| کد خبر: 171747 |

◄ تلاش برای اجرای تن کیلومتر

از آنجایی که نرخ کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای به جز چند مبادی ورودی و پایانه داخلی‌ آن‌هم انگشت‌شمار که نزدیک به نرخ واقعی بوده است، در بقیه مراکز توزیع بار با کرایه واقعی فاصله زیادی داشت برای این قشر تعیین کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر اهمیت بسیار زیادی داشت.

تین نیوز

اگر مخاطب مجموعه تین‌نیوز باشید می‌دانید که در سه سال گذشته حدود ۳۰۰ مطلب انتقادی یا پیشنهادی پیرامون مشکلات صنعت حمل کالای جاده و راه‌های برون‌رفت از زبان کارشناسان یا فعالان این صنعت منتشر شده است اما انگار گوش مسئولین وزارت کار و مسئولین این حوزه در وزارت راه و شهرسازی خیلی هم شنوای این مطالب نبوده است.

آن‌قدر دوستان و همکاران نشنیدند که متأسفانه واقعه خردادماه 97 رقم خورد و تجمعات صنفی سراسری کامیون‌داران نسبت به وضعیت بیمه، درآمد خالص، هزینه‌های نگهداری، بی‌عدالتی در توزیع بار، بیمه تکمیلی و ده‌ها مورد دیگر شکل گرفت.

حل مشکلات معیشتی رانندگان و کامیون‌دارانِ زحمتکش مستلزم اتخاذ مجموعه و منظومه‌ای از تصمیم‌های خُرد و کلان است. سر و صداهای گنگ و نامفهوم مشکلی را حل نمی‌کند و اعتقاد داریم دغدغه‌ها باید تبدیل به راهکار حقوقی و سیاست‌گذاری شود.

از‌این‌رو امروزه در برخی از کشورها، صنوف و حرفه‌ها برای شناسایی حقوق قانونی خود (کشف حق) و استیفای آن از مشاوران حقوقی استفاده می‌کنند. رانندگان و کامیون‌داران باید مطالبات خود را به درخواست‌های حقوقی تبدیل کنند تا بتوانند به حق خود دست یابند.

یکی از خواسته‌های کلیدی رانندگان و کامیون‌داران از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تخصیص و تعیین کرایه به روش‌های فنی و محاسباتی بوده است و برای نیل به این هدف بدنه حمل کالای جاده‌ای کشف هزینه‌ها در قالب تن بر کیلومتر به تفکیک کلاس بارگیر و پیشنهاد کرایه مناسب درهمین قالب را خواستار شده است و سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی تعیین کرایه در قالب تن بر کیلومتر را پذیرفته است و متعهد به تخصیص کرایه در قالب تن بر کیلومتر و تهیه نرم‌افزار لازم جهت مشخص کردن کرایه در کلیه مسیرهای باربری کشور که قبلاً عملیات حمل طی بارنامه در آن به ثبت رسیده است، شده است.

بر همین اساس کارگروه تخصصی تن بر کیلومتر متشکل از نمایندگان بخش دولتی و نمایندگان کانون کامیون‌داران تشکیل شد و به بررسی هزینه‌های ثابت و متغیر کامیون با توجه به متوسط جابجایی با بار، تردد یکسرخالی، تردد بدون بارنامه و ظرفیت خالص ویژه هر کلاس بارگیر پرداخته است.

در 6 جلسه تخصصی و کارشناسی، یک جلسه عمومی و یک جلسه غیررسمی که به مدیریت آقای فرامرز مداح برگزارشده است 16 پارامتر تأثیرگذار بر نرخ تمام‌شده حمل کشف شد و سپس معادلات تأثیر بر نرخ تمام‌شده استحصال شد.

بنابراین‌ یک رابطه از ثابت‌ها و متغیرها و ضرایب هرکدام که سهم هزینه‌هایی مانند بیمه‌های بدنه و ثالث، نیروی انسانی و بیمه‌های اجتماعی، لاستیک، سوخت، ارزش کاسته شده براثر افزایش عمر، هزینه‌های خرید قطعات و تعمیر و نگهداری، عوارض سالیانه خودرو، عوارض آزادراهی، هزینه‌های جانبی نیروی انسانی و کامیون در قیمت تمام‌شده حمل برحسب تن بر کیلومتر را پوشش می‌داد کشف و نهایی شد.

امروز سازمان محترم راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به یک معادله چند مجهولی دست پیداکرده است که نرخ پایه حمل در قالب تن بر کیلومتر را به دست آورده است؛ البته به این معنی نیست که کار تمام‌شده است، بلکه الآن در اوایل مسیر و در سخت‌ترین قسمت کار هستیم.

مراحل بعدی مأموریت این کارگروه تعیین ضرایب طول مسیر (مسیر کوتاه، حمل شهری، حمل بین‌شهری و مسیر بلند) و ضرایب اصلاحی شکل مسیر بر اساس پروفیل طولی راه، ضرایب اصلاحی مسئولیت حمل بر اساس ارزش کالا و شروط ضمن حمل و ضرایب اصلاح بر اساس استاندارد محموله (ابعاد و اوزان ترافیکی) و سایر ضرایب اصلاحی تخصیص کرایه حمل در قالب تن بر کیلومتر است.

پس‌ از این مرحله تمام مسئولیت به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتقل خواهد شد و آن تولید نرم‌افزار تعیین کرایه حمل بر اساس مبدأ، مقصد، نوع محموله و بارگیر موردنیاز خواهد بود. این نرم‌افزار بر مبنای داده‌ها اولیه تن بر کیلومتر و ضرایب گفته‌شده عدد نهایی کرایه، سهم سازمان راهداری، سهم شرکت حمل‌ونقل، سهم بیمه و…….. را مشخص خواهد کرد.

از آنجایی که از ابتدای اعتراضات کامیونداران نرخ کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای به جز چند مبادی ورودی و پایانه داخلی‌ آن‌هم انگشت‌شمار که نزدیک به نرخ واقعی است، در بقیه مراکز توزیع بار با کرایه واقعی فاصله زیادی داشت برای این قشر تعیین کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر اهمیت بسیار زیادی داشت.

امیدواریم که با توجه ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، آنچه را که در اجرایی شدن تن بر کیلومتر تعهد کرده است، مشکل تعیین و تخصیص کرایه مرتفع شود تا در بیست و ششم آذرماه امسال جشن پیوند و همکاری کامیون داران و سازمان را برگزار کنیم.

مالک نخعی-راننده خودمالک و فعال حمل‌ونقلی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خدادادبکرانی 3 0

    انشااله به یاری حق تعالی
    امید واریم سازمان تلاش خودش رادراین امر مضاعف کند.واز جناب مهندس مالک نخعی هم کمال تشکرراداریم که زحمت زیاد دراین عرصه کشیدند.

  • مهدی سامغانی 3 0

    سلام
    بحث تن بر کیلومتر . بحثی هست که پارامترهای زیادی از ان بایستی بومی کشوری شود ..تا موفق باشد وموفقیت افریند
    و مهمتر که این سیاست در مرحله اجرایی با همان پارامترهای طراحین به اجرا دراید
    نه اینکه باز ایتمهایی ورود کند که جریان را به بدنامی وناکارامد بودن برساند
    یا مسائل وپارامترهای مهمی حذف شود
    که باز هم دوباره به تن کیلومتر را به چالش خواهد کشید

    هر سیاست و تفکری در مرحله اجرا
    در هر پایگاه ویا صنعتی ویا موسسه ای
    نیاز مبرم به زیر ساخت های لازم را دارد تا باعث موفقیت ان سیاست اجرایی شود
    سوال ؟؟
    مسئولین تا چه اندازه زیر ساخت اجراشدن درست وصخیح تن بر کیلومتر را فراهم کرده اند ؟؟