| کد خبر: 170743 |

مالک نخعی خبر داد:

◄ روش محاسبه تن کیلومتر به دست آمد/عدد نهایی چند ماه دیگر اعلام می‌‌شود

در حال حاضر اقلام هزینه‌ای انواع کشنده کاملاً بررسی‌شده و برآورده نرخ پایه اولیه تن کیلومتر برای انواع کشنده به‌دست‌آمده است و عدد نهایی پیداشده است و ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه نویسی وارد می‌شود .

تین نیوز

یک کامیون‌دار و فعال حمل‌ونقلی کشور  خبر داد که روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد و ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه‌نویسی وارد می‌شود و دیگر هیچ شرکتی نمی‌تواند از این عدد تخلف کند و پایین‌تر بیاید.

بیش‌تر بخوانید:

مالک نخعی به تشریح جلسه مشترک خود با مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص تعیین تکلیف اجرای تن کیلومتر پرداخت و گفت: روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد.

او خبر داد که در حال حاضر اقلام هزینه‌ای انواع کشنده کاملاً بررسی‌شده و برآورد نرخ پایه اولیه تن کیلومتر برای انواع کشنده به‌دست‌آمده و عدد نهایی پیداشده است و تنها به مقداری  چکش‌کاری نیازمندیم تا به نتیجه قطعی برسیم.

بر اساس اظهارات مالک نخغی از آنجایی‌که فراوانی بارنامه در مسیر تهران-بندرعباس زیاد بوده است محور پایلوت مورد اجرای این طرح هم‌ بندرعباس- تهران قرار گرفته است.

این کامیون‌دار و فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: نکته مهم این است که عدد به‌دست‌آمده عدد پایه است و عوارض دولتی و سایر ملزومات به آن اضافه می‌شود و بسته به نوع مسیر و شرکت حمل‌ونقلی شرایط فرق دارد.

وی با توضیح اینکه شب گذشته روش محاسبه تن کیلومتر در جلسه کارگروه نهایی شد خبر داد که کارگروه عدد نهایی تن کیلومتر را تا چند ماه دیگر اعلام می‌کند.

مالک نخعی این راهم گفت که عجله در اعلام عدد نهایی تن کیلومتر ممکن است جبهه‌گیری صاحب کالا و ضرر کامیون‌دار  را در برداشته باشد و اضافه کرد: قرار شده 8 کلاس بارگیری در نظر گرفته شود که دو کلاس مربوط به کشنده و 6 کلاس بارکش است. بر این اساس عدد پایه برای کرایه خالص کامیون در نظر گرفته می‌شود و فرض بر این است که  این عدد  پایه برای مسیری مسطح در آب‌وهوای مناسب است و محموله مواد خطرناک نیست و همه‌چیز در سطح پایین در نظر گرفته‌شده است و بعد به آن ضریب می‌خورد.

او گفت: موضوعی که هنوز  درباره آن به نتیجه نرسیده‌ایم مسیرهای یک‌سر خالی و یا دو سر بار است که تحت این شرایط می‌خواهیم تن کیلومتر واقعی را بسنجیم.  ما می‌خواهیم به شرایطی برسیم که صاحب کالا متوجه شود حقوق راننده را تاکنون پرداخت نمی‌کرده و حالا می‌خواهد این هزینه را درست و واقعی بپردازد.

نخعی ادامه داد: در بخش علمی کار که قرار است کرایه کالیبره شود و بر اساس معادلات و فرمول به آن برسیم به نتایج ارزشمندی رسیدیم و با موافقت سازمان راهداری ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه‌نویسی وارد می‌شود و دیگر هیچ شرکتی نمی‌تواند از این عدد تخلف کند و پایین‌تر بیاید.

وی تأکید کرد: کلیت قضیه این است که اکنون تن کیلومتر کشنده کاملاً تعیین‌شده است و از آنجایی‌که تن کیلومتر قرار است به تفکیک کلاس باری تا کلاس 8 تعیین شود و عددهای متفاوتی داشته باشد کار ادامه دارد.

وی بابیان اینکه طرح موضوع تن کیلومتر توقع ایجاد کرده و رانندگان می‌خواهند هر چه زودتر به این نتیجه برسند، گفت: اکنون جامعه کامیون‌داران و جامعه دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به یک فرمول اساسی برسیم که نرخ تمام‌شده حمل واقعی باشد اما پیدا کردن عدد واقعی هزینه‌ها و درآمدها کار راحتی نیست و تا همین‌ الان بر مبنای عرضه و تقاضا و تخمین بوده است.

نخعی در خصوص نحوهٔ اجرای تن کیلومتر، ادامه داد: اکنون بین جامعه عمومی و خصوصی بخش حمل‌ونقل در خصوص قطعیت اجرای تن کیلومتر اشتراک نظر وجود دارد و  در همین راستا تاکنون 6 جلسه هماهنگی برگزارشده است اما از آنجایی‌که روزبه‌روز با چالش‌های جدی و پارامترهای هزینه‌ای جدیدی در بازار مواجه می‌شویم دامنه تحقیقات گسترده و کار زمان‌بر شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 6 0

    سلام یعنی چی که تا چند ماه دیگه باید صبر کنیم....تا چند روز قبل از یکم مرداد که بیانیه صادر کردین گفتین تا یکم طرح تن کیلومتر اجرایی میشه بعدش دوباره گفتین پنجم مرداد اجرایی میشه الان میگین تا چن ماه دیگه من مطمئنم چن ماه دیگه هم میگین چن سال دیگه .....ما راننده ها دیگه هیچ اعتمادی به مسئولان دولتی که مجری هستن نداریم و با جلسات بیخودی و وعده و وعید های تو خالی فقط برای حفظ کرسی و مقام خودتون تلاش کردین و تلاشهای دلسوزانه و خیر خواهانه نمایندگان رانندگان امثال سید دلاور و علی آقا سمنانی و مالک نخعی را هم بی نتیجه کردین و باعث حس بی اعتمادی به نمایندگان رانندگان شدین

  • سیددلاورموسوی 4 0

    باسلام.
    اولین درخواست رانندها و کامیونداران اعلام کلیات طرح تن بر کیلومتر وثبت ان در سیستم بارنامه نویسی در کوتاهترین زمان ممکن است.
    اما بنده عقیده ام بر این است که این طرح پس از گذراندن ازمون خطا و بصورت کاملا کارشناسی و بدون عیب ارائه شود..
    مثلا ما درتعیین مدت سفر از خروجی های مختلف و اجرای طرح تن بر کیلومتر براساس ساعت کارکرد روزانه رانتده طبق قانون مشاغل سخت و زیان اور باید بارهای اعلامی از بندر بصورت رفت و برگشت کاملا متوقف شود و هیچ باری بصورت رفت و برگشت اعلانبار نشود.
    دومین مورد .
    بارهایی که بصورت اختصاصی برای بعضی از بارگیرها اعلانبار میشود باید براساس هزینه کرد و سرمایه گذاری و تناژخالی کامیون از قیمت بالاتری از طرح تن برکیلومتر برخوردار باشد.
    مثل کمپرسی و کانتینر چادری.
    سومین بحث در مورد بارهایی که قیمت بالایی دارد و از امنیت کمتری در جاده برخوردار است باید در ردیف های خاصی از تن برکیلومتر قرار گیرد.
    باتوجه به اینکه کل مسئولیت اجرای این طرح به عهده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای میباشد تمام جوانب را در نظر بگیرید تا راننده برای چندمین بار بین خوف و رجاء قرار نگیرد.
    ضمنآ با جدیت تمام از مسئولین میخواهیم که کمسیون دریافتی شرکتها را به زمان قبل برگردانید.
    کمسیون شرکتها ۴ درصداز کل کرایه است.
    یا اینکه روابط مالی بین شرکتها و رانندها را از میان بردارید و شرکتها رقابت خود برای بدست اوردن مقدار بار از طریق حق العمل خود با صاحب کالا ادامه دهند.
    یادمان باشد .
    در زمان هدفمندی یارانه ها برای جبران مابه التفاوت افزایش سوخت مقداری به کرایه ها اضاف گردید که قرار بر این بود که شرکتها ازاین درصد کمسیونی دریافت نکنند.
    اما این روند در نطفه خفه شد.
    ۴درصد کمسیون برای شرکتهای خارج از پایانه اضافه گردیده تا به راننده خدمات بدهند.
    ما نه خدمات را میخواهیم و نه ان ۴درصد را میپردازیم.
    سازمان راهداری لطف کند تمام شرکتها را در پایانه ها گرد هم جمع کند.
    و این قضیه چند نرخی را از بین ببرد.

    والسلام

  • سجاد 4 0

    روش تن بر کیلومتر بهترین روش برای محاسبه کرایه حمل بار است

  • ناشناس 4 0

    سلام به امید اجرایی شدن

  • ناشناس 1 0

    خیلی عالیه خواهشازودترتن کیلوتراجراشوذکه حمل ونقل روبه ورشکستگی میره وهیچ سوددهی نداره

  • کورش فلاحی 1 0

    با سلام وخسته نباشید به همه عوامل حاضر دز کارگروه
    این مسئله به دلیل حساسیت بسیار بالا باید به صورت ضربتی وتمام وقت بر رسی ونتیجه گیری شود پاس دادن رو به جلو یک نوع وقت کشی محسوب میشود ونتیجه ای جز دلسردی وعدم اعتماد بین صنف ومسئولین در بر نخواهد داشت
    از نظر بنده یک نوع خالی کردن شانه از زیر بار مسئولیت محسوب میشود مخصوصا در این ایام که با توجه به گرانی لوازم به صورت دقیقه ای و ثابت بودن نرخ حمل کالا بیشترین زیان را به کامیونداران متوجه میکند

  • علیرضا 3 0

    به نظر من تن بر کیلومتر تنها و تنها گزینه ای است که میتواند با اجرای درست و اصولی جوابگوی این حلقه مفقود حمل و نقل باشد و پاسخ گوی مطالبات این قشر زحمتکش باشد

  • حسین سعادتزاده 1 0

    سلام
    با تشکر از تمام فعالان صنعت حمل و نقل
    1 سرعت عکس‌العمل نرخ حمل در این طرح با توجه به افزایش لحظه‌ای قیمت لوازم و لاستیک چقدر هست آیا به موقع کرایه حمل افزایش میابد؟
    2 ضمانت اجرای صحیح و دقیق این طرح چقدر هست آیا تمام راه ها برای متخلفین بسته شده؟
    سپاسگزارم

  • ناشناس 2 0

    سلام لطفا یه کاری بکنید باربریها دستشون از جیب راننده دربیاد
    حق الزحمه اشون رو از صاحب کالا بگیرند تن کیلومتر هم که بشه شرکتهای حمل ونقل باز دست میبرند داخل جیب راننده
    ماهنوز مشکل کمسیون داریم با باربری ها قبلا با زور میگرفتند الان با چاپلوسی بر حق خودشون نیستند
    تن کیلومتر طرح خوب و لازمی هست برای کشور مون چون واقعا توی پایانه تهران یه کرایه ای اعلام میکنند که راننده از این که اومده تهران پشیمون میشه 7مردادماه دهچرخ اصفهان رو میگفت سیصد تومن ّّّّّّصافی ولی کل بارنامه اش شیصد بوده

  • محسن متفین 2 0

    هنگامی که گالیله دردادگاه انگیزاسیون قرون وسطایی به ناچاراز کشف علمی گرد بودن زمین توبه کرد واز گفته های خود اظهار ندامت کرد هفتاد ساله بود وحکم حبس ابد گرفت اودر هنگام خروج از دادگاه اظهار داشت زمین توبه حرکت خودت ادامه بده وکاری به کار اظهارات من در این خصوص نداشته باش . وهنگامی که در بستر مرگ بود درهمان سال بود که ایزاک نیوتون چشم به جهان گشود .وسالها طول کشید تا علم وروش های علمی اثبات اراده خداوند، جای مصلحت اندیشی های منافع پرستان رابگیرد .اما این وعده الهی است وما به ان ایمان داریم .تلاش شما برای اثبات حقانیت صنف رانندگان جاده ای این کشور به روش علمی قابل تقدیر است تصمیمات مصلحت اندیشانه درخصوص اجرایی شدن روش علمی محاسبه کرایه را به مصلحت اندیشان واگذارید .شما رسالت خودرابه انجام رسانده اید تاریخ معاصر گواه این حقیقت خواهد بود .
    محسن متقین

  • خداداد 3 0

    باسلام خسته نباشید به شما وتمامی
    زحمت کشان ودلسوزان .علی رغم مشکلات ووجود آزمون وخطا ها ی
    زیاد در امر تن بر کیلومتر وزحمات بیشمار دوستان بهتر است این امر خیلی زودتر محقق پیدا کند .ودر چند مرحله که زیاد زمانبر نباشد .واعتماد هم رانندگان وهم صاحب ان کالا وبار را درپی داشته باشد .واین امر مستلزم
    همکاری سازمان حمل ونقل با دوستان کارگروه می باشد .که در این زمان حساس اعتماد رانندگان زحمت کش را به این خواسته ایجاد کرده باشد .ومن الله توفیق بکرانی✨

  • محسن 3 0

    با احترام:
    اول باید از زحمات جناب نخعی و سید دلاور تشکر کنم.درسته اختلاف نظرهایی وجود داره ولی اگر بخواهیم با انصاف سخن بگیم نمیشه چشم خود را بر زحمات آقایان بست.

    اجرای طرح تن کیلومتر بدونه حذف رابطه مالی بین شرکتهای حمل و نقل و رانندگان دچار انحراف و شکست خواهد شد .
    با اجرای طرح تن کیلومتر به طور حتم باید رابطه مالی بین شرکتهای حمل و نقل و رانندگان حذف شود و شرکتهای حمل و نقل مبلغ کمیسیون خود را از صاحبان کالا دریافت کنند.

  • اسماعیل سهرابی راننده گلپایگانی با مدرک دانشگاهی 2 0

    باید فرمول تن بر کیلومتر طوری باشد که کیلومتر ضرب در یک عدد ثابت برای مسیرهای صاف گردنه دارو گرمسیر وسرد سیر برای هر نوع ماشیت به اضافه همان کیلومتر در کسری از تناژ چرا که باید مثلا تریلی در مسیر صاف یک ثابت داشته باشد ونباید اگر ۱۰تن بود کرایه بشود ۲ملیون وقتی ۲۰تن شد بشود ۴ملیون باید تن تاثیر کمتری داشته باشد مثلا در همان مسیر ۱۰تنی ۳ملیون ۲۰تنی ۳ملیون ۶۰۰باشد فرمول به این شکل
    کیلومترضرب در ثابت تریلی برای هر مسیر +کیلومتر ضرب ثابت تریلی برای هر مسیرضربدر تناژتقسیمبر یک عدد۱۰۰یا وغیره
    که اگر فرمول فاکتور گیری شود
    کیلومترضرب در ثابت هر مسیر برای هر ماشین (۱+تناژتقسیم بر یک عددمثلا۸(
    که به این شکل راننده هر ماشین هر کیلومتری که هر جاده ای را رفت یک مبلغ میگیره ودر اخر کسری از همین مبلغ هم باتوجه به تناژ به ان اضافه میشود مثلا تریلی هر کیلومتر جاده صاف ثابت باشد ۴۰۰۰هزار تومان اگر ۱۰تن بار زد ۱۰۰۰کیلومتر برد بشود ۱۰۰۰ ضربدر ۴۰۰۰به اضافه همین عددصربدر تناژ تقسیم بر ۱۰۰میشود چهار ملیون چهار صدهزار تومان اگر ۲۰تن زد میشود ۴ملیون هشصد فقط در رابطه با ثابتها باید تحقیق گردد کرایه چند مسیر عادلانه تعیین و فرمول از اخر حل شود تاثابتها به دست اید

  • نوید خیرمند 5 0


    با سلام . جناب نخعی متاسفانه عدم ثبات اقتصادی در کشور اجرای این طرح را به تعویق خواهد انداخت. از طرفی نداشتن مبنائی برای تعیین نرخ سالهاست بخش حمل و نقل را آزار میدهد. قطعا پارامترهای دخیل در تعیین نرخ کرایه تا کنون مشخص شده و در نتیجه بدست آوردن عدد تن کیلومتر نیز چندان دشوار نیست.
    اما متاسفانه عدم ثبات اقتصادی اجازه اعلام یک عدد مشخص را نمیدهد.
    قبل از اجرای این طرح حتما میباید وضعیت اقتصادی کشور تثبیت شود و یا نرخ اعلامی را بتوان همانند قیمت سکه و دلار لحظه ای تغییر داد.

  • مرتضی 1 0

    سلام. شما که در حال زحمت انجام این کار هستید، ازهمین الان به فکر يه نرم افزار باشید که تمام اطلاعات رو توی خودش به صورت پیش فرض داشته باشه و راننده و صاحب بار به راحتی دانلود کنن و با وارد کردن مشخصات بار( مبادا، مقصد، نوع بار، نوع ماشین و...) کرایه نهایی براتون مشخص بشه. يه چیزی شبیه اسنپ با تپ سی. اینجوری هم راننده وهم صاحب بار سردرگم نمیشن. ساخت يه اپلیکیشن برای وزارت راه کار مشکلی نیست

  • محمدجوادمیرزایی 1 0

    با عرض سلام خدمت زحمتکشان حمل و نقل..بنده دوسوال درباره تن کیلومتر دارم...
    سوال اول...آیا دراین طرح نرخ اقلام موردنیاز یک کامیون اعم ازلاستیک وروغن وقطعات باچه قیمتی تخمین زده شده است دربازاری که هیچگونه ثباتی درآن دیده نمی شودچگونه میتوان یک نرخ تعین نمود که باعث همخوانی دخل وخرج کامیوندارشود یعنی ثباتی وجود نداردکه بتوان باتوجه به قیمت های مایحتاج کامیون قیمتی برای پیمایش کامیون درنظرگرفت...
    سوال دوم..بافرض براینکه تن کیلومتر اجراشدو در سیستم بارنامه ای کشور قرارداده شد وکرایه ای برحسب تن کیلومتر در بارنامه نوشته شد ولی باتوجه به کمیسیون های اضافی ونجومی شرکتهای حمل ونقل که از رانندگان اخذمیشودبازهم میشود همان آش وهمان کاسه زیراکرایه خالص یاهمان صافی برای راننده ملاک است..بنظربنده زمانی اجرای تن کیلومتر موفقیت آمیزخواهد بود که درکنار تن کیلومتر یک برنامه نیزگنجانده شود که کمیسیونی که راننده باید به باربری بدهدرا مشخص کند..یعنی میزان قانونی کمیسیون تاشاهد گرفتن بخشی ازکرایه توسط باربریها ازراننده نباشیم...

  • احد 1 0

    آقایون خودتون رو خسته نکنید،زمان کامیونداری به آخر رسیده.شرکتها باید خودشون ماشین بخرن و بار رو حمل بکنند.نمیگذارند حق به حقدار برسه.دیگه میخوان کامیوندار از این هم ذلیلتر بشه.

  • یحیی نورمندی پور 2 0

    بسیارعالی .خسته نباشید ودست مریزاد خدمت جناب اقای نخعی که در این راستا مشغول فعالیت هستند.با اجرایی شدن این طرح بسیاری از مشکلات رانندگان در خصوص کرایه ها رفع خواهد شد .ممکن است مدتی طول بکشد ولی هرچه مشکلات و موانع قبل از اجرای طرح رفع شود بهتر است تا که بعد از اجرایی شدن طرح بخواهد به خاطر اشکالاتی متوقف شود .

  • اکبر داودی 2 0

    سلام
    اقایون این طرح تن بر کیلومتر هر چه زودتر باید اجرا شود داریم ورشکست میشیم
    تا چند روز باید حل بشه نه چند ماه

  • محمدملکی 1 0

    با سلام خدمت همکاران وفعلان بخش حمل ونقل
    با توجه به مشکلاتی که ممکن است دراینده در این زمینه وجود داشته باشد واین طرح را با مشکل مواجه کند بهتر است بجای اینکه چند ماه صبرکنیم تا به مرحله اجرا برسد بهتر است اکنون بطور آزمایشی هم که شده دریک سری از مسیرها اجرا کنندوحتی یک پایه ثابت برای این طرح در نظر گرفته شود که فرضٱ بار اعلامی۱۵/۲۲بندر که اعلام شدو۴یا۵تن کل بارشد مشکلی ایجاد نشود

  • محمد ملکی 0 0

    با سلام خدمت همکاران وفعلان بخش حمل ونقل
    با توجه به مشکلاتی که ممکن است دراینده در این زمینه وجود داشته باشد واین طرح را با مشکل مواجه کند بهتر است بجای اینکه چند ماه صبرکنیم تا به مرحله اجرا برسد بهتر است اکنون بطور آزمایشی هم که شده دریک سری از مسیرها اجرا کنندوحتی یک پایه ثابت برای این طرح در نظر گرفته شود که فرضٱ بار اعلامی۱۵/۲۲بندر که اعلام شدو۴یا۵تن کل بارشد مشکلی ایجاد نشود

  • محمدجوادابویی 1 0


    همانطور که همه مطلع هستیم اولین درخواست رانندگان ازدولت محترم اجرایی شدن هر چه سریعترکلیات طرح تن بر کیلومتر درسیستم بارنامه بوده است.ایا مسئولین چاره ای اندیشیدن. یا فقط وعده دادن
    اقایان مسئول مشکلات زیادی این صنف را در برگرفته از جمله این مشکلات کمیسیونهای نجومی که از طرف شرکتهای حمل ونقل از جیب راننده خروج میشود.
    دومین درخواست رانندگان خواهان بازگشت هر چه سریعتر کمیسیون شرکتها به قبل می باشند
    وهمچنین خواهان برکناری دلالان بی نام ونشان وشرکتهای حمل و نقلی صوری هستیم.سازمان راهداری حمل ونقل جاده ای که به عنوان متولی طرح تن بر کیلومترهستیدتمام جوانب را در نظرگرفته وراننده را از این بلاتکلیفی نجات دهید.(ومن الله توفیق)

  • امیر 1 0

    ما عروسک دست مسئولینیم مگر که این قشر زحمت کش را به مسخره کرفتند

  • محسن 0 0

    محسن:
    فقط باید از اقای نخعی تشکر فراوان کرد .ایشون خیلی زحمت میکشن .اقای نخعی هر چی از شما تشکر کنیم کمه.

    از اینکه شما با فکر خودت، با فکر خودت ،و علاقه خودت، علاقه خودت و تجربیاتت و مدرک مهندسی عمرانت پیشنهاد این طرح را دادی خیلی ممنونیم .
    واقعا این پیشنهاد شما باعث دگرگونی حمل و نقل میشه.
    باز هم از شما تشکر میکنم که پیشنهاد این طرح را دادی.

    واقعا من زحمات شما را هیچ وقت فراموش نمیکنم.
    انشاا... سایت بالا سر حمل و نقل به اندازه سایه جناب خان بمونه .
    خیلی ازت تشکر میکنیم .
    اصل کارشناس حمل و نقل شمایی.
    برند شمایی

    لطفا سانسورش نکنید .
    باز هم تشکر میکنم آقای نخعی

  • هادي 0 0

    بايد قانوني شود كرايه وهيچ كسي حق ندارد كمتر از مبلغ تعيين پرداخت شود