تهران تا مشهد ۶ ساعته می شود؛ برقی کردن قطار گامی حیاتی در توسعه کشور
برقی شدن قطار تهران - مشهد نه تنها سرعت حمل ونقل ریلی را افزایش می دهد، بلکه گامی حیاتی در جهت توسعه زیرساخت های حمل ونقل پایدار کشور عنوان می شود.

برقی شدن قطار تهران - مشهد نه تنها سرعت حمل ونقل ریلی را افزایش می دهد، بلکه گامی حیاتی در جهت توسعه زیرساخت های حمل ونقل پایدار کشور عنوان می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، برقی کردن قطار تهران - مشهد به عنوان یکی از پروژه های استراتژیک در زمینه حمل ونقل ریلی کشور، نه تنها به کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات کمک خواهد کرد، بلکه گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا محسوب می شود.
این پروژه با هدف ارتقای بهره وری و افزایش ظرفیت حمل ونقل در یکی از پرترددترین و مهم ترین مسیرهای ریلی کشور، در حال اجراست. قطار تهران - مشهد سالانه میلیون ها مسافر را جابه جا می کند و با توجه به حجم بالای سفرها، برقی کردن این خط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
استفاده از برق به جای سوخت های فسیلی برای حرکت قطارها، به طور قابل توجهی میزان انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا را کاهش می دهد. در شرایطی که آلودگی هوا یکی از چالش های اصلی شهرهای بزرگ است، این پروژه می تواند نقشی مهم در بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد ایفا کند. همچنین از سوی دیگر برق به عنوان منبع انرژی ارزان تر و پاک تر نسبت به سوخت های فسیلی، می تواند هزینه های عملیاتی قطارها را کاهش دهد. این امر می تواند موجب بهبود کیفیت خدمات در بلندمدت شود.
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه بخش عمده ای از برق مصرفی کشور از منابع تجدید پذیر تولید می شود، برقی کردن قطارها می تواند به توسعه زیرساخت های انرژی پاک و حمایت از پروژه های انرژی های تجدید پذیر کمک کند.
نکته حائز اهمیت اینجاست که با وجود مزایای فراوان، پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد با چالش هایی نیز همراه است. از جمله مهم ترین چالش ها می توان به نیاز به بازسازی و نوسازی زیرساخت های ریلی، تأمین سرمایه گذاری های لازم و آموزش نیروی انسانی متخصص اشاره کرد. علاوه بر این، اجرای این پروژه نیازمند هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مختلف است که ممکن است با تأخیرهایی همراه باشد.
در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: قطار تهران - مشهد در حال برقی شدن است، که این اقدام سرعت حرکت قطار را نیز به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رساند.
وی افزود: آخرین وضعیت پروژه امیدوارکننده است. شرکت چینی که قرارداد با آن امضا شده بود و پروژه نزدیک به ۴ یا ۵ سال متوقف شده بود، پس از مذاکرات جدید، مجدداً به پروژه بازگشتند و یک سال دیگر قرارداد را تمدید کرده اند. امیدواریم که بحث های شورای اقتصاد و فاینانس دولتی چین که در حال پیگیری هستیم، ظرف دو تا سه ماه آینده حل شود و شاهد آغاز دوباره پروژه باشیم.
ذاکری ادامه داد: به موازات فعال شدن پروژه از بخش غیردولتی و همینطور بخشی از اعتبارات دولت هم برای شروع موقتاً فاز اول پروژه، یعنی از تهران تا گرمسار، در نظر گرفته شده است؛ همچنین هماهنگی های لازم با استانداری خراسان رضوی و راه آهن انجام شده و جلسات مشترکی داشتیم که امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز عملیاتی شود.
برقی کردن قطار تهران - مشهد؛ گامی مهم در جهت توسعه حمل ونقل ملی
در نهایت، برقی کردن قطار تهران - مشهد به عنوان یک پروژه بزرگ ملی، نه تنها به ارتقای کیفیت خدمات حمل ونقل ریلی کمک می کند، بلکه می تواند نقشی مهم در جهت بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی ایفا کند. این اقدام گامی استوار در راستای تحقق توسعه پایدار در بخش حمل ونقل ریلی کشور به شمار می آید و در صورت اجرای موفقیت آمیز، می تواند الگویی برای سایر پروژه های مشابه در سطح کشور باشد.
کاهش زمان ۶ ساعته سفر به مشهد با برقی سازی
در ادامه، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سال ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است.
وی ادامه داد: متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایه گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند. اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه گذاری دولت چین بهره گرفته شود.
میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایه گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آن ها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآوردهای جدیدی انجام داده اند. خوشبختانه طی سال های اخیر ظرفیت های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، به گونه ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی سازی راه آهن را می توان از منابع داخلی تأمین کرد.
وی ادامه داد: در قرارداد اولیه با چینی ها، هزینه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می شود، البته بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.
مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه آهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راه آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش های مسیر، سرمایه گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.
میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکت های حمل ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیازها به صورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی سازی این خط نه تنها موجب کاهش هزینه های بهره برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیوهای دیزلی و هزینه های بالای تعمیر و نگهداری آن ها نیز برطرف می شود.
وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایه گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بسته های مشارکتی به شرکت راه آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.
کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می یابد.
آخرین وضعیت پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد
پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد یکی از پروژه های حیاتی و استراتژیک در حوزه حمل ونقل ریلی کشور است که نه تنها با هدف بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها در حال اجراست، بلکه به عنوان گامی مهم در راستای توسعه پایدار و کاهش آلودگی محیط زیست در نظر گرفته می شود. برقی سازی این مسیر، با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و وابستگی به سوخت های فسیلی، تأثیر چشمگیری بر بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد خواهد داشت.
علاوه بر موارد ذکر شده، این پروژه موجب افزایش سرعت حرکت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد شد، که تسهیل حمل ونقل مسافران و کاهش زمان سفر را در پی خواهد داشت. به همین دلیل، این پروژه نقش مهمی در ارتقای زیرساخت های حمل ونقل ریلی و تحقق اهداف زیست محیطی ایفا می کند.
با وجود توقف های قبلی، مذاکرات جدید با شرکت های چینی و سرمایه گذاران داخلی روند اجرایی پروژه را دوباره فعال کرده و پیش بینی می شود که عملیات فاز نخست آن از تهران تا گرمسار به زودی به بهره برداری برسد. در صورتی که تأمین منابع مالی به طور کامل صورت گیرد، این پروژه در مدت ۴ سال به پایان خواهد رسید و سرعت قطارها به ۶ ساعت کاهش می یابد.