| کد خبر: 240608 |

◄ دلیل تعطیلی جایگاه های سوخت گازوئیل در آذربایجان غربی مشخص شد

مقدار قابل تحویل سوخت برای هر بار سوختگیری در شهرستان های جنوب آذربایجان غربی همچنان یک دوم مناطق دیگر کشور است

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی جایگاه داران جنوب آذربایجان غربی گفت: مقدار قابل تحویل سوخت برای هر بار سوختگیری در شهرستان های جنوب آذربایجان غربی همچنان یک دوم مناطق دیگر کشور است و یک سهمیه بندی کلی روزانه نیز در جایگاه های جنوب استان برقرار است به طور مثال نمی توانند در روز، فروش بیش از یک مقدار مشخص داشته باشند که پس از اتمام این مقدار موظف به تعطیلی جایگاه هستند.

به گزارش تین نیوز، بهنام رجب زاده افزود: این محدودیت از سال ۸۸ در استان اعمال شد که منشا ضرر و زیان های سنگینی برای جایگاهداران و نارضایتی کامیون های عبوری و ساکن شده است.

وی در گفت و گو با تین نیوز عنوان کرد: با وجود اجرای طرح پیمایش و طرح دریافت مابه التفاوت ارزش ریالی و دلاری از کامیون های خروجی از کشور و ثابت بودن سهمیه کارت سوخت کامیونداران، ادامه این طرح برابر با ادامه ضرر و زیان سنگین به این صنف و اقتصاد استان است.

او تاکید کرد: علاوه بر محدودیت در مقدار قابل تحویل سوخت،  یک سهمیه بندی کلی روزانه نیز در جایگاه های جنوب استان برقرار است به طور مثال نمی توانند در روز فروش بیش از یک مقدار مشخص داشته باشند که پس از اتمام این مقدار موظف به تعطیلی جایگاه هستند.

وی با بیان این که تعطیلی بخش نفت گاز برخی جایگاه های استان موجب بروز مشکلات عدیده برای رانندگان عبوری شده است، افزود:  با توجه به اینکه مدت 12 سال از اجرای طرح می گذرد تقریبا همه رانندگان کشور از وضعیت کمبود سوخت و کم بودن مقدار در هر نوبت سوختگیری مطلع هستند و قبل از ورود به استان اقدام به سوختگیری می کنند.

رجب زاده ادامه داد: رانندگان ساکن در شهرهای مرزی جهت سوختگیری به جایگاه های مستقر در محدوده  دیگر استان ها مراجعه می کنند و بر همین اساس در آمار و اطلاعات هم به دلیل ثابت بودن سهمیه سوخت کاهش مصرف اتفاق نیفتاده بلکه مصرف از جایی به جای دیگر انتقال پیدا کرده است.

این فعال صنفی گفت: محدود سازی مقدار قابل تحویل روزانه و تبعیض با سایر نقاط کشور زمانی که سهمیه درون کارت ثابت است و بر اساس پیمایش به آن تعلق می گیرد معنی ندارد به هر حال کامیون این سوخت را دریافت خواهد کرد.

به گفته وی تبعیض به وجود آمده مصداق جلوگیری از فروش برای سرمایه گذاران این منطقه و این حوزه توسط بخشهای متولی است که توان رقابت با سایر نقاط کشور را از آنها گرفته است.

او افزود: مطلب دیگری که بیان آن خالی از لطف نیست این است که کامیون فعال هیچ زمان اقدام به فروش سهمیه سوختی که از نان شب برایش واجب تر است نمی کند و قاعدتا استفاده از گازوئیل و حمل بار بسیار با صرفه تر از فروش آن است.

دبیر انجمن صنفی جایگاه داران جنوب آربایجان غربی ادامه داد: کامیون های غیر فعال هم با استفاده از طرح پیمایش سوختی دریافت نمی کنند.

وی عنوان کرد: در بخش ماشین آلات کشاورزی هم در استان همین منوال است و با وجود اینکه آذربایجان غربی قطب تولید میوه کشور است کشاورزان آن همواره در زمینه سوخت با مشکل مواجه هستند که علاوه بر خود این زحمتکشان این مشکلات دامن فروشندگان سوخت روستایی را نیز گرفته و در این بخش هم باعث مشکلات عدیده ای شده است.

این فعال صنفی گفت: متاسفانه با وجود اینکه در زمینه تشکلات صنفی قوانین خوبی از جمله در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار داریم ولی متاسفانه جایگاه تشکل ها هنوز در کشور جا نیفتاده و اکثرا ارگان ها در هنگام تصمیم گیری هیچ مشاوره و مشارکتی را برای تشکل ها قایل نمی شوند که اجرای این طرح هم نتیجه یکی از آن بی توجهی ها است  چرا که در هنگام اجرای طرح هم هیچ مشورتی با تشکل ها نصورت نگرفت.

رجب زاده خاطرنشان کرد:  برای کاهش مصرف سوخت اصلی ترین کار به روز رسانی ناوگان حمل و نقل و ماشین آلات کشاورزی است و کاهش سهمیه سوخت کامیون یا کشاورزی به نظر راه درستی نیست چون موجب شکل گیری بازار سیاه می شود.

دبیر انجمن جایگاه داران استان آذربایجان غربی افزود: اخیرا اقدامات و مکاتباتی با نمایندگان استان، شورای رقابت، استانداری، وزارت نفت، ریاست جمهوری و حتی دیوان عدالت اداری و کلیه سازمان های مرتبط صورت پذیرفته که امیدواریم به زودی این تبعیض ها رفع شود و جایگاهداران و کامیونداران این منطقه نیز بتوانند همچون سایر نقاط کشور به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش تین نیوز در حال حاضر کامیون های دارای کارت سوخت می توانند در جایگاه های مختلف روزانه 420 لیتر  سوختگیری کنند در حالی که در جایگاه های آذربایجان غربی این مقدار ۲۳۰ لیتر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    خدا لعنت کنه تصمیم گیران ... اینمملکته