| کد خبر: 192379 |

سفر به خراسان شمالی:

◄ بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند اتصال خراسان شمالی به شبکه ریلی

از بزرگراه بجنورد-جنگل گلستان با فرمان رییس جمهور بهره برداری شد.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رییس جمهور در سفر امروز خود به استان خراسان جنوبی فرمان بهره‌برداری 70 کیلومتر از بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان را با حضور وزیر راه و شهرسازی صادر کرد و بدین ترتیب بخش دیگری از کریدور سراسری شرق به غرب در شمال کشور تکمیل شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی گفت: رییس جمهور در سفر امروز به خراسان شمالی فرمان بهره‌برداری 70 کیلومتر از بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان را صادر کرد. در حاشیه این سفر استانی وزیر راه و شهرسازی نیز از پروژه های زیرساختی حمل و نقل استان بازدید به عمل آورد. 

وی اظهار داشت: احداث باند دوم بزرگراه بهشهر- گرگان- بجنورد- قوچان بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب در شمال کشور است که استان‌های شمال غرب و شمال شرق کشور را از طریق بجنورد به استان خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس متصل می‌کند.

خادمی در توضیح اهمیت بهره‌برداری از این بزرگراه گفت: با توجه به جاذبه‌های گردشگری در شمال کشور و وجود بارگاه مقدس ثامن الحجج در مشهد مقدس، پایانه‌های مرزی باجگیران، سرخس، اینچه برون و بندر امیرآباد در شمال کشور لزوم  تکمیل این بزگراه بیشتر نمایان می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول کل این محور را 562کیلومتر اعلام و عنوان کرد: تاکنون 441 کیلومتر از باند دوم این محور با اعتبار بالغ بر 7 هزارو 800 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و 121 کیلومتر آن نیز با پیشرفت فیزیکی 86 درصد در حال اجرا است که به منظور تکمیل آن بیش از 4 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

خادمی اعتبار هزینه شده برای بهره‌برداری از این 70 کیلومتر را هزار و 350 میلیارد ریال اعلام کرد.  مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تاکید کرد:بهره‌برداری از این محور علاوه بر افزایش ظرفیت ترانزیت و ایمنی، موجب کاهش 35 دقیقه‌ای زمان سفر و کاهش هزار لیتر مصرف سوخت در سال خواهد شد.

وی یادآور شد: تبادل کنارگذر شمالی بجنورد با محور بجنورد- کریک، باند دوم بجنورد- کریک، باند دوم محور کریک- چمن‌بید و قطعه یک و دو باند دوم چشمه‌خان- چمن‌بید پروژه‌هایی هستند که در طول بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به بهره‌برداری رسید.

اتصال استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور خادمی همچنین از بازدید وزیر راه و شهرسازی در این سفر از روند تجهیز کارگاه راه‌آهن شیروان- بجنورد خبر داد و گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک استان خراسان شمالی در بین استان‌های شمالی، شمال غربی و کشورهای همسایه در شمال شرق ایران اتصال این استان به شبکه ریلی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: راه‌آهن شیروان- بجنورد بخشی از راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد است که قطعه دوم آن به طول 30 کیلومتر از جنوب روستای اسفیدان در 45 کیلومتری شمال شرقی بجنورد آغاز می‌شود و در شمال شهر شیروان به اتمام می‌رسد که در حال حاضر عملیات تجهیز کارگاه در آن صورت می‌گیرد.

معاون  وزیر راه و شهرسازی اهداف ساخت این محور ریلی را برشمرد: اتصال شهرستان شیروان به شبکه ریلی کشور، بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل و  نقل منطقه، رونق اقتصادی و اجتماعی در استان و کاهش ترافیک جاده‌ای بخشی از مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی خواهد بود.

خادمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از طریق این مسیر ریلی جا‌به‌جایی 5.3 میلیون تن کالا در سال اول بهره‌برداری و 19.5 میلیون تن در سال بیستم بهره‌برداری صورت گیرد و همچنین جا‌به‌جایی 2.2 میلیون نفر مسافر در سال اول و 2.5 میلیون نفر در سال بیستم بهره‌برداری چشم‌انداز‌ ترافیک این محور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در تشریح احجام عملیات اجرایی این پروژه اظهار داشت: به منظور ساخت راه‌آهن شیروان- بجنورد 1 میلیون و 260 هزار متر مکعب خاکبرداری، 1 میلیون 710 هزار متر مکعب خاکریزی، 29 هزار مترمکعب پی‌کنی، 900 متر حفاری شمع، 63 هزار متر مربع قالب‌بندی صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.