| کد خبر: 195791 |

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

آئین نامه سیلاب در دست تدوین قرار دارد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: آیین‌نامه سیلاب توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مرحله تدوین قرار گرفته است.

تین نیوز

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: آیین‌نامه سیلاب توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مرحله تدوین قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده افزود: یکپارچه‌سازی آیین‌نامه‌های موجود و تدوین جدید آن با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان راهداری در حال انجام است که مرکز تحقیقات پیشنهاد و مقدمات آن را فراهم کرده و امید است تدوین آن با هماهنگی شرکت‌ها و سازمان‌های اعلام شده انجام شود.

وی با بیان اینکه سیلاب اخیر بی سابقه بود و  یک سوم سرزمین تحت تاثیر آن قرار گرفت، ادامه داد: گروه های مختلفی از سوی مرکز تحقیقات در سیلاب اخیر از ابتدای آن تا روزهای پایانی  در محل های مختلف حضور بهم رساندند و ارزیابی سیلابها و میزان خسارات توسط گروه های اعزام شده به مناطق سیل‌زده انجام گرفت.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: نشست های تخصصی بعد از سیلاب توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار و نیز یازده جلد کتاب از نتایج حاصل از سیلاب اخیر آماده شده که در آن کتاب ها، راهکارهای کاهش مخاطرات سیل نیز به تفصیل آورده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفـت: نتایج حاصل از گزارش‌های ارسالی و جمع‌بندی آنها در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سالجاری مطرح شد. همچنین در دو جلسه شورای معاونان که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گزارش های سیلاب مطرح و مصوباتی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و شورای معاونان  در این باره  اخذ شد.

شکرچی زاده ادامه داد: نتایج حاصل از سیلاب ها نشان داده که دلیل اصلی خسارات سیل اخیر یکی بی سابقه بودن سیل و دیگری رعایت نشدن ضوابط، استانداردها و آیین نامه هایی بوده که وجود دارد.

وی با بیان اینکه در برخی از دستورالعمل‌ها ضعف‌هایی وجود دارد که باید برطرف شوند و دردست بازنگری قرار دارند، گفت : اگر دستورالعمل هایی که برای طراحی و نگهداری وجود دارد رعایت می‌شد حداکثر یک سوم خسارات سیل کاهش پیدا می‌کرد.

شکرچی‌زاده خاطرنشان  کرد: اقدام هایی  که در خصوص بازسازی در ساختمان‌ها انجام می‌گیرد باید مقاومت لازم را در برابر مخاطرات طبیعی دارا باشد. همچنین برای ساخت‌وسازهای آتی مکان‌یابی ساختمان‌های جدید باید در مناطقی انجام شود که در برابر سیلاب احتمالی از جایگاه امنی برخوردار باشند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده یکی از مخاطرات پیش‌رو در کنار زلزله، سیل است که باید در مورد آن پیشگیری‌های لازم توسط دستگاه‌های مختلف پیگیری شود.  

وی وقوع سیلاب‌های سهمناک‌تر را در آینده بر اساس مطالعات انجام شده، محقق برشمرد و گفت: برای طراحی پل‌ها، دیوارهای حایل و ابنیه‌های فنی باید مفروضات مهندسی که مورد تاکید وزارتخانه است از جمله دوره بازگشت، عمق آب‌شستگی، مورد توجه قرار گیرد. همچنین در طراحی‌ ساختمان‌های که در آتی ساخته خواهند شد باید این نکته مدنظر قرار بگیرد که ساخت و سازها در مسیل ها و حریم رودخانه‌ها انجام نگیرد.  

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.