| کد خبر: 178079 |

◄ کرمانشاه به ایستگاه‌های شتاب‌نگاری جدید نیازمند است

پروسه نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری به عنوان جایگزین ایستگاه‌های قدیمی درحالی ادامه دارد که معلوم نیست سهم منطقه ناآرام و پرآشوبی مثل کرمانشاه از این دستگاه‌ها چقدر است؟

تین نیوز

هدف اصلی مرکز  تحققیات راه مسکن و شهرسازی از  راه‌اندازی ایستگاه‌های شتاب‌نگار شناسایی رفتار گسل‌ها در سکونتگاه‌های شهری است؛ موضوعی که می‌تواند برای اهالی کرمانشاه نیز نوید امنیت بیش‌تر باشد.

یکی از اهالی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز خبر داد که طی دو شب گذشته پمپ‌های بنزین در شهر کرمانشاه با ازدحام مردم برای پرکردن باک ماشین‌ها مواجه بوده است.

وی گفت: مردم کرمانشاه برای پرکردن باک‌های بنزین خودروهای خود به پمپ‌بنزین‌ها هجوم آورده‌اند که این مقدار افزایش تقاضا در بنزین به علت نگرانی از وقوع احتمالی زلزله دوباره است.

وی در این گفت‌وگو به ترسیم فضای شهر و محله خود بعد از هر بار زلزله پرداخت و گفت: خوشبختانه شاهد گرانی و افزایش قیمت‌ها بعد از زلزله‌ها نیستیم اما هر بار بعد از وقوع زلزله مردم به پمپ‌بنزین‌ها هجوم می‌آورند و خود را برای مهاجرت موقت به استان‌های هم‌جوار آماده می‌کنند.

وی به نگرانی مردم کرمانشاه و روستاهای اطرف اشاره کرد و گفت: هنوز تلفات و حوادث ناگوار زلزله سال گذشته فراموش نشده است ضمن این‌0که وضعیت از سال گذشته به حالت عادی بازنگشته و مردم هنوز در قسمت‌هایی از سر پل ذهاب خانه و امکانات ندارند.

او لرزش‌های مستمر خانه را عاملی برای نگرانی مردم نسبت به از دست رفتن مقاومت خانه‌ها می‌داند و می‌گوید: مردم نگران آن هستند که مقاومت خانه‌هایشان کاهش‌یافته باشد و این بار مردم خود کرمانشاه در معرض زلزله‌ای بزرگ‌تر مجبور به ترک خانه‌هایشان شود.

او خواستار اطلاعات دقیق از وضعیت زمین در این منطقه شد و گفت: کمک مطالعاتی و اطلاعات دولت می‌تواند مردم از از نگرانی‌های بی‌مورد نجات دهد. موضوعی که می‌تواند با راه‌اندازی ایستگاه‌های شتاب‌نگاری موجبات کاهش استرس مردم این منطقه را فراهم کند.

گفته می‌شود که ایران کشور زلزله‌خیزی است و هر 10 سال یک‌بار به‌طور متوسط زلزله‌های بیش از هفت ریشتر را تجربه می‌کند که مسئولیت مدیران مربوطه را برای انجام اقدامات اساسی بیش‌تر می‌کند.

سال گذشته مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام به خرید دستگاه‌های لرزه‌نگار با استفاده از فرصت پسابرجام داشت که به گفته شکرچی‌زاده رئیس این مرکز بازگشت تحریم‌ها تحویل دستگاه‌های شتاب‌نگار را تهدید می‌کند.

200 دستگاه ثبت زلزله از تولیدکننده اروپایی خریداری‌شده است اما تحویل آن هنوز به این رقم نرسیده است و برنامه مرکز این است که به‌صورت تدریجی در مناطق زلزله‌خیز نصب شود.

طی هفته گذشته رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری از راه‌اندازی ایستگاه شتاب‌نگاری در رودهن خبر داد و گفته‌بود: در صورت حفظ امنیت دستگاه‌ها، در منطقه رینه نزدیک به قله دماوند اقدام به راه‌اندازی ایستگاه شتاب‌نگاری خواهیم کرد.

فرزانگان توضیح‌داده بود که هدف اصلی مرکز از این اقدام شناسایی رفتار گسل‌ها است که در سکونتگاه‌های شهری قرار دارند؛ موضوعی که می‌تواند برای اهالی کرمانشاه نیز نوید امنیت بیش‌تر باشد.

او هم چنین از نصب ایستگاه جدید شتاب‌نگاری در شرق منطقه پل سفید در ماه آینده خبر داد و گفت: درصورتی‌که ارتباطات سیار در اختیار ما قرار گیرد، در شمال منطقه دماوند نیز ایستگاه شتاب‌نگاری راه‌اندازی می‌شود..

پروسه نصب و راه اندازی ایستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری به عنوان جایگزین ایستگاه‌های قدیمی درحالی ادامه دارد که معلوم نیست سهم منطقه ناآرام و پرآشوبی مثل کرمانشاه از این دستگاه‌ها چقدر است؟

فرزانگان پیشتر عنوان کرده بود که تعداد ایستگاه‌های شتاب‌نگاری استان کرمانشاه بیش از 25 ایستگاه است و از سال گذشته که زلزله مهمی در سر پل ذهاب رخ داد، در سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین،‌ ایستگاه‌های جدیدی راه‌اندازی کردیم. با این حال او گفته بود درصدد هستیم با خرید دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری، تعدادی از ایستگاه‌های شتاب‌نگاری این استان را به دستگاه‌های جدید تجهیز کنیم تا بتوانیم به داده‌های آنلاین دسترسی داشته باشیم.

به گفته وی همه شهرهای استان کرمانشاه و تعدادی از روستاهای این استان مجهز به ایستگاه‌های شتاب‌نگاری است.

موضوع دیگر حفظ امنیت این دستگاه‌های است که اکنون به یکی از مشکلات مهم این مرکز تبدیل شده است؛ در همین راستا رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری خبر داده است درصورتی‌که امنیت دستگاه‌های شتاب‌نگار حفظ شود، می‌توانیم با همکاری سازمان هواشناسی در نزدیکی قله دماوند در منطقه رینه اقدام به راه‌اندازی ایستگاه شتاب‌نگاری کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.