| کد خبر: 110388 |

گزارش حمل‌و‌نقل از آخرین وضعیت بازار مسکن

تهران وارد دوره پیشا رونق می‌شود

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
گروه اقتصادی: درحالی که حجم معاملات مسکن در کشور بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است، تهران شاهد افزایش میزان معاملات است.

 به گزارش «حمل‌و‌نقل»، بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات مسکن در ماه‌های مهر و آبان کاهشی در حدود ۴۰ درصد را در کشور تجربه کرده است اما در همین دوره زمانی تهران با افزایش ۱۸ درصدی معاملات مسکن روبه‌رو شد.
 
 بر‌اساس این گزارش این آمار از سوی اتحادیه مشاوران املاک اعلام شده است. اهمیت معاملات مسکن در تهران و بالا بودن میزان تقاضای مسکن سبب شده است همواره در آمارگیری‌ها، تهران به شکلی مجزا مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش معاملات در تهران، در عین کاهش حجم معاملات مسکن در  کشور نشان دهنده ورود کلانشهر تهران به دوره پیشارونق است چرا که تهران نقشی مهم و اساسی را در بازار مسکن بر عهده دارد.
 
 بازار مسکن ایران در چند سال گذشته با رکودی سخت و سنگین روبه‌رو بوده است به‌طوری‌که حتی تقاضا برای صدور پروانه‌های ساختمانی نیز با کاهشی چشمگیر هم در تهران و هم در شهرستان‌ها روبه‌رو شده است. با این وضعیت می‌توان چنین برداشت کرد که تهران با توجه به افزایش تدریجی معاملات می‌تواند نقشی پیشران و پیش برنده را در بازار مسکن ایفا کند.

 خروج تهران از دوره رکود می‌تواند بیانگر خروج بازار مسکن در کل کشور از رکود باشد.
 خروج مسکن از رکود می‌تواند زمینه ساز رونق اقتصادی در دیگر بخش‌های باشد چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۳۰۰ صنعت در کشور ارتباطی تنگاتنگ با صنعت ساختمان‌سازی دارد و همین امر خود می‌تواند زمینه ساز رونق در اقتصاد ایران شود.
 
 بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن همواره از سوی بخش خصوصی تأمین شده است و پیش از این نیز بخش خصوصی همواره بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مسکن را عهده‌دار بود اما پس از راه اندازی طرح مسکن مهر که از سوی برخی مدیران و کارشناسان، بزرگ‌ترین دخالت دولت در مسکن مهر تلقی می‌شود، توازن در این صنعت به هم ریخت و در نتیجه اتفاقاتی تازه در این عرصه به وقوع پیوست.
 
 بر‌این‌اساس طرح مسکن مهر که بخش عمده‌ای از تسهیلات بانکی را بلعیده است و توان فعالان این حوزه را نیز به خود اختصاص داده، در حال پایان است و برخی برآوردها نیز نشان می‌دهد در صورت تکمیل طرح مسکن مهر، امکان توسعه این صنعت با فراغ بال بیشتری قابل پیگیری خواهد بود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد  حجم معاملات مسکن در سراسر کشور ۸۹ هزار قرارداد در حوزه خرید و فروش و اجاره بوده است.
 
از ابتدای آبان ماه تا پایان بیست و چهارمین روز از این ماه در شهر تهران ۱۱ هزار و ۷۲۷ قرارداد خرید و فروش و ۱۵ هزار و ۲۴ مورد قرارداد اجاره به ثبت رسیده است و در سراسر کشور ۴۰ هزار و ۳۹۵ مورد قرارداد خرید و فروش و ۴۷ هزار و ۷۳۳ مورد قرارداد اجاره به ثبت رسیده است.

بسیاری از فعالان بازار مسکن می‌گویند مسکن تا پایان بهار سال آینده رونقی را شاهد نخواهد بود و پس از آن با پرداخت تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها تعهد شده است، تقاضا برای خرید مسکن افزایش خواهد یافت.
 
 بر‌اساس این گزارش دولت همچنان طرح‌هایی را برای رونق بخشیدن به بازار مسکن در دستور کار دارد و به نظر می‌رسد بازار مسکن پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده می‌تواند شرایطی متفاوت را شاهد باشد. به‌این‌ترتیب می‌توان بازار مسکن را تا شش ماه آتی در فاز انتظار و پس از آن در فاز عملیاتی برای تغییر شرایط ارزیابی نمود.

رونق مسکن دغدغه بسیاری از دولتمردان محسوب می‌شود. باید در نظر داشت انتظار برای ایجاد رونقی غیر‌تورمی شکل گرفته است و دولت یازدهم تلاش دارد از ورود شوک به این بازار پرهیز نماید.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.