با ریل ذوب آهن اصفهان، مسیر ریلی کرمانشاه–اسلام آباد جان گرفت
با آغاز ریلگذاری راه آهن کرمانشاه–اسلامآباد، قطعه ای کلیدی از کریدور شرق به غرب ایران وارد فاز اجرایی شد؛ مسیری که ایران را به بغداد و کشورهای همسایه عراق متصل می کند.

با آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن کرمانشاه–اسلام آباد، یکی از قطعات کلیدی کریدور استراتژیک شرق به غرب کشور وارد مرحله اجرایی شد؛ مسیری که از سرخس آغاز می شود، تا مرز خسروی امتداد می یابد و ایران را به بغداد و دیگر کشورهای همسایه عراق متصل می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، با استفاده از ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان، عملیات ریل گذاری ۱۱۵ کیلومتر از مسیر راه آهن کرمانشاه–اسلام آباد آغاز شد. این بخش، جزئی از پروژه ۲۶۳ کیلومتری راه آهن کرمانشاه–خسروی است که در مسیر تردد زائران کربلای معلی و شهرهای عراق قرار دارد و علاوه بر جابه جایی زائران، در توسعه ترانزیت بین المللی نیز نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز ریل گذاری راه آهن کرمانشاه- اسلام آباد گفت : این پروژه بخشی از کریدور استراتژیک، شرق به غرب کشور است که از سرخس در شرق ایران شروع شده و تا مرز خسروی نیز ادامه یافته و به بغداد و دیگر کشورهای همسایه عراق، متصل خواهد شد.
کریدورهای ریلی،یکی از مهمترین ابزارهای توسعه کشور
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه کشور،همین کریدورها (شرق به غرب و شمال به جنوب) هستند، اظهار داشت : حجم کالایی که از آسیای میانه وارد کشور می شود و از مسیر شرق به غرب به کشورهای پیرامون منتقل می گردد، تأثیر قابل توجهی در تسهیل ترانزیت خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه ، به اهمیت استفاده زائران کربلا از این راه آهن پرداخت و بیان کرد : در حوزه مسافری، این پروژه به تسهیل رفت و آمد زائران کمک می کند.
همچنین پروژه ریلی شلمچه – بصره که در دست پیگیری است، به این روند سرعت می بخشد و زائران از سراسر کشور قادر خواهند بود با استفاده از راه آهن به مرز عراق وارد شوند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کریدور مذکور نه تنها توسعه منطقه ای و ملی را به همراه دارد، بلکه اثرات بین المللی نیز در برخواهد داشت، خاطرنشان کرد : ریل گذاری فاصله کرمانشاه تا اسلام آباد با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد، آغاز شد و پس از اتصال کرمانشاه به اسلام آباد، این مسیر تا مرز خسروی ادامه خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که برای تسریع بیشتر در این پروژه چه اقداماتی صورت گرفته است ؛ گفت : در سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه، اعتبار قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافت و پیگیری های بعدی نیز در دستور کار قرار دارد.
هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل کشور نیز در ادامه گفت : از طریق این راه آهن، ارتباط ریلی بین ایران و کشور عراق برقرار می شود و امکان اتصال شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به سواحل مدیترانه نیز فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: این خط آهن کوتاه ترین مسیر ریلی به شهرهای بغداد،نجف،کربلای معلی و سامرا است بنابراین می تواند، تحول اساسی در حوزه جابجایی زائران و ترانزیت بین المللی ایجاد کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مختصات کل پروژه،خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰ هزار تن ریل، ۵۵۰ هزار قطعه تراورس و ۸۲۵ هزار مترمکعب بالاست در کل مسیر به کار گرفته می شود. همچنین در این پروژه، علاوه بر اجرای ۲۶ میلیون مترمکعب خاک برداری و ۱۶.۶میلیون مترمکعب خاک ریزی، عملیات احداث ابنیه فنی، پل های خاص و ۹ هزار متر تونل نیز در حال انجام است.
راه آهن کرمانشاه–خسروی زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا
بازوند تصریح کرد : راه آهن کرمانشاه- خسروی، طرحی استراتژیک در سطح ملی و منطقه ای است که می تواند ایران را به عنوان محور اصلی ترانزیت منطقه ای مطرح کند و زمینه ساز پیوند ریلی از آسیای میانه و شرق دور تا مدیترانه و اروپا باشد.
شایان ذکر است قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار این پروژه برای این محور ریلی در شهریورماه سال جاری ۲۰۰ تن ریل 60E1 با گرید R260 ، از ذوب آهن اصفهان تحویل گرفته است و ادامه تحویل ریل نیز بر اساس اولویت هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ) اعلام می شود، انجام خواهد گرفت.