| کد خبر: 11070 |

انتشار صکوک برای توسعه خطوط ریلی کشور

تین نیوز | رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار صکوک برای توسعه خطوط ریلی کشور خبر داد و گفت: اگر شرکت راه آهن حق سیر را پایین بیاورد و بهینه سازی مصرف سوخت با شرکت راه آهن یا شرکت های ریلی به یک مدل جامع برسند، انتشار صکوک برای شرکت‌های ریلی مقرون به صرفه خواهد شد.
 
 علی صالح آبادی در نشستی با حضور مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و مدیرعامل شرکت راه آهن درباره راهکارهای تأمین مالی خطوط ریلی کشور از طریق بازار سرمایه، اظهار داشت: شرکت های ریلی در این جلسه با مکانیسم بازار سرمایه برای تأمین مالی آشنا شدند و مهمترین نکته ای که برای شرکت های ریلی در این جلسه روشن شد، معادل سازی هزینه تأمین سرمایه از طریق بازار سرمایه و نظام بانکی بود.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: نکته مهم این جلسه ایجاد فضای واقع بینانه در بین مدیران شرکت های ریلی بود به طوریکه مدیران عامل شرکت های ریلی با ارقام تأمین مالی در بازار سرمایه آشنا شدند.
 
وی افزود: موضوع دو نرخی شدن در هر بازاری باعث برهم خوردن قواعد بازار است. در بازار سرمایه هم برای انتشار یک صکوک از زمان انتخاب ارکان تا سیر مراحل اداری، هزینه هایی معادل نظام بانکی رقم می خورد و به عبارتی با فرض اینکه تمام شرایط انتشار صکوک برای شرکت ها فراهم باشد بهای تمام شده تامین مالی حداقل 25 درصد خواهد بود که این رقم برای برخی شرکت‌ها توجیه پذیر است و برای برخی شرکت‌ها مانند شرکت‌های ریلی توجیه ندارد.
 
سخنگوی سازمان بورس درباره چگونگی استفاده شرکت های ریلی از ظرفیت‌های بازار سرمایه با حفظ منطق سودآوری گفت: در این جلسه دو راهکار برای اینکه تامین سرمایه شرکت‌های ریلی از طریق بازار سرمایه سودآور باشد، مطرح شد که هر دو راهکار می‌تواند بخشی از هزینه های نرخ تأمین سرمایه را جبران کند.
 
وی ادامه داد: اولین راهکار از طریق سازمان بهینه سازی مصرف سوخت مطرح شد. این سازمان با بیان اینکه شرکت‌های ریلی هر چقدر بتوانند بار ترافیک کشور را از روی جاده به ریل منتقل کنند می‌توانند بخشی از هزینه‌های تأمین مالی خود را در قالب یارانه جبران کنند.
 
سخنگوی سازمان بورس گفت: سازمان بهینه سازی مصرف سوخت اولین قدم برای کاهش هزینه تأمین مالی را در این جلسه برداشت البته هنوز شرکت های ریلی و راه آهن با این سازمان به یک مدل مورد توافق در این خصوص نرسیده اند.
 
صالح آبادی در خصوص راهکار دوم گفت: شرکت راه آهن ابزاری همچون حق سیر در اختیار دارد که می‌تواند با کاهش این هزینه، بخشی از هزینه تأمین سرمایه شرکت‌های ریلی را جبران کند. به عبارتی هر واگنی که روی ریل راه آهن می‌رود باید به شرکت راه آهن حق سیر دهد که شرکت راه آهن بر این اساس می‌تواند حق سیر را پایین بیاورد که برای شرکت‌های ریلی این تأمین مالی موجه شود.
 
رئیس سازمان بورس درباره نتیجه کلی این جلسه برای انتشار صکوک مورد نیاز شرکت های ریلی گفت: اگر شرکت راه آهن حق سیر را پایین بیاورد و بهینه سازی مصرف سوخت با شرکت راه آهن یا شرکت های ریلی به یک مدل جامع برسند، انتشار صکوک برای شرکت های ریلی مقرون به صرفه خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.