| کد خبر: 171964 |

◄ اولین حمل ریلی ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا

برای اولین بار در کشور، ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا را به‌عنوان نمونه دریافت و با واگن از تبریز به بندرعباس حمل شد.

تین نیوز

 مدیرکل راه‌آهن آذربایجان، با اشاره به وضعیت مطلوب رشد جابه‌جایی بار در این استان افزود: اگرچه در ۲.۵ ماه ابتدایی سال رشدی نداشتیم، اما با تغییر فعالیت‌ها و جذب بارهای جدید در این منطقه توانستیم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۷.۹ درصدی را تجربه کنیم.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شاپور ارصلانی بابیان این‌که بار ترانزیت در این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: با توجه به تغییرات و نوسانات نرخ ارز و حمایت دولت از کالاهای ایرانی، واردات بار ترانزیت به این منطقه کاهش‌یافته اما صادرات بار ترانزیت نسبت به سال گذشته افزایش پیداکرده و در بخش بار ترانزیت ۳۷‌درصد رشد داشته‌ایم.

ارصلانی با یادآوری این‌که در این مدت توانسته‌ایم دو تا سه بار ترانزیت عبوری جدید برای کشور جذب کنیم، ابراز امیدواری کرد که در ادامه این روند موفقیت‌های بیشتر حاصل شود.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان گفت: بیش‌تر واردات و صادرات ریلی در این منطقه به کشور ترکیه است که سنگ معدن روی، پروفیل‌های فولادی، لوازم منزل، انواع توتون و تنباکو و صفحات چوبی در زمره واردات ریلی و قیر، الکل و فرآورده‌های پتروشیمی، میلگرد، کلینکر سیمان و کانتینرهای خالی در زمره صادرات ریلی قرار دارند.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با کشورهای همسایه و شرکت‌های خارجی و داخلی برای افزایش بیش‌تر جذب بار ریلی افزود: در چند ماه گذشته جلسه مرزی را با راه‌آهن منطقه پنج مالاتیای ترکیه برگزار کردیم که یکی از مسائل مطرح در این جلسه راه‌اندازی مجدد قطار تبریز – وان بود.

ارصلانی افزود: سیر این قطار به مدت پنج سال متوقف‌شده بود، اما بعدازاین جلسه حرکت این قطار مجددا از سر گرفته شد و اکنون ۱.۵ نیم ماه است که هفته‌ای یک‌بار این قطار دوشنبه‌ها از تبریز به وان رفته و سه‌شنبه‌ها بازمی‌گردد.

وی توافق بر سر افزایش تناژ بار مبادله وارده و صادره را موضوع دیگر مطرح‌شده در این جلسه عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه طرف ترک همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشت.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان همچنین با اشاره به جذب بارهای جدید در داخل کشور یادآور شد: برای اولین بار در تاریخ راه‌آهن موفق شدیم ماه گذشته ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا را به‌عنوان نمونه دریافت و با واگن از تبریز به بندرعباس حمل کنیم.

وی بابیان این‌که این مسیر در زمره طولانی‌ترین مسیرهای ریلی در داخل کشور قرار دارد، گفت: کارگزار این بار تاکید کرده که به دنبال تایید مجوز حمل این بار است. این بار به شکل ترکیبی حمل می‌شود و در حال حاضر بخش جاده‌ای آن در حال دپو است و این امر به معنای انجام شدن این روند در آینده است.

ارصلانی با اشاره این‌که به حمل بار مس سرنگون هم‌چنان ادامه دارد، از جذب بار مس از ایستگاه سهلان خبر داد و گفت: این امر در شرف عقد قرارداد است و طرف قرارداد بار خود را خالی کرده او در حال مذاکره با شرکت‌های صاحب واگن برای حمل از شهرستان ورزقان به بندرعباس است.

وی هم‌چنین بابیان این‌که بارگیری مازوت از تبریز مجددا بعد از سه سال از سر گرفته شد، افزود: بارگیری انجام‌شده و این بار به بندرعباس ارسال خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان از حمل ۱۵ هزار تن بار گندم در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: امسال در مرحله اول برای حمل ۶۰ هزار تن بارندم از سیلوهای مختلف به مقاصد مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گفته ارصلانی این اداره کل دو بار جدید شامل تخلیه ۳۰‌هزار تن میلگرد و پنج واگن شیشه به‌عنوان نمونه برای حمل به ایستگاه مهاباد در دستور کار خود داشت که این روند ادامه‌دار خواهد بود.

رشد ۵۸.۴ درصدی مسافر

وی همچنین از رشد ۵۸.۴ درصدی مسافر در چهار ماهه ابتدای سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در سال جاری، ۷۹۵ هزار و ۱۴۰ نفر در راه‌آهن آذربایجان جابه‌جاشده‌اند که این میزان در سال گذشته ۴۸۹ هزار و ۴۵۶ نفر بوده است.

ارصلانی با اشاره به این‌که اداره کل راه‌آهن آذربایجان چندین استان را تحت پوشش خود دارد، ادامه داد: عملکرد استانی این اداره‌کل ۲۰.۴ نسبت به سال گذشته رشد داشته و امسال، ۹۱۳ هزار و ۷۷۱ نفر بوده است که این میزان در سال ۹۶، ۷۵۸ هزار و ۹۲۱ نفر بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.