| کد خبر ۳۱۱۶۵۹
کپی شد

۴.۵ همت درآمد معوق عوارض آزادراه ها در بودجه ۱۴۰۵ هدف گذاری شد

یک مقام مسئول گفت: بیش از نیمی از کاربران عوارض نمی پردازند و قانون محکمی برای وصول نداریم؛ تنها نقطه وصول تعویض پلاک است و در بودجه ۱۴۰۵ بازگشت ۴۵۰۰ میلیارد معوق برنامه ریزی شده است.

۴.۵ همت درآمد معوق عوارض آزادراه ها در بودجه ۱۴۰۵ هدف گذاری شد
تین نیوز |

یک مقام مسئول گفت: بیش از نیمی از کاربران عوارض نمی پردازند و قانون محکمی برای وصول نداریم؛ تنها نقطه وصول تعویض پلاک است و در بودجه ۱۴۰۵ بازگشت ۴۵۰۰ میلیارد معوق برنامه ریزی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه در پنج سال گذشته، نرخ عوارض آزادراه ها تقریباً ثابت مانده بود و میانگین افزایش آن بین ۱۸ تا ۲۰ درصد بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ هیچ افزایش قابل توجهی اعمال نشده بود، در حالی که شاخص های تورم مرکز آمار ایران رشد داشته اند.

 

وی افزود: در سال جاری بر اساس بند «الف» ماده ۲۰ قانون هفتم توسعه برنامه، سرمایه گذاران می توانند نرخ عوارض پروژه های خود را تعیین و ابلاغ کنند و دستگاه اجرایی مکلف به اجرای آن است.

دوستی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت با تشکیل کمیسیون های تخصصی، گزارش تمامی آزادراه های کشور را بررسی کردند. در بسیاری از آزادراه ها، سطح سرویس شامل روشنایی تونل ها و علائم خط کشی کاهش یافته بود، زیرا درآمد کافی برای نگهداری وجود نداشت.

وی یادآور شد: بر اساس این بررسی ها، امسال نرخ عوارض در برخی آزادراه ها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و در برخی دیگر بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است و در برخی موارد خاص ممکن است تا ۵۰ درصد هم برسد. این افزایش ها برای خودروهای سبک و سنگین متفاوت است و هر نوع وسیله نقلیه نرخ مصوب مخصوص به خود را دارد.

دوستی تصریح کرد: افزایش نرخ ها بر اساس مصوبه تنظیم بازار و صراحت بند «الف» ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه انجام شده و سرمایه گذاران مسئول ابلاغ آن هستند. در آزادراه تهران - شمال، این افزایش عوارضی بین ۳۷ تا ۴۳ درصد بوده و هدف اصلی آن تأمین هزینه های نگهداری، ارتقا سطح سرویس و بهسازی آزادراه هاست.

وی با اشاره به برنامه های نگهداری و ارتقای آزادراه ها گفت: هم اکنون پروژه های بهسازی از جنوب کشور آغاز شده و در خرم آباد، اندیمشک، ارومیه و تبریز لکه گیری آسفالت و بهبود علائم در حال اجراست. این اقدامات موجب جهش کیفیت و ایمنی آزادراه ها می شود.

دوستی بیان کرد: سرمایه گذاران در کمیسیون های تخصصی حضور داشته و برنامه های بهسازی، نگهداری و افزایش ایمنی را ارائه کرده اند. افزایش نرخ ها صرف نگهداری بهتر آزادراه ها و جبران استهلاک سرمایه خواهد شد و پس از برداشت اصل سرمایه و سود، این آزادراه ها به عنوان سرمایه ملی به دولت بازمی گردند.

وی درباره میزان افزایش نرخ ها توضیح داد: میانگین افزایش ۴۵ درصد در سطح کشور است و در برخی آزادراه ها ممکن است ۳۵ درصد و در برخی دیگر تا ۵۰ درصد باشد، این افزایش مطابق با هزینه های نگهداری و ارتقای سرویس تعیین شده است.

دوستی در پایان با اشاره به چالش های وصول عوارض گفت: متأسفانه بیش از ۵۰ درصد کاربران از پرداخت عوارض آزادراهی خودداری می کنند و قانون محکمی برای وصول آن وجود ندارد. هم اکنون تنها نقطه وصول، تعویض پلاک خودروهاست. در بودجه ۱۴۰۵ برنامه ریزی شده است که چندین گلوگاه تعریف و درآمدهای معوق حدود ۴,۵۰۰ میلیارد تومان بازگردانده شود تا آسیب به سرمایه گذاری وارد نشود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • محمد پاسخ

    در برخی آزادره ها مانند زنجان تبریز که از قضا نیاز بیشتر و مبرمی هم به پول برای نگهداری دارند هیچگونه افزایش عوارضی صورت نگرفته است بهتر آن بود که برای این آزادراه هم افزایش عوارض معقولی در نظر میگرفتند تا مانند آزادراه ساوه سلفچگان پول حاصل شده از افزایش عوارض تماما هزینه روکش کامل آسفالت و تعویض کامل گاردریلهای داغون شده این آزادراه با نیوجرسی میشد بخصوص قطعه زنجان تا سرچم آن که پیرترین و بدترین و داغونترین بخش این آزادراه بوده و تقریبا دیگر غیر قابل تردد شده است و نیاز فوری به رسیدگی کامل دارد ضمنا این آزادراه از نظر مجتمع های خدماتی رفاهی و پمپ سوخت نیز متاسفانه بسیار فقیر و محقر میباشد