| کد خبر: 247964 |

با احتمال تامین مالی از سوی روسیه انجام می شود؛

تکمیل راه آهن رشت-آستارا با ۸۰۰ میلیون یورو در سه سال

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به احتمال تکمیل پروژه راه آهن رشت-آستارا با تامین منابع مالی از سوی روسیه گفت: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش بینی کرده ایم.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به احتمال تکمیل پروژه راه آهن رشت-آستارا با تامین منابع مالی از سوی روسیه گفت: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش بینی کرده ایم.

به گزارش تین نیوز، عباس خطیبی درباره  تکمیل پروژه راه ‌آهن رشت-آستارا بیان کرد: همانطور که بارها از سوی وزیر راه هم اعلام شده، ما مصمم هستیم راه آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا را بسازیم و این پروژه را به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور تلقی می کنیم و از این رو بحث مشارکت طرف های روسی یا حتی کشور آذربایجان هم در این خصوص مطرح است.

وی با بیان اینکه فرآیند اجرایی در راه آهن رشت -آستارا از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع شده و این کار متوقف نبوده است، افزود: تا کنون ۱۰ کیلومتر از بخش ابتدایی این راه آهن از سمت رشت زیرسازی شده و از سمت آستارا نیز حدود ۱۱ کیلومتر از مسیر را با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عقد قرارداد کردیم و در دست اجراست. اکنون این موضوع مطرح است که کار اجرایی مربوط به حد فاصل بین این دو نقطه که حدود ۱۴۰ کیلومتر می شود را آغاز کنیم تا تمام طول این مسیر به دست اجرا برسد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ادامه داد: برای این موضوع ابتدا به عقد قرارداد نیاز بود که با ترک تشریفاتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای سازمان برنامه و بودجه کشور در شهریورماه امسال ارسال شده، پیگیر هستیم که مجوز بگیریم و مطابق با ماده ۲۸ آیین نامه برگزاری مناقصات بتوانیم با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عملیات اجرایی این محدوده را هم که هنوز شروع نشده، به صورت طرح و ساخت آغاز کنیم.

خطیبی با بیان اینکه برای تامین منابع این پروژه روش های مختلفی را دنبال می کنیم، اظهار کرد: در سال های قبل تامین بودجه از سوی چینی ها مطرح بود، در دوره ای با کشور آذربایجان به صورت مستقل مذاکره کردیم که نتوانستیم به نتیجه قطعی برسیم و هر کدام هم دلایلی داشتند، اما لازم بود مذاکره صورت گیرد که درنهایت منجر به نتیجه نشد، تا اینکه خیرا بحث ورود کشور روسیه برای تامین مالی و اینکه چطور می خواهد در این پروژه ایفای نقش کند مطرح شد.

وی ادامه داد: دو ماه قبل هیئتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت-آستارا بازدیدی داشتند که تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند، نقشه های فنی مسیر در اختیارشان قرار گرفت و مقرر شد آنها ظرف دو ماه در مورد نحوه ورودشان به این پروژه اعلام نظر کنند. در این حد فاصل زمانی، سوالاتی را مطرح کرده و از مبادی دیپلماتیک برای ما ارسال کردند، ما هم پاسخ های  فنی اینها را تهیه کردیم و در دست ارسال داریم و این مذاکرات درحال انجام است و باید منتظر نقطه نظر طرف روسی باشیم که ببینیم نحوه ورودشان چطور خواهد و در بعد ساخت یا تامین مالی ورود می کنند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور خاطرنشان کرد: آنچه مصمم هستیم این است که این راه آهن ساخته شود، هم طرف روس این علاقه مندی را دارد و ما هم از سالیان قبل در برنامه مان بوده و داریم کارمان را پیش می بریم، همچنین به جز منابع خارجی، برای تامین از سوی منابع داخلی هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته و آنها را هم به موازات پیش می بریم. در هر صورت همانطور که وزیر راه و شهرسازی گفتند، وزارت راه پای این پروژه ایستاده و هر طور شده، این پروژه را احداث خواهد کرد و به اتمام می رساند و برای تامین منابع هم حتما اقدامات موثری صورت خواهد گرفت.

خطیبی درباره برآورد مالی و زمانی این پروژه توضیح داد: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش بینی کرده ایم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد 0 0

    وقتی کشوری در جنگ باشد بیشتر بودجه آن کشور صرف مسایل وامور جنگی می شود.ایران خواسته یا ناخواسته خوب یا بد وارد جنگ روسیه و اوکراین شده و همچنین جنگ سوریه، ودشمنی دارد به نام اسرائیل پس باید دراین زمان مقداری از بودجه نظامی خود را صرف ساخت راه آهن شلمچه به بصره و همچنین راه آهن رشت به آستارا کند.ساخت راه آهن شلمچه به بصره یعنی راه آهن محور مقاومت و راه آهن رشت به آستارا راه آهن کریدور شمال و جنوب در زمان کوتاه ضروری است چهار سال زمان برای ساخت آنها زیاد است.