◄ مزایای طرح رتبهبندی رانندگان؛ از شناسایی راننده نماها تا افزایش ایمنی تردد
حتماً باید بین رانندگان با سابقه درخشان و رانندگان بیتفاوت به ایمنی و ... تفاوت قائل شد.
یک فعال بخش حمل و نقل معتقد است: رتبهبندی رانندگان اقدام مناسبی است که میتواند به افزایش منزلت رانندگان منجر شود.
به گزارش تین نیوز، محمد اتحادی راننده عضو جمعیت طرفداران ایمنی راهها به خبرنگار ما گفت: حتماً باید بین رانندگان با سابقه درخشان و رانندگان بیتفاوت به ایمنی و ... تفاوت قائل شد.
وی اظهار کرد: رانندهای که به قوانین احترام میگذارد و همچنین به ارزشهای اخلاق، رفتاری و طرز برخورد صحیح با دیگران پایبند است در جادها سفیر و الگوی ایمنی و رفتار است.
اتحادی افزود: اجرای این طرح موجب رعایت مقررات، نهادینه شدن فرهنگ رانندگی صحیح، ایمن و بدون حادثه بین رانندگان میشود.
شناسایی راننده نماها
خداداد بکرانی نیز با بیان اینکه اگر تصمیمی برای رتبهبندی رانندگان بخش بار اتخاذ شود، به دلیل تنوع در مکانیزم بار و بارگیر، اجرای طرح به مراتب مشکلتر از بخش مسافری است، اظهار کرد: در عین حال رتبهبندی میتواند در جایگاه رانندگان حمل کالا تاثیر بسزایی داشته باشد و اولین اقدام در رتبهبندی آنان نیز باید شناسایی رانندگان حرفهای و تفکیک آنان از راننده نماها وکسانی باشد که از حمل و نقل جادهای فقط کارت هوشمند رانندگی داشته و از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره میبرند.
بکرانی خاطرنشان کرد: در مجموع هر اقدامی که برای شناسایی رانندگان خدوم و واقعی وارتقای جایگاه صنفی آنان کمک کند، مورد تایید رانندگان خواهد بود.
رفع مشکلات رانندگان حرفهای
محمد مهدی حیدریان نیز رتبهبندی رانندگان حرفهای را اقدامی مهم در جهت بهبود اوضاع فعلی حمل بار و مسافر و قدمی مؤثر در جهت جلوگیری از صدمات و آسیبهای جانی و مالی و گامی مهم در جهت رفع مشکلات رانندگان حرفهای کشور دانست.
به گزارش تین نیوز، این فعال بخش حمل و نقل جادهای کالا خاطرنشان کرد: برای ساماندهی رانندگان حرفهای میتوان رانندگان را به پنج گروه زیر تفکیک کرد:
۱.رانندگان جدیدالورود-کاپیتان کارآموز
۲.رانندگان بعد از کارآموزی و دریافت مجوز برای فعالیت-کاپیتان چهارم
۳.رانندگان با سابقه حرفهای و فعالیت پنج سال-کاپیتان سوم
۴.رانندگان با سابقه ده سال و حداقل دو هزار سفر بدون حادثه-کاپیتان دوم
۵.رانندگان با سابقه بالای ده سال فعالیت حرفهای و حداقل چهار هزار سفر بدون حادثه - کاپیتان یکم
به گفته وی، همچنین میتوان بعد از بازنشستگی از کاپیتان یکم بازنشسته به عنوان کاپیتان راهنما استفاده کرد.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: وقتی رانندگان حرفهای کشور با درجه و سابقه رانندگی بدون حادثه سنجیده شوند میتوان به همین صورت رانندگان حادثهساز را به تدریج خلع درجه و یا به درجه پایینتر برد و به رانندگان حرفهای بدون حادثه رانندگی نیر ترفیع و تشویقی اعطا کرد.
افزایش ایمنی سفر و تردد
حیدریان تاکید کرد: معتقدم اجرای این طرح میتواند ایمنی تردد و سفرها را بالا برده و سلامت بار یا مسافران را تضمین کند، احترام پیشکسوتان را حفظ نموده و به عنوان استاد از موقعیت اجتماعی در خور این حرفه برخوردار کرد، ضمن اینکه باتوجه به درجه و سابقه رانندگان و رصد سابقه رانندگی آنان میتوان حقوق و مزایای رانندگان حرفهای را تعیین کرد که این کار نیز موجب بهتر شدن معیشت و بیشتر شدن تعداد سفرات آنان میشود.
وی گفت: همچنین با اجرای این طرح رانندگان حرفهای از بدو ورود بهخاطر ارتقای درجه و افزایش حقوق تلاش بیشتری جهت حفظ ایمنی سفر کرده و این امر موجب کاهش حوادث رانندگی میشود.
به گفته وی با این کار همچنین رانندگان مبتدی، حرفهای و فوق حرفهای به راحتی قابل تشخیص بوده و انتخاب راننده برای سفرها امکانپذیر خواهد بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.