| کد خبر ۳۰۷۲۶۵
کپی شد

۹ کریدور ریلی، ۱۲ بزرگراهی و ۷ آزادراهی؛ نقشه راهبردی حمل‌ونقل کشور تدوین شد

بازوند گفت: در کمتر از ۹ ماه، کریدورهای اصلی کشور تدوین و اجرایی شد؛ این مسیرها علاوه بر حمل‌ونقل، ابزاری راهبردی برای جابه‌ جایی قدرت و ارتقای جایگاه ملی ایران هستند.

 ۹ کریدور ریلی، ۱۲ بزرگراهی و ۷ آزادراهی؛ نقشه راهبردی حمل‌ونقل کشور تدوین شد
تین نیوز |

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: «در کمتر از ۹ ماه، توانستیم کریدورهای اصلی کشور را به صورت جامع و دقیق تدوین، پیگیری و اجرایی کنیم؛ این کریدورها نه تنها مسیرهای ترابری هستند، بلکه ابزاری راهبردی برای جابه جایی قدرت و سیاست محسوب می شوند و نقش مهمی در ارتقای جایگاه ملی ایران دارند.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: تجربه نشان داده پیشرفت پروژه های عمرانی تنها در سایه اعتماد و واگذاری واقعی کار به بخش خصوصی محقق می شود و دولت آماده است با اصلاح فرآیندها و رفع موانع مالی، شرایط مشارکت بخش خصوصی را در طرح های راهسازی تسهیل کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،  هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در نشست صمیمانه با  اعضای انجمن راهسازی ایران گفت: خوشبختانه در کمتر از ۹ ماه گذشته توانستیم کریدورهای اصلی کشور را به صورت جامع و دقیق تدوین، پیگیری و اجرایی کنیم.

بازوند با اشاره به عزم راسخ رئیس جمهور برای تکمیل کریدورها گفت: شخصاً چندین جلسه را برای پیگیری روند شکل گیری و اجرای آن ها برگزار کرده است.

وی با اشاره به همراهی سایر مسئولان بلندپایه نظام در این زمینه افزود: با اغلب مقامات مختلف کشور نیز در این خصوص هماهنگی لازم به عمل آمده به صورت ویژه نسبت به پیشرفت این کریدورها علاقه مندگی خود را اعلام کردند.

۹ کریدور ریلی، ۱۲ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی در سطح ملی تعریف شده است

بازوند در تشریح جزئیات شبکه کریدورهای کشور گفت: در حال حاضر، ۹ کریدور ریلی، ۱۲ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی در سطح ملی تعریف شده است. کریدورهای ریلی ما حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کل پروژه های ریلی کشور را در بر می گیرند و کریدورهای آزادراهی نیز حدود ۸۰ درصد شبکه آزادراه های کشور را پوشش می دهند.

وی افزود: کریدورهای بزرگراهی تعریف شده فعلی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل پروژه های بزرگراهی را پوشش می دهند و می توانند مسیر منطقی توسعه را مشخص کنند.

بازوند همچنین تأکید کرد: کریدورهای حمل ونقل تنها یک موضوع ترابری نیستند، بلکه ابزاری برای جابه جایی قدرت و سیاست نیز به شمار می روند.

وی گفت: این کریدورها نقش مهمی در ارتقای جایگاه راهبردی کشور دارند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با تأکید بر اینکه تعریف و تثبیت کریدورها یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از فشارهای سیاسی و اجتماعی بر پروژه های عمرانی است، گفت: ما با این اقدام تلاش کردیم توسعه راه ها را از تصمیم گیری های مقطعی و منطقه ای جدا کنیم تا سرمایه گذاری ها به صورت هدفمند و ملی انجام شود. مطمئناً آینده روشنی پیش رو داریم و امیدواریم در سال ۱۴۰۵ نیز این کریدورها جایگاه ویژه ای در قانون بودجه کشور پیدا کنند تا نگرانی های موجود برطرف شود.

اجرای پروژه های عمرانی افزایش سرمایه اجتماعی نظام را به دنبال دارد

بازوند در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی گفت: اعتماد مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی می شود و اجرای پروژه های عمرانی می تواند در اعتماد مردم و به تبع آن افزایش سرمایه اجتماعی نظام را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست افزود: دوستان و همکاران نکات بسیار ارزشمندی را بیان کردند و واقعاً صحبت ها می تواند برای مسیر آینده ما راهگشا باشد. از این رو پیشنهاد می کنم با تشکیل کمیته ای تخصصی متشکل از مدیران شرکت ساخت و نمایندگان شما، بتوانیم دغدغه ها و مشکلات موجود را برطرف کنیم و با همکاری همه بخش ها، به ویژه بخش خصوصی، گام های مؤثری در راستای توسعه متوازن زیرساخت های حمل ونقل کشور برداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت بهره گیری از توان شرکت های پیمانکار و سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: تجربه سال های اخیر نشان داده پیشرفت پروژه های عمرانی تنها در سایه اعتماد و واگذاری واقعی کار به بخش خصوصی محقق می شود و دولت آماده است با اصلاح فرآیندها و رفع موانع مالی، شرایط مشارکت بخش خصوصی را در طرح های راه سازی تسهیل کند.

وی افزود: پروژه های عمرانی صرفاً پروژه های فنی نیستند، بلکه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و حتی می توانند امنیت منطقه ای را نیز تقویت کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل خاطر نشان کرد: وزیر راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه به دنبال حل مشکلات پیمانکاران از طریق پیگیری موضوعات مطرح شده در هیات دولت هستند.

بازوند در پایان از همراهی مدیران استانی، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان حوزه حمل ونقل قدردانی کرد و گفت: هم افزایی و همفکری میان دولت و بخش خصوصی می تواند مسیر توسعه زیرساخت های حمل ونقلی کشور را تسریع کند و ما از هرگونه مشارکت سازنده در این مسیر استقبال می کنیم.

شایان ذکر است در ابتدای این نشست برخی از مدیران عامل شرکت های راهسازی دغدغه ها و راهکارهایی را برای برون رفت از مسائل و موانع موجود در زمینه کاری مطرح کردند و معاونین شرکت ساخت نیز توضیحاتی در خصوص اقدامات این شرکت برای تسهیل و رفع موانع کاری و اداری بیان کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.