| کد خبر: 253055 |

پیشنهاد روس ها برای تأمین مالی راه آهن رشت آستارا به تهران رسید

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش نویس متن موافقتنامه ارسالی از سوی طرف روسی برای تامین مالی ساخت راه آهن آستارا رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر توسط وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و نهایی شدن است.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش نویس متن موافقتنامه ارسالی از سوی طرف روسی برای تامین مالی ساخت راه آهن آستارا رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر توسط وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و نهایی شدن است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  شهریار افندی زاده در خصوص نشست ویدئو کنفرانس با ازبروف همتای روسی خود بیان کرد: بر اساس توافقات اولیه صورت گرفته با معاون حمل ونقل وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در جلسه تشکیل شده مذکور، مقرر شد نحوه تامین مالی، طراحی و اجرا پروژه ریلی آستارا رشت در جلسات فی مابین دو کشور در مدت سه ماه نهایی شود. مسائل فنی و کارشناسی مربوط به احداث این مسیر، چگونگی مبنای طراحی ابنیه فنی مسیر از جمله پلها و تونل های واقع در آن توسط طرفین مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد جلسات مستمر کارشناسی تا رسیدن به تهیه پیش نویس نهایی موافقتنامه نهایی تامین مالی، طراحی و ساخت پروژه ریلی رشت-آستارا ادامه یابد.

وی افزود: در این جلسه بخش به بخش پیش نویس موافقتنامه ارسالی دولت روسیه بررسی و مقرر شد در تمامی ماده های پیش نویس موافقت نامه ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود و همچنین تاکید شد که طرفین بایستی به تعهدات خود در موافقتنامه پایبند بوده و در برنامه زمانبندی مقرر، این اقدامات را به اجرا رسانند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، به همتای روسی خود تاکید کرد که پس از امضا موافقتنامه مذکور، ظرف مدت سه ماه طراحی اولیه و حداکثر ظرف مدت شش ماه مطالعات نهایی خط مذکور انجام شود و اجرای پروژه در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز و جمهوری اسلامی ایران نیز به فواصل زمانی، تملک زمین های مورد نیاز احداث مسیر را بدون اینکه وقفه ای در کار اجرایی صورت پذیرد، انجام و در اختیار پروژه مذکور قرار دهد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، افندی زاده با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، استفاده از حمل ونقل ترکیبی را یکی از راهکارهای موثر در بهبود ترانزیت عبوری کشور با زیرساخت های موجود در حال حاضر اعلام و تاکید کرد: می توان از ترکیب مدهای حمل ونقل تا زمان اتمام  مسیر ریلی آستارا – رشت استفاده کرد.

وی در خصوص جمع بندی این دیدار عنوان کرد: انتظار از فدراسیون روسیه این است از هم اکنون تمهیدات لازم برای ایجاد تعهد حداقل ۱۵ میلیون تن کالای ترانزیت سالانه از این مسیر را پس از اتمام اجرای مسیر در برنامه ریزی آتی کشور خود قرار دهد که البته نیاز است این مورد در موافقتنامه سه جانبه ای بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان به توافق برسد. همچنین در جهت ایجاد تعرفه یکسان حمل و نقل بار برای عبور کالا از کریدور شمال – جنوب در خاک سه کشور توافقات اولیه در جلسه صورت گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.