| کد خبر: 171765 |

◄ ماجرای پلمپ صوری شرکت‌های حمل‌ونقلی چیست؟

اعتراض همه کامیون‌داران براین است که چرا باید شرکت متخلفی که بسته‌شده است با یک خلاف جدیدی بارنامه صادر کند؟ و چرا بعد از پلمپ اسم این شرکت‌ها اعلام نمی‌شود. نکته این است که اگر این شرکت‌ها به لحاظ اعتباری خسارتی نخورند درواقع خسارت مالی هم نمی‌خورند. چراکه بعد از تعطیلی می‌توانند بار خود را از سوی شرکت حمل‌ونقل دیگری حمل کنند.

تین نیوز

شکایت کامیون‌داران از شرکت‌های حمل‌ونقلی به دلیل دریافت حق کمیسیون اضافه از همان ابتدا ترجیع‌بند اعتراضات بود و در همین راستا سیاست وزارت راه و شهرسازی حمایت از رانندگان و کامیون داران در برابر اجحاف‌های برخی از شرکت‌های حمل‌ونقلی بود که بسیار حیاتی به نظر می‌آمد.

واقعیت این است که جمعیت پراکنده‌ای از رانندگان و کامیون داران در برابر شرکت‌های حمل‌ونقلی گرفتارند که لازم است مقررات و تنظیمات دولتی نیز برای این بی‌عدالتی چاره‌ای بیندیشد. کارشناسان معتقد هستند تکثر شرکت‌های حمل‌ونقلی، امکان فساد و نبود نظارت را گسترش داده است و اگر تعداد این شرکت‌ها اندک، اندازه آن‌ها بزرگ و اتحادیه (های) رانندگان نیز قدرتمند باشد، محتملا بخش زیادی از این مشکل حل می‌شود.

موضوعی که اخیر از سوی برخی کامیون داران مراتب اعتراض را فراهم کرده است و بیشتر در پایانه بار بندرعباس رخ‌داده است موضوع پلمپ صوری است به این معنی که باوجود بسته شدن شرکت حمل‌ونقلی به دلیل تخلفات عدیده هنوز امکان اعلام بار از سوی این شرکت وجود دارد و درواقع حضور این شرکت در چرخه حمل‌ونقل ادامه دارد. 

دراین‌باره با احمد کریمی دبیر کانون کامیون داران کشور به گفت‌وگو نشستیم. او هم ضمن تأیید موضوع پلمپ صوری به حمل‌ونقل گفت: اعتراض همه کامیون داران براین است که چرا باید شرکت متخلفی که بسته‌شده است با یک خلاف جدیدی بارنامه صادر کند؟ و چرا بعد از پلمپ اسم این شرکت‌ها اعلام نمی‌شود. نکته این است که اگر این شرکت‌ها به لحاظ اعتباری خسارتی نخورند درواقع خسارت مالی هم نمی‌خورند. چراکه بعد از تعطیلی می‌توانند بار خود را از سوی شرکت حمل‌ونقل دیگری حمل کنند. اما اگر رویان شرکت بنر بزنند و مرتب اسم شرکت را اعلام کنند فضا به نفع رانندگان تغییر می‌کند.

آقای کریمی موضوع پلمپ صوری شرکت‌های حمل‌ونقلی به‌عنوان یکی از بندهای اعتراضی کامیون داران را قبول دارید؟

این اتفاق بیشتر در پایانه بار بندرعباس رخ‌داده است و در استان‌های دیگر شاهد چنین مشکلی نیستیم.

بله کامنت های رسیده هم حاکی از این است که گزارش جریمه و پلمپ شرکت‌های متخلف در پایانه بار بندرعباس واقعی نیست؟ با توجه به جلسات مسمتری که با خود رانندگان و در عین حال مسئولان مربوطه در مجلس و دولت دارید بفرمایید که منظور کامیون داران معترض از پلمپ صوری چیست؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که متأسفانه برخی بی‌توجهی ها درباره برخورد با شرکت‌های حمل و نقلی باعث شد که تخلف در برخی شرکت‌های حمل‌ونقلی نهادینه شود و کار به‌جایی برسد که استان از تخلف شرکت‌ها حمایت کند. برای مثال شرکت حمل‌ونقل کارن ترابر و بی‌نظیر خلیج‌فارس بر اساس رأی کمیسیون ماده 12 تعطیل شد ولی 3 روز بعد با وساطت مراجع استانی مجداد کار را شروع و به فعالیت خود ادامه داد. ما این موضوع را در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم و نارضایتی خود را از این تخلف مطرح کردیم و دران جلسه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصمیم گرفت کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل دهد که از اختیار استان بیرون باشد و نتیجه آن شد که کارن ترابر مجدداً از 12 مردادماه تعطیل شد. شرکت بی‌نظیر خلیج‌فارس هم‌اکنون به گفتهٔ مسئولان مربوطه در سازمان راهداری، جزو شرکت‌های در دریف رسیدگی است و این روش درستی است که جامعه کامیون داران می‌خواهند انجام شود.

اعتراض‌ها ظاهراً به امکان اعلام بار از سوی شرکت‌های متخلف و تعطیل‌شده است؟

اعتراض همه کامیون داران براین است که چرا باید شرکت متخلفی که بسته‌شده است با یک خلاف جدیدی بارنامه صادر کند؟ نکتهٔ دیگری که ما به‌شدت به آن اعتراض داریم این است که چرا بدون مجوز اعلام بار برخی شرکت‌های حمل‌ونقلی اجازه صدور بارنامه دارند که در پاسخ به ما می‌گویند اگر اجازه صدور بارنامه ندهیم بار بدون بارنامه حمل می‌شود. در پاسخ به این توجیه غلط باید گفت پس نقش پلیس در این میان چیست؟ یعنی باری مثلاً از گمرک زده شود از استان هرمزگان بدون بارنامه خارج شود و پلیس هم مانع نشود بعد این‌گونه توجیه کنیم که اگر برای مجوز صدور بارنامه سخت بگیریم حمل بار بدون بارنامه زیاد می‌شود.

آیا ممکن است برای اعتمادسازی بیشتر نام شرکت‌هایی که پلمپ می‌شود را اعلام کنید؟

ما با اعلام نام شرکت‌ها کاملاً موافق هستیم. در حال حاضر خروجی کمیسیون ماده 12 این‌گونه است که تنها آمار می‌دهد و مثلاً می‌گویند 12 شرکت جریمه و 4 شرکت حمل‌ونقلی متخلف پلمپ شد اما اسم شرکت را نمی‌گویند که این هم‌محل اعتراض رانندگان است چراکه تا الآن نتیجه‌ای از جریمه و پلمپ گرفته نشده است. وقتی اسم شرکت‌ها را اعلام نمی‌کنند هم چنان مصونیت اعتباری و حیثیتی برای این شرکت‌های متخلف باقی می‌ماند و نکته این است که اگر این شرکت‌ها به لحاظ اعتباری خسارتی نخورند درواقع خسارت مالی هم نمی‌خورند. چراکه بعد از تعطیلی می‌توانند بار خود را از سوی شرکت حمل‌ونقل دیگری حمل کنند. اما اگر رویان شرکت بنر بزنند و مرتب اسم شرکت را اعلام کنند فضا به نفع رانندگان تغییر می‌کند. منتهی سازمان راهداری ترجیح می‌دهد روش کدخدایی را انتخاب کند نه اجرای قانون. به‌نحوی‌که هم شرکتی را تعطیل و هم خیلی به آن شرکت لطمه نخورد و مدل برخوردش با قاطعیت و محکم نیست.

این نقد هم به شکایات رانندگان وجود دارد که نباید بدون سند صحبت کنند و اگر به ادامه کار شرکت متخلفی اعتراض دارند مدارک و اسناد آن را به سازمان راهداری ارائه دهند. اکنون سازمان موضوع پلمپ صوری را رد می‌کند.

مشکلی برای ارائه این اسناد وجود نداشته است. ما اسناد مربوط به 12 شرکت حمل‌ونقلی در جلسات یکی از کمیسیون‌های مجلس آوردیم و اعلام کردیم که این تخلفات در حال انجام است. اگر ملاحظات در نظر گرفته نشود تعداد زیادی از شرکت‌های فعال باید تعطیل می‌شدند چراکه متأسفانه برخی از این شرکت‌ها پشتوانه محکمی دارند که برخورد با آن‌ها را با ملاحظاتی روبرو ساخته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • روح الله زارع 0 0

    سلام هیچ کس به فکر راننده نیست و بعد از اعتراضات به حق باز هم بیشتر از ان چه فکر میکردیم تخلف در پایانه بندر عباس وجود دارد .....
    قرار شد باربری ابادان بدهی خود را به رانندگان صاف کند ولی هنوز هستند رانندگانی که یک سال از تاریخ تحویل بارنامه اونا به شرکت میگذره وهنوز کرایه بهشون پرداخت نشده