| کد خبر: 128378 |

ایجاد رونق اقتصادی با پیروی از سیاست‌های توسعه دریامحور

تین نیوز

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تراکم جمعیت در سواحل مکران کمتر از ۱۰ درصد تراکم متوسط کشور است تصریح کرد: با توجه به موضوع رکود صنایع و رکود در بخش مسکن با : با پیگیری سیاست‌های توسعه دریا محور می‌توانیم رونق عظیمی در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد در دومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی اظهار داشت: در حمل و نقل بین‌المللی کشور ما بیش از ۹۰ درصد مراودات کالا از طریق حمل و نقل بین‌المللی صورت می‌گیرد زیرا براساس مطالعات ۱۲ سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی و اندازه‌گیری‌هایی که براساس نقشه‌های یک ۲۰ هزارم اندازه‌گیری شده طول سواحل ایران ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که شامل سواحل اصلی و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در شمال و جنوب کشور می‌شود.

 

سعیدنژاد افزود: همچنین بیش از ۶۰ درصد از سواحل خلیج فارس در اختیار ایران قرار دارد و مجموع بنادر تجاری کشور در شمال و جنوب به ۱۱ بندر می‌رسد.

 

وی ادامه داد: با توجه به سهم ۱۰ درصدی سایر بخش‌ها در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا درمی‌یابیم که حمل و نقل دریایی در ایران و سرمایه‌گذاری در بنادر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

به گفته این مقام مسئول ظرفیت ۸ بندر واقع در جنوب و ۳ بندر واقع در شمال کشور برابر ۲۱۵ میلیون تن در سال است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدگاه دولت تدبیر و امید در قبال بنادر کشور بیان داشت: دیدگاه جدیدی که در سازمان بنادر و دریانوردی شکل گرفته ارتقای بنادر کشور از نسل اول به نسل دوم و سوم است، به طوری که در بنادر نسل دوم علاوه بر عملیات جابه‌جایی کالا، ارائه خدمات تکمیلی حمل و نقل دریایی شامل بسته‌بندی و مراحل نهایی تولید نیز انجام می‌شود.

سعیدنژاد با بیان اینکه قرار گرفتن بنادر در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی به منظور حضور بیشتر سرمایه‌گذاران تأثیر قابل توجهی در رشد بنادر کشور داشته است گفت: بندر شهید رجایی با وسعت ۲۵۰۰ هکتار و بندر امام (ره) با ۱۴۰۰ هکتار شاهد سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در حوزه‌های خدمات و پشتیبانی کالا بوده‌اند همچنین در بندر امیرآباد با وسعت حدود ۱۱۰۰ هکتار علاوه بر بهره‌بردرای از حوضچه ۲، دو کارخانه بزرگ تولید کاغذ و مقاطع فولادی به طور همزمان به بهره‌برداری رسید که علات اصلی این اقدام دسترسی آسان و سریع به دریا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل بود.

 

وی اضافه کرد: همچنین اقدام مشابه با افتتاح کارخانه بزرگ روغن‌کشی در بندر امام (ره) واقع در جنوب کشور نیز در سه ماه قبل رخ داد که علت آن تسهیل صادرات این محصول با توجه به پهلوگیری کشتی‌های حاوی دانه‌های روغنی در بنادر جنوبی کشور بود.

 

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید براینکه سیاست توسعه دریا محور باید مورد تأکید قرار گیرد گفت: به نظر می‌رسد خالی از سکنه بودن سواحل کشوری با این وسعت دسترسی به دریا یک ضعف بزرگ شود به طوری که سواحل مکران از تراکم جمعیتی کمتر از ۱۰ درصد تراکم جمعیت متوسط کشور برخوردار است، در مقابل ۵۰ تا ۶۰ درصد جمعیت سایر کشورها در سواحل شکل گرفته است.

به گفته این مقام مسئول موضوع سیاست نفت و پایین بودن قیمت قیر در این خصوص بی‌تاثیر نبوده است.

 

وی افزود: براساس اسناد کارخانه فولاد مبارکه برای اولین بار در سواحل جنوبی طراحی شده بود تا بتواند تأمین مواد اولیه و هزیه صادرات را کاهش دهد اما امروز این صنعت در جای دورتری شکل گرفته است که نشان از یک ضعف استراتژیک دارد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول ۵ سال گذشته دولت تدبیر و امید تأکید زیادی بر استراتژی توسعه دریا محور داشته است گفت: بتن در کنار دریا و مناطق مرطوب نیاز به فناوری بالاتر و دقت‌های خاص خود را دارد که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. همچینن در طی سال‌های آینده برنامه‌های توسعه‌ای متعددی در بخش بنادر داریم.

 

 رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مسئله رکود در صنایع مختلف کشور به ویژه بخش مسکن تصریح کرد: با پیگیری سیاست‌های توسعه دریا محور می‌توانیم رونق عظیمی در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم، فعالیت‌های اقتصادی از نظر بهره‌وری و رقابت‌پذیری می‌تواند موجب رشد صنایع کشور شود، از این رو ۱۵ میلیون تن مازاد سیمانی که آقای شکرچی‌زاده نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است می‌تواند به کمبود سیمان تبدیل شود.

 

وی همچنین ادامه داد: باراندازها و جاده‌های دسترسی بعد از اسکله‌ها از عناصر اصلی بنادر تجاری به حساب می‌آیند و بیش از ۸۰ درصد مساحت هر بندر را به خود اختصاص می‌دهند. زیرسازی و روسازی باراندازها و جاده‌ها با توجه به قرارگیری بنادر در مجاورت دریا که عموما خاک سستی دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همواره برای مهندسین مشاور و پیمانکاران به عنوان یکی از مسائل مهم در طراحی و اجرای بنادر مطرح بوده و هست.

 

سعیدنژاد در این باره اضافه کرد: عموما توسعه اراضی بندری نیازمند اصلاح و تقویت خاک بوده که بالطبع سرمایه‌گذاری زیادی را در این زمینه می‌طلبد. بنابراین می‌بایست حداکثر استفاده را از اراضی ارزشمند برده و به عبارت دیگر امکان بیشترین بارگذاری را در آن‌ها فراهم آورد. یکی از راه‌کارهایی که می‌توان بهره‌وری اراضی بندری را افزایش داد استفاده از رویه‌های بتنی است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که رویه‌های بتنی در بنادر کشور دو کاربرد عمده دارند گفت: اول در راه‌های داخلی و منتهی به بنادر و دوم در بارندازهای کالا؛ در دسته نخست رویه‌های بتنی جایگزین لایه اساس و زیراساس در جاده‌ها می‌شود که علاوه بر کاهش ضخامت لایه‌های مزبور بر استحکام  و دوام راه می‌افزاید و صرفه‌ اقتصادی مناسبی درپی دارد.

 

به گفته وی رویه‌ نهایی راه در برخی نقاط خاص در بنادر مانند گیت‌های ورود و خروج و تقاطع‌های پرترافیک نیز به منظور جلوگیری از جمع‌شدگی آسفالت به دلیل ترمز شدید کامیون‌ها به صورن بتن مسلح اجرا شده و این شیوه در حال گسترش وفراگیری بیشتر است.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: در دسته دوم از کاربرد رویه‌های بتنی از بنادر باید به انبارهای روباز و انبارهای مسقف اشاره کرد. انبارهای مسقف از قدیم‌الایام به صورت بتن مسلح اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و همچنان راه‌حل مناسبی برای تحمل بارهای ناشی از چینش کالا در این انبارهاست. اما کاربرد جدید و مهم‌تر رویه‌های بتنی در بنادر، استفاده از آن در روسازی باراندازها به ویژه در باراندازهای کانتینری یا کانتینریادرها هست.

 

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این نکته که با توجه به افزایش ظرفیت ترمینال‌های کانتینری طی دهه‌های اخیر با ساخت و راه‌اندازی کشتی‌های کانتینری بزرگ و بزرگ‌تر، نیاز به چینش کانتینر حتی تا ۶ طبقه امری متداول و مرسوم شده است گفت:  در این شرایط بهترین و شاید تنها راه‌حل استفاده از رویه‌های بتنی در کانتینریاردهاست. در این شیوه پس از تراکم  مناسب لایه‌های زیرین به روش تراکم دینامیکی یا تراکم مکانیکی از یک لایه اساس سیمانی که ضخامت آن براساس تعداد طبقات کانتینر محاسبه می‌شود از بلوک‌های بتنی فشرده با مقاومت بالا به عنوان لایه نهایی استفاده می‌شود که لازم است علاوه بر مقاومت فشاری و کششی، لازم است در مقابل سایش نیز مقاوم باشند که استفاده از بلوک‌های دولایه راه‌حل مناسبی در این زمینه است.

 

سعیدنژاد اضافه کرد: این روسازی تاکنون در فازهای ۱ و ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی به مساحت ۱۲۰ هکتار، فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی به مساحت ۳۳ هکتار، بارانداز کانتینری بندر شهید کلانتری به مساحت ۴ هکتار و محوطه پسکرانه اسکله‌های ۲ تا ۷ بندر خرمشهر به مساحت ۷ هکتار به اجرا درآمده است. ضمنا در فاز (۳) طرح توسعه بندر شهید رجایی نیز ۱۱۰ هکتار روسازی بتنی در حال مناقصه است.

 

به گفته این مقام مسئول به علاوه در باراندازهای کالای عمومی نیز می‌توان و حتی ارجح است که از لایه اساس سیمانی و یک لایه آسفالت به عنوان روسازی استفاده کرد که نمونه‌های موفق آن در ترمینال‌های بخش خصوصی در بندر شهید رجایی و مارشالینگ یارد ایستگاه ریلی بندر خرمشهر به مساحت ۷ هکتار به اجرا درآمده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که این زمینه طی سال‌های اخیر توسط سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته عقد قرارداد به منظور تدوین "دستورالعمل طراحی، اجرا و نگهداری روسازی بنادر" با مرکز تحقیقات راه و مسکن (پژوهشکده حمل ونقل سابق) بوده که به طور کامل نحوه طراحی ، اجرا و نگهداری رویه‌های بتنی  در بنادر در آن تشریح شده است. لکن علیرغم گذشت چندسال از تدوین آن هنوز توسط مرکز مزبور به چاپ نرسیده است که از این فرصت استفاده کرده و از مسئولین امر تقاضامندم مراحل چاپ این دستورالعمل را هرچه زودتر فراهم آورند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.