| کد خبر: 171486 |

◄ راه‌اندازی قطار مسافری تاجیکستان

معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از انجام مذاکرات با کشورهای عضو پیمان سی‌آی‌اس برای افزایش قطارهای مسافری خارجی خبر داد.

تین نیوز

معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از انجام مذاکرات با کشورهای عضو پیمان سی‌آی‌اس برای افزایش قطارهای مسافری خارجی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از گسترش صمت، عباس نظری گفت: علاوه بر قطار مشهد-نخجوان، باید منتظر راه‌اندازی قطارهای مسافری دیگری بین ایران و کشورهای همسایه باشیم.

نظری گفت: برای راه‌اندازی قطار مسافری بین ایران و تاجیکستان یادداشت تفاهمی میان ایران و تاجیکستان امضا شده اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده زیرا قطار در این مسیر باید از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان عبور کند.

او از انجام مذاکرات  برای راه‌اندازی قطار مسافری بین ایران-ترکمنستان-قزاقستان خبر داد و گفت: راه‌اندازی قطار گردشگری قزاقستان-اینچه‌برون در صورت موافقت ترکمنستان صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌های گردشگری اینچه‌برون در مرز ایران و ترکمنستان، طرف قزاقستانی موافقت خود را با راه‌اندازی این قطار اعلام کرده و در انتظار موافقت راه‌آهن ترکمنستان هستیم.

معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن گفت: وزیر راه و شهرسازی معتقد است اگر آمادگی برای اجرای پروژه  قطار مسافری مشهد-تاشکند (ازبکستان) از سوی طرف تاجیکستانی اعلام شود می‌توانیم برای تشویق مردم دو کشور به استفاده از این مسیر، برای صدور ویزاهای مسافرتی تسهیلاتی قائل شویم.

نظری ادامه داد: مقررات راه‌آهن کشورهای سی‌آی‌اس با مقررات راه‌آهن ایران متفاوت است. علاوه بر این ویژگی‌های فنی مسیرهای ریلی کشورهای واقع در مسیر ایران-تاجیکستان نیز متفاوت است.

او اضافه کرد: با توجه به بهره‌برداری از خط‌آهن آستارا (ایران)-آستارا (جمهوری آذربایجان) ایده راه‌اندازی قطار مسافری در این مسیر و از آنجا به روسیه نیز مطرح است اما پیش از هر اقدام و مذاکره‌ای در این زمینه، باید ایستگاه راه‌آهن آستارا ساخته شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.