| کد خبر: 131742 |

ماموریت نیمه‏ تمام شوراهای شهر

تین نیوز

چالش‏های شوراهای شهر و مدیریت شهری در یک نشست تخصصی سه‌جانبه بررسی شد.

 

به گزارش دنیای اقتصاد، در این نشست که در یک همکاری مشترک میان جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن جامعه‏ شناسی ایران و جامعه مهندسان شهرساز برگزار شد، با اشاره به اینکه کارنامه تجربه اداره امور محلی و به‏طور مشخص شوراهای شهر طی دهه‏های گذشته فاقد دستاورد چشمگیر بوده است، بر نوشتن نوعی دستور کار شهری به‏عنوان مهم‌ترین محور ماموریت شوراها در دوره پنجم تاکید شد.

 

 ناصر برک‌پور دبیر این نشست تخصصی با بیان اینکه اگرچه با تشکیل شوراهای شهر، مدیریت شهری تا اندازه‏ای از انفعال خارج شده و درصدد بازیابی نقش فعال خود در حیات شهری و اجتماعی است، اظهار کرد: اما کماکان با موانع و چالش‏های فراوان در سطوح کلان و میانی روبه‏رو است.

 

وجود دولت متکی به درآمدهای نفتی، تمرکزگرایی نظام اداری، ضعف احزاب سیاسی، سازمان‌نیافتگی طبقات اجتماعی، وجود ابهام در قوانین و اختیارات محدود، بخشی از چالش‏های سیاسی و اقتصادی شوراها را تشکیل می‏دهند. علاوه بر این، کمبود سرمایه اجتماعی در سطح کلان، ضعف آگاهی و تجربه عمل جمعی، مشارکت محدود و انفعال جامعه مدنی، مهم‏ترین چالش‏های اجتماعی و فرهنگی شوراها محسوب می‏شوند. در چنین زمینه‏ای، ایجاد تغییرات بنیادین و اصلاح ساختارهای ریشه‏دار اجتماعی، دست کم در کوتاه‏مدت دور از انتظار است.

 

او ادامه داد: در سطح میانی نیز، اداره امور محلی با مشکلات عدیده‏ای همچون منابع مالی ناپایدار شهرداری‏ها و وابستگی شدید آنها به درآمدهای ناپایدار و ناسالم حاصل از ساخت‌و‌‌ساز از مهم‏ترین موانع حرکت به سوی توسعه شهری پایدار است. روند ناپایداری منابع درآمدی شهرداری از بیش از سه دهه پیش و با طرح سیاست خودکفایی شهرداری‏ها آغاز شد و به سرعت، هم میزان و هم گستره آن شدت گرفت.

 

درآمدهای ناشی از ساخت‌و‌ساز به شدت وابسته به نوسانات در بازار ساخت‌و‌ساز شهری هستند و هرگونه رکود یا رونق در بخش ساخت‌و‌ساز سریعا در درآمدهای وصولی شهرداری تبلور می‏یابد. برخی از درآمدهای ناشی از ساخت و ساز شهری همچون عوارض فروش مازاد تراکم، عوارض حذف پارکینگ و جرایم کمیسیون ماده صد، علاوه بر ناپایداری جزو درآمدهای ناسالم نیز محسوب می‏شوند.

 

برک پور تصریح کرد: فروش مازاد تراکم به معنای نقض کامل اسناد و برنامه‏های توسعه شهری و فراتر از آن، از بین بردن مشروعیت برنامه‏ریزی و شهرسازی است. به گفته وی مهم‏ترین ماموریت شوراها، نوشتن نوعی دستور کار شهری با عنایت به چالش‏های یادشده است تا بلکه در سطحی مقدور و نه در لایه‏های زیرین قدرت، منشا اثری باشد.

 

به لحاظ نظری، مشارکت مردم در اداره امور شهر همچون پیوستاری است که در یک سوی آن معنا و مضمون مشارکت، محدود به آگاهی کاذب و اقدام بی‏حاصل است و در سوی دیگر آن، معنای واقعی مشارکت مردم در مداخله آنان در تصمیم‏گیری‏ها و سهیم شدن در قدرت تلقی می‏شود. از این رو در یکی از معروف‏ترین استعاره‏ها، مشارکت مردم به نردبانی تعبیر شده است که هر پله از آن معرف سطحی از مشارکت است و هرچه از پله‏های آن بالاتر رویم بر میزان و سطح مشارکت افزوده می‏شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.