| کد خبر: 246005 |

فرودگاه‌های مازندران بر مدار توسعه و پیشرفت

استان سرسبز مازندران همه ساله پذیرای میلیون ها گردشگر از اقصی نقاط کشور است و یکی از راهکارهای مهم در توسعه صنعت گردشگری ، سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل هوایی است ؛ اقدامی که به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت فرودگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

تین نیوز

استان سرسبز مازندران همه ساله پذیرای میلیون ها گردشگر از اقصی نقاط کشور است و یکی از راهکارهای مهم در توسعه صنعت گردشگری ، سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل هوایی است ؛ اقدامی که به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت فرودگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا ، فرودگاه‌های سه‌گانه مازندران که یکی در شهر ساری مرکز استان و دو فرودگاه دیگر در نوشهر و رامسر واقع هستند و قدمت تاریخی بالایی دارند، همه ساله پذیرای مسافر و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور هستند و طبیعی است که سرمایه گذاری در این بخش، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار ، در گسترش صنعت توریسم نیز نقش بسزایی دارد.

سرمایه‌گذراری در صنعت حمل و نقل هوایی کشور همواره مورد توجه دولتمردان بوده است و دولت سیزدهم نیز با درک این واقعیت مهم و اساسی و حرکت در این مسیر، علاوه بر رفع مشکلات و موانع پروازی این فرودگاه‌ها، در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم توسعه در فرودگاه‌های سه‌گانه مازندران است.

طبق آمارهای رسمی سالانه بیش از ۶ هزار پرواز در سه فرودگاه مازندران نشست و برخاست دارد که حاصل آن جا به جایی بیشتر از ۶۰۰ هزار مسافر به مقاصد مختلف از جمله اصفهان ، مشهد ، تهران ، شیراز ، عسلویه ، بندرعباس ، کیش و اهواز است.

دولت سیزدهم با هدف رفع مشکلات و موانع پروازی و همچنین افزایش ضریب ایمنی در فرودگاه‌های مازندران سرمایه گذاری مناسبی را در این بخش انجام داده است تا با شکوفا شدن صنعت حمل و نقل هوایی در این خطه سرسبز شمالی کشور، مردم منطقه و گردشگران نیز از مزایای ان بهره مند شوند.

سرمایه گذاری یکهزار و ۳۷۰ میلیارد ریالی  

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران از سرمایه‌گذاری یکهزار و ۲۷۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه در فرودگاه‌های سه گانه این استان خبر داد و گفت که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ، زیرساخت‌های مناسبی در بخش‌های مختلف و بویژه در بخش افزایش ضریب ایمنی در هر سه فرودگاه این استان ایجاد شده است.

سعدالله وطن‌خواه افزود : از مجموع اعتباراتی که در دولت سیزدهم در فرودگاه‌های مازندران سرمایه گذاری شد، ۲۵۰ میلیارد ریال برای احداث بلوار ورودی فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری هزینه شده است.

وی خرید و بهره برداری از خودروهای آتش نشانی و ایمنی با صرف ۲۴۰ میلیارد ریال ، نصب سامانه « آر وی آر RVR » هواشناسی فرودگاه ساری با هدف افزایش ضریب ایمنی پروازها  با ۱۰۰ میلیارد ریال ، خرید و نصب سیستم سوئیچینگ فرودگاه نوشهر با بیشتر از ۵۵ میلیارد ریال، اجرای پروژه توسعه ترمینال راپرون فرودگاه رامسر با میانیگن پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی و سرمایه گذاری بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال و بهسازی، محوطه سازی و تکمیل ساختمان ایمنی و آتش نشانی فرودگاه نوشهر با بیش از ۲۵ میلیارد ریال اعتبار  را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم به منظور ایجاد زیرساخت‌های توسعه در فرودگاه‌های سه گانه مازندران ذکرکرد.

وی تصریح کرد : فرودگاه‌های سه گانه مازندران با توجه به برخی مشکلات، به جهت تکمیل امکانات و زیرساخت ها از استانداردهای مناسبی برخوردار و آماده پذیرش پرواز و ارایه  خدمات هوانوردی و فرودگاهی هستند، هر چند که تقاضا و ظرفیت ناوگان هوایی دو عامل مهم و تعیین کننده در ترافیک پروازی محسوب می شوند.

وطن خواه با اشاره به بی توجهی برخی دولتمردان گذشته و همچنین مسوولان محلی نسبت به تذکرهای مدیران فرودگاهی در رفع موانع پروازی در فرودگاه‌های مازندران، گفت: موانع پروازی  باعث کاهش عملکرد فنی فرودگاه‌ها سه گانه این استان شده است و همین امر نیز باعث شده تا  امکان نشست و برخاست انواع مختلف هواپیما و همچنین بهره گیری از ظرفیت موثر باند پروازی کاهش یابد.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران میانگین انجام پرواز سالانه در فرودگاه ساری را چهار هزار و ۳۰۰ سورتی عنوان کرد و گفت که فرودگاه بین المللی شهدای ساری در حال حاضر با در اختیار داشتن میانگین ۱۰ درصد پرواز هفتگی، از عملکرد بالاتری در مقایسه با دو فرودگاه نوشهر و رامسر برخوردار است.

وطن خواه وجود دکل های برق و ساختمان های بلند مرتبه و کمبود اعتبار برای تملک اراضی حاشیه فرودگاه‌ها را از مهم ترین مشکلات فراروی برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی مازندران اعلام کرد و افزود : در سال های اخیر و بویژه یک سال گذشته اقدامات مطلوبی دراین بخش صورت گرفته است.

وی گفت : در سال ۹۹ اعتبار ملی جهت مطالعه فرودگاه امدادی محلی تخصیص داده شد ، اما با توجه به این که جز فرودگاه‌های منصوب شرکت فرودگاه‌های کشور محسوب نمی شود، مقرر شد استانداری این موضوع را پیگیری کند.

وطن خواه هزینه های زیاد اداره کل فرودگاه‌ها، گران بودن خدمات فرودگاهی و پایین بودن درآمدهای فرودگاهی را از جمله عوامل مهمی عنوان کرد که باعث شده بیشتر فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه‌های مازندران از شرایط مالی مناسبی برخوردار نباشند و به نوعی زیان ده شوند.

مدیرکل فرودگاه مازندران گفت که که طرح توسعه همه جانبه فرودگاه های سه گانه این استان در برنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قرار دارد و در این زمینه در طی چهار سال گذشته حدود هفت هزار میلیارد ریال اعتبار در فرودگاه‌های استان هزینه شده است.

تلاش برای ایجاد مسیرهای جدید پروازی

وطنخواه از تلاش استاندار مازندران برای برقراری و ایجاد مسیرهای جدید پروازی در فرودگاه‌های این استان خبر داد و گفت: شخص استاندار مکاتبات متعددی را با شرکت‌های هواپیمایی در خصوص افزایش و دایر کردن مسیرهای جدید پروازی انجام داده است که امیدواریم در ماه‌های آینده، توسعه خطوط پروازی را در هر سه فرودگاه شاهد باشیم.

وی گفت : با پیگیری صورت گرفته و تصویب و ابلاغ فرودگاه رامسر به عنوان مرز هوایی در آینده نزدیک، امیدواریم شاهد افزایش پروازها بویژه پرون مرزی در آسمان مازندران باشیم که در صورت تحقق این مهم، گام موثری در راستای توسعه صنعت هوایی و رونق صنعت گردشگری استان برداشته خواهد شد.

او افزود : اقدامات لازم جهت صدور مجوز هوایی در فرودگاه رامسر صورت گرفته است و در آینده نزدیک این فرودگاه به فرودگاه‌های مرز هوایی می پیوندند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.