| کد خبر: 176350 |

◄ قاچاق روزانه 11 میلیون لیتر بنزین چگونه ممکن است؟

دولت اعلام کرده که به‌دلیل اختلاف بالای قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، روزانه 11میلیون لیتر بنزین از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

تین نیوز

دولت اعلام کرده که به‌دلیل اختلاف بالای قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، روزانه 11میلیون لیتر بنزین از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

به‌گزارش تین‌نیوز، در نگاه اول چنین امکانی وجود دارد؛ اما با کمی تأمل و تفکر به این نتیجه خواهیم رسید که این قاچاق یا سازمان‌یافته است و تحت نظارت باندهای پرقدرتی انجام می‌گیرد که مبارزه با آنها به بودجه و زمان زیادی نیاز دارد و یا نظارت محکمی در مرزهای ایران وجود ندارد.

اگر در نظر بگیریم که هر وانت بتواند دو تن بار با خود حمل کند (وانت نیسان حداکثر ظرفیت مجازش 750 کیلوگرم است که با تغییراتی می‌توان تا دو تن بار را در آن جای داد)، برای قاچاق 11میلیون لیتر بنزین به 5500 دستگاه وانت نیسان نیاز خواهد بود.

حال اگر این کار با خاور انجام شود، به ناوگانی با حدود 3هزار خاور نیاز خواهد بود و اگر تریلی هم برای این کار مورداستفاده قرار گیرد حدود 750 تریلی باید استفاده شود.

فکر تردد این تعداد خودرو دور از چشم مرزبانان واقعاً احساس بدی به انسان می‌دهد. این یعنی تروریست‌ها هم به همین راحتی می‌توانند به کشور رفت‌وآمد کنند.

از طرفی باید درنظر گرفت که مصرف سوخت در کشورهای همسایه ایران چقدر است و مقدار مورد ادعای دولت آیا در کشورهای همسایه قابل‌خرید و فروش توسط اشخاص عادی هست یا باید فرد دارای یک شبکه قدرتمند فروش بنزین باشد؟

11میلیون لیتر بنزین یعنی سوخت موردنیاز برای طی مسافتی حدود 1.1میلیون کیلومتر که اگر هر خودرو در روز صد کیلومتر مسافت بپیماید یعنی این سوخت موردنیاز 11هزار خودرو است.

در نظر داشته باشید که جایگاه‌هایی که در ایران سوخت زیادی در روز به فروش می‌رسانند تقریباً در هر روز 100هزار لیتر بنزین می‌فروشند که این به معنای قاچاق سوخت مورداستفاده در 110هزار جایگاه سوخت‌رسانی است.

به هر ترتیب به‌نظر می‌رسد این عدد کمی غلو شده باشد، زیرا چنین رقمی نشان‌دهنده شرایط بحرانی کشور در کنترل مرزها است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.