| کد خبر ۳۰۶۰۶۹
کپی شد

راه‌ آهن کرمانشاه خسروی؛ ایران را به کریدور بین‌ المللی ترانزیت وصل می‌ کند

راه آهن کرمانشاه–خسروی، پروژه ای ملی و راهبردی که ایران را به کریدور بین المللی ترانزیت متصل می کند، روز گذشته با ریل گذاری، گامی مهم در توسعه زیرساخت های حمل ونقل استان برداشت.

راه‌ آهن کرمانشاه خسروی؛  ایران را به کریدور بین‌ المللی ترانزیت وصل می‌ کند
تین نیوز |

 پروژه راه آهن کرمانشاه–خسروی که از آن به عنوان شریان حیاتی توسعه غرب کشور یاد می شود، این روزها با ورود به مرحله ریل گذاری در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است؛ طرحی ملی که می تواند مسیر ترانزیتی ایران به عراق و سوریه را متحول کند، اما برای تکمیل و بهره برداری کامل همچنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان و پشتیبانی مستمر دولت است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این پروژه به عنوان یکی از طرح های کلیدی حمل ونقل ریلی کشور، با هدف اتصال غرب ایران به شبکه سراسری ریلی و فراهم کردن دسترسی مستقیم به مرز رسمی خسروی طراحی شده است. طول این مسیر حدود ۲۶۳ کیلومتر است و در ادامه مسیر تهران–همدان–کرمانشاه اجرا می شود تا ایران را از طریق مرز خسروی به عراق و سپس شبکه ریلی بین المللی متصل کند.

راه آهن کرمانشاه–خسروی در حال حاضر حدود ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخش عمده ای از عملیات زیرساختی آن معادل ۸۶ درصد تکمیل شده است. این مسیر ۲۶۳ کیلومتری در ۲ فاز تعریف شده که فاز نخست کرمانشاه–اسلام آباد غرب به طول ۱۱۵ کیلومتر و فاز دوم اسلام آباد غرب–خسروی به طول ۱۴۸ کیلومتر اجرا می شود.

برای بهره برداری کامل، بیش از ۱۳ هزار تن ریل و ۲۵ همت اعتبار مورد نیاز است که تا کنون حدود ۲ هزار تن ریل آن خریداری و ۶ همت برای اجرای آن تخصیص یافته است. با وجود محدودیت های مالی، آغاز ریل گذاری به عنوان یک نقطه عطف تلقی می شود و امید می رود با تخصیص اعتبارات جدید، روند اجرای پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

این پروژه که ریل گذاری آن روز گذشته با حضور وبیناری وزیر راه و معاون وزیر راه انجام شد، نه تنها امکان جابه جایی مسافران و کالا را در غرب کشور تسهیل می کند، بلکه نقشی تعیین کننده در افزایش صادرات و واردات، ارتقای گردشگری مذهبی و تقویت جایگاه کرمانشاه در کریدورهای ترانزیتی ایفا خواهد کرد.

اتصال ریلی کرمانشاه به مرز خسروی یک ضرورت ملی است

وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز ریل گذاری این مسیر که به صورت وبیناری برگزار شد، پروژه را از مهم ترین طرح های اولویت دار دولت عنوان و تأکید کرد که تکمیل این خط آهن نه تنها مطالبه مردم استان، بلکه ضرورتی برای کل کشور است؛ زیرا ایران را به مسیرهای ریلی بین المللی وصل می کند.

فرزانه صادق با اشاره به محدودیت های مالی، خاطرنشان کرد که وزارتخانه با همه توان پیگیر تخصیص اعتبارات لازم خواهد بود تا این پروژه در موعد مقرر تکمیل شود.

ریل گذاری نقطه عطفی در تاریخ توسعه غرب کشور

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل نیز در این آیین، آغاز ریل گذاری را گام بزرگ در تحقق آرزوی دیرینه مردم کرمانشاه دانست.

هوشنگ بازوند اعلام کرد که در ماه های گذشته بخش زیادی از زیرساخت ها آماده شده و هم اکنون وارد مرحله عملیاتی ریل گذاری شده ایم و تکمیل این پروژه می تواند ظرفیت های اقتصادی و تجاری غرب کشور را دگرگون کند.

راه آهن، زیرساختی برای عدالت و پیشرفت

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز در این مراسم بر اهمیت راه آهن به عنوان یکی از زیرساخت های عدالت محور تأکید کرد و گفت: تکمیل خط آهن کرمانشاه–خسروی نه تنها توسعه اقتصادی، بلکه ارتقای عدالت اجتماعی و کاهش محرومیت در غرب کشور را به همراه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب اله غفوری با اشاره به موقعیت مرز خسروی، این مسیر را حلقه ای مهم در پیوندهای فرهنگی و مذهبی ۲ ملت ایران و عراق دانست.

دولت نگاه ویژه ای به پروژه های زیربنایی استان دارد

استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه دولت نگاه ویژه ای به پروژه های زیربنایی استان دارد، تأکید کرد که راه آهن کرمانشاه–خسروی به طور خاص در اولویت برنامه های توسعه ای قرار گرفته است.

منوچهر حبیبی با قدردانی از تلاش های مجموعه وزارت راه، خواستار تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت و مجلس شد تا پروژه بدون وقفه به سرانجام برسد.

راه آهن به گشایش اقتصادی منجر می شود

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی این پروژه را یکی از عوامل اصلی گشایش اقتصادی استان دانست و افزود : با بهره برداری از این مسیر ریلی، صادرات غیرنفتی، حمل ونقل کالا و تردد زائران اربعین به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.

فضل اله رنجبر همچنین از مجلس خواست تا در لایحه بودجه، اعتبارات ویژه ای برای این طرح در نظر گرفته شود.

تکمیل راه آهن کرمانشاه–خسروی مطالبه ملی است

یکی دیگر از نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس، در این آیین خاطرنشان کرد : پروژه راه آهن خسروی تنها مطالبه مردم کرمانشاه نیست، بلکه خواسته ملی است که آثار آن بر کل کشور نمایان خواهد شد.

محمد رشیدی بر ضرورت همکاری همه دستگاه ها برای تأمین منابع مالی تأکید کرد و گفت: با اتحاد دولت و مجلس می توان این طرح راهبردی را به نتیجه رساند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.