| کد خبر: 140668 |

ایدرو و مش هولدینگ روسیه در راه تولید مشترک واگن

◄ امضای یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای ریلی کشور

مراسم امضای قرارداد تولید مشترک واگن، بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه، عصر امروز (9مرداد ماه) در محل وزارت صنعت و معدن به انجام رسید. این قرارداد همکاری به این ترتیب است که یک شرکت مشترک با همکاری ترنس مش با سهمی 80درصدی به‌عنوان طرف خارجی و ایدرو با سهام 20درصدی به‌عنوان طرف داخلی ایجاد خواهد شد که بر اساس قرارداد فی‌مابین، طرفین در زمینه تولید واگن با فاینانس 2میلیارد یورویی روسیه در ایران همکاری می‌کنند. این قرارداد، یک قرارداد خرید یا پیمانکاری نیست بلکه مشارکت این دو شرکت حتی ممکن است تا 30 سال دیگر هم ادامه یابد و شاید هم بیشتر قابل تمدید باشد. حدود ۸ تا ۱۰ هزار واگن جدا از واگن‌های شهری، نیاز روز کشور هستند که شرکت ترنس مش روسیه متعهد شده تا از طریق سرمایه‌گذاری، شرکت واگن‌پارس را خریداری کند که این خرید نیز نهایی شده است.

تین نیوز

مراسم امضای قرارداد تولید مشترک واگن، بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه، عصر امروز (9 مرداد ماه) در محل وزارت صنعت و معدن به برگزار شد. در این مراسم محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، منصور معظمی رییس هیات مدیره ایدرو، لوآن جاگاریان سفیر روسیه در ایران، کریل وی لیپا مدیرعامل شرکت ترنس هولدینگ و هیاتی از شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند.

فاینانس 2میلیارد یورویی روسیه برای تولید صنایع ریلی

سفیر روسیه در ایران، در قسمت نخست این مراسم، از مدل این همکاری صحبت کرد و افزود: مدل همکاری ما به این ترتیب است که یک شرکت مشترک با همکاری ترنس مش با سهمی 80 درصدی به‌عنوان طرف خارجی و ایدرو با سهام 20 درصدی به‌عنوان طرف داخلی ایجاد خواهد شد که بر اساس قرارداد فی‌مابین، طرفین در زمینه تولید واگن با فاینانس 2 میلیارد یورویی روسیه در ایران همکاری می‌کنند. این همکاری‌ها شامل ساخت، مونتاژ، انتقال تکنولوژی و تامین انواع واگن‌های مختلف مترو، ارائه‌ خدمات آموزش، فروش و خدمات پس از فروش، صادرات به همراه داخلی‌سازی خواهد بود.

ترنس مش هولدینگ، بزرگترین و مهم‌ترین شرکت ریلی روسیه است

کریل وی لیپا، مدیرعامل شرکت ترنس هولدینگ سخنران دوم این مراسم بود که به معرفی اجمالی شرکت ترنس مش پرداخت و این شرکت را مهم‌ترین شرکت روسی در زمینه تولید صنایع ریلی دانست.

وی توضیح داد که این شرکت در 12 کشور دنیا با تحت پوشش قرار دادن 17 شرکت و 56000 نیروی کار فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت ترنس مش امضای این قرارداد را طولانی‌مدت عنوان کرد و به ادامه همکاری‌ها نیز اظهار امیدواری کرد.

ادامه دادن مناسبات با دوست دیرینه، روسیه

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در آیین امضای این قرارداد ریلی به‌عنوان سخنران دیگر مراسم گفت: مناسبات و روابط خود را با کشور دوست، روسیه بالاخص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شرایط جدید روسیه توسعه می‌دهیم.

محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه افزود: این شرکت معتبرترین و بزرگترین شرکت حمل‌ونقل ریلی روسیه از لحاظ توان، ‌سابقه و تکنولوژی است و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز به حمل‌ونقل عمومی اولویت داده و می‌دهد و در برنامه ششم توسعه هم بر این امر تاکید شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های صنعت ریلی قطعا در دولت دوازدهم از موارد جدی و مهم خواهد بود که مقدمات آن در یک سال پیش در قالب تدوین قوانین و مصوبات دولت و شورای اقتصاد فراهم شد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ما قرارداد خرید یا پیمانکاری نمی‌بندیم بلکه این مشارکت حتی ممکن است تا 30 سال دیگر هم ادامه یابد و شاید هم بیشتر؛ درواقع این قرارداد قابل تمدید است. این مشارکت با استفاده از توانایی نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نیروی انسانی داخلی شروع شده و ادامه دارد، صحبت هم شده که یکی از واگن‌سازی‌های بزرگ را تحت پوشش این مشارکت در  بیاوریم. ناگفته نماند که سهم ایدرو در این پروژه 20 درصد و سهم طرف روسی 80 درصد است.

وزیر صنعت اظهار امیدواری کرد که واگن‌سازی پارس به محل مشارکت ایران و روسیه تبدیل شود و یادآور شد: سال گذشته برای خرید 6 هزار واگن باری از روسیه  توافق شد که وزارت راه و شرکای سرمایه‌گذار علاقه‌مند به خریداری آنها بودند  و در این زمینه قرار شد  1100 دستگاه وارد شود و حدود 5 هزار دستگاه با همکاری سه شرکت تولید کننده ایرانی و روسی در داخل تولید شود.

وی در ادامه از انجام مذاکرات نهایی برای رسیدن به توافق با اوراسیا در ارمنستان از امروز خبر داد و گفت: این مذاکرات نیز دنبال می‌شود و از همه 5 کشور عضو در آن حضور دارند و امیدواریم در ماه اکتبر که روسای این 5 کشور از جمله روسیه با هم ملاقات می‌کنند، موافقت‌نامه به تصویب نهایی برسد و روابط کاملا جدید و توسعه یافته با کشورهای  همسایه را آغاز کنیم.

دوستان زمان تحریم را فراموش نمی‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه دیگر سخنران این مراسم بود که در شروع صحبت خود یادآور  شد که در انجام پروژه‌ها و امضای قراردادها دوستان دوران تحریم را فراموش نمی‌کنیم.

 عباس عراقچی، دوستان و شرکای قدیمی و در راس آنها روسیه را در انجام همه پروژه‌ها در اولویت قرار داد افزود: در آینده همکاری ایران و روسیه و سایر دوستان ایران گسترش خواهد یافت.

عراقچی تصریح کرد: خوشحالیم که یک‌سال و نیم بعد از اجرای برجام، تبادل هیات‌های تجاری به سرانجام رسیده و مدتی است شاهد امضای توافق‌نامه‌ها و قراردادهای خارجی هستیم. ظرف هفته‌های گذشته قرارداد توتال و بعد آلستوم و اکنون نیز قرارداد تولید واگن بسته شده که نشان از تنوع نحوه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای اروپایی، آسیایی و دوستان قدیم که روسیه در راس آنها است، دارد.

بزرگترین شرکت واگن‌سازی روسی، تنها با ایدرو قرارداد می‌بندد

منصور معظمی، رییس هیات‌عامل ایدرو نیز در آیین امضای قرارداد ضمن بیان این مطلب که مقدمات کار در سفر رییس‌جمهور به روسیه انجام شده بود، گفت: طرف روسی انتقال تکنولوژی، استفاده از حداکثر توان داخل و پیگیری روش‌های صادراتی را متعهد شده است.

وی افزود: شرکت ترنس مش هولدینگ بزرگترین شرکت واگن‌سازی روسیه است که به صورت یک‌طرفه و انحصاری با ایدرو کار می‌کند و ۸۰ درصد سهام این پروژه متعلق به این شرکت و ۲۰ درصد متعلق به ایدرو است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه صنایع ریلی جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت یازدهم است، تصریح کرد: حدود ۸ تا ۱۰ هزار واگن جدا از واگن‌های شهری، نیاز روز کشور هستند که شرکت ترنس مش روسیه متعهد شده تا از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌ واگن‌سازی داخل کشور، واگن‌پارس را خریداری کند که این خرید نیز نهایی شده است.

وی افزود: امضای این قرارداد بنابر جهت‌گیری‌های برنامه ششم توسعه در زمینه تحقق اهداف ریلی کلان‌شهرها صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    نیاز گسترده متروی تهران تبریز شیراز کرج اصفهان مشهد کرمانشاه اهواز به واگن ،واردات واگن دیگر بصرفه نیست باید با مشارکت خارجی تولید داخل برای کاهش هزینه اتفاق بیفتد.


    شرکت الستوم فرانسه امتیازات اقتصادی فراوان به فرانسه داده شد . اما فرانسه با وجود ان امتیازات اقتصادی باز ضد ایران بیانیه موشکی داد.

    بهمین دلیل وزارت صنعت تصمیم گرفت با شرکای دیگر جهانی مانند روسیه قرارداد ببندند.که هردو مورد تحریم امریکا هستند. همکاری تجاری با دوام تر خواهد بود.

    البته روسها کمی بدعهد هستند در قرارداد با اینها باید قرارداد محکم و با تضمین های محکم دیگر شاهد بدعهدی انها نبود