پوز در تاکسی‌ها را مدنظر قرار دادیم اما از آن جای که برخی از بانک‌ها اعداد خرد را پشتیبانی نمی‌کردند و از لحاظ سخت افزاری نصب این همه دستگاه‌ پوز در تاکسی‌ها به صرفه نبود و متاسفانه این روش نیز مورد استقبال قرار نگرفت.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری، افزود: در روش سوم پرداخت الکترونیک مبتنی بر موبایل را در دستور کار قرار دادیم. بر همین اساس فراخوانی برای جذب استارت‌آپ‌ها در حوزه پرداخت‌های الکترونیک صادر شد که دو شرکت فون پی و ریال برای حضور اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان این که در حوزه دستگاه پوز مقرر شد تا براساس تراکنش‌ها این سیستم در ایستگاه‌های دربستی گران قیمت همچون پایانه‌های اتوبوس برون شهری و فرودگاه‌ها نصب شود، گفت: در حال حاضر مناسب‌ترین روش پرداخت کرایه تاکسی، پرداخت مبتنی بر موبایل است که مردم از آن استقبال زیادی کردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.