| کد خبر: 168379 |

شکرچی زاده:

◄ بازگشت تحریم‌ها تحویل دستگاه‌های شتاب‌نگار را تهدید می‌کند

خوشبختانه از فرصت بعد از تحریم و آنچه برجام برای ما داشت استفاده کردیم و تعداد قابل‌توجهی از دستگاه‌های شتاب‌نگار را از تولیدکننده اروپایی خرید و نصب کردیم.

تین نیوز

رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: پیش‌بینی این است که اگر موضوع تحریم بیشتر شود برای خریدهای دستگاههای زلزله‌نگار از اروپا با مشکل مواجه شویم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری که به مناسبت 28 سالگی زلزله رودبار و منجیل برگزار شد، گفت: ایران کشور زلزله‌خیزی است و هر 10 سال یکبار به طور متوسط زلزله‌های بیش از هفت ریشتر را تجربه می‌کنیم که مسولیت ما را برای انجام اقدامات اساسی بیشتر می‌کند.

وی به تشریح اقدامات مرکز از آغاز دولت یازدهم پرداخت و گفت: برای ارتقای ایمنی سطح شهرها با محوریت این مرکز کارهای مهمی انجام شده است.

شکرچی‌زاده در این‌باره گفت: تعیین حریم گسل‌های کلان‌شهرها یکی از مهم‌ترین کارها بود که در تهران، تبریز و کرمان به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید که بر اساس آن برای ساخت و سازها محدودیت‌هایی قائل می‌شویم. ایجاد و آیین‌نامه ساخت‌وساز ساختمان‌های متعارف در حریم گسل‌ها در حال تدوین است که امیدواریم در زمان معقولی منتشر شود.

وی به اقدام مهم دیگر اشاره کرد و گفت: زلزله‌های سال‌های اخیر مخصوصاً خسارت‌هایی که در مسکن مهر داشتیم نشان می‌داد بعضی از اجزای داخل ساختمان از جمله دیوارهای داخلی و میان قاب‌ها اجزای غیر سازه‌ای در این زلزله‌ها آسیب زیادی دیدند خیلی از جاها اسکلت ساختمان سر پا مانده اما دیوارها آسیب دیدند.

شکرچی‌زاده گفت: دلیل مهم این بوده که در آیین‌نامه حساسیت لازم را نسبت به ظوابط فنی مورد توجه قرار نداده بودیم و این نادیده‌گیری ضعفی بوده است که در آیین‌نامه‌ها وجود داشته است چون رویکرد آیین‌نامه‌ها این بوده است که در صورت وقوع زلزله، تعداد کشته‌ها کاهش پیدا کند.

به گفتهٔ شکرچی‌زاده در زلزله کرمانشاه که بیش از 5 میلیارد تومان خسارت وارد کرد بیش از 10 درصد به اجزای غیر سازه‌ای خسارت وارد شده است برای همین لازم بود تمرکز بیشتری روی این موضوع داشه باشیم.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: دو کار را انجام دادیم، یکی دستورالعمل طراحی برای اجزای غیر سازه‌ای تهیه کردیم که هفته گذشته راهنمای طراحی سازه‌ای و جزییات اجرایی دیوارهای غیر سازه‌ای را با همکاری سازمان نظام‌مهندسی و دفتر تدوین مقررات منتشر کردیم و الان در اختیار مهندسان قرار دارد. اجرای این راهنمای طراحی می‌تواند به نحو قابل قبولی خسارت‌های اجزای غیر سازه‌ای را کاهش دهد و چندهزار نسخه آن در سطح کشور توزیع‌شده است و بسیار مطالب قابل اجرایی در این راهنما اجرا شده است.

وی به تلاش‌های مرکز برای توسعه شبکه شتاب‌نگاری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از فرصت بعد از تحریم و آنچه برجام برای ما داشت استفاده کردیم و تعداد قابل‌توجهی از دستگاه‌های شتاب‌نگار را از تولیدکننده اروپایی خرید و نصب کردیم.

وی ادامه داد: در سطح شهر تهران همکاری خوبی با سازمان مدیریت بحران شهر تهران برقرار کردیم و امکان اینکه ما به‌صورت مشترک دسترسی به اطلاعات شتاب‌نگارها داشته باشیم را فراهم کردیم.

شکرچی زاده خبر داد که در هفته‌های آینده فاز اول استقرار سامانه پاسخ سریع شهر تهران با حضور شهردار و وزیر راه و شهرسازی برگزار می شود و گفت: تعداد بیش‌تری از این دستگاه‌ها خریدیم و موافقت کشور مبدأ را هم داریم و امیدواریم مراحل ارسال انجام و بتوانیم در ماه‌های آینده دستگاه‌های بیش‌تری تحویل بگیریم.

او از دولت خواست تا کمک کند سریع‌تر منابع مالی این خریدها تأمین شود

شکرچی زاده گفت: پیش‌بینی این است که اگر موضوع تحریم بیشتر شود برای خریدهای آتی با مشکل مواجه شویم.

وی در عین‌ حال خبر داد که به دلیل همین تهدیدها با شرکت‌های فناوری داخلی مذاکره کردیم که زمینه‌های تولید داخلی این دستگاه‌ها را فراهم کند و گفت:نیاز به تعداد چند هزارتایی از این دستگاه‌ها داریم.

به گفتهٔ شکرچی‌زاده تا الان بیش از 200 دستگاه از تولید کننده اروپایی تحویل گرفته‌ شده است و تا 300 دستگاه سقف قرارداد است و ما امیدواریم برای محموله اول به مشکل برنخوردیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.