| کد خبر ۳۱۱۸۹۳
کپی شد

رکوردشکنی حمل‌ ونقل دریایی در نوامبر ۲۰۲۵؛ سهم ایران چقدر است؟

ظرفیت حمل ونقل کانتینری جهان در نوامبر ۲۰۲۵ با عبور از ۳۳ میلیون TEU رکورد جدیدی ثبت کرد، در این میان گروه کشتیرانی ایران با رتبه ۱۷ جهانی، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.

رکوردشکنی حمل‌ ونقل دریایی در نوامبر ۲۰۲۵؛ سهم ایران چقدر است؟
تین نیوز |

ظرفیت حمل ونقل کانتینری جهان در نوامبر ۲۰۲۵ از مرز ۳۳ میلیون TEU (معادل کانتینر ۲۰ فوتی) عبور کرد؛ رشدی که در پی افزایش ظرفیت اپراتورهای بزرگ کشتیرانی و تحویل کشتی های جدید به ناوگان جهانی رقم خورده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، بر اساس آمارهای بین المللی، تعداد کل کشتی های کانتینری فعال در جهان به ۶ هزار و ۶۴۲ فروند رسیده است. این ظرفیت در ماه های اخیر با افزایش قابل توجه ناوگان شرکت های بزرگ تقویت شده؛ به گونه ای که ظرفیت کشتیرانی MSC از هفت میلیون TEU فراتر رفته و ظرفیت شرکت HMM کره جنوبی نیز به بیش از یک میلیون TEU افزایش یافته است.

در حال حاضر، ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا بیش از ۲۸.۱ میلیون TEU ظرفیت و ۴ هزار و ۴۰ فروند کشتی را در اختیار دارند که این میزان حدود ۶۰ درصد از کل کشتی های کانتینری جهان و نزدیک به ۸۵ درصد از ظرفیت تجارت کانتینری را شامل می شود؛ موضوعی که بیانگر تمرکز بالای بازار حمل ونقل کانتینری در اختیار چند اپراتور بزرگ بین المللی است.

در این میان، شرکت کشتیرانی MSC با تحویل تقریباً همزمان دو فروند کشتی نئو-پاناماکس ۱۶ هزار TEU با نام های MSC SALERNO و MSC GRACE، از آستانه هفت میلیون TEU ظرفیت عبور کرد و جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین اپراتور کانتینری جهان بیش از پیش تثبیت کرد.

بر اساس آمار، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL)، ابا در اختیار داشتن ۱۴۴ فروند انواع شناور فعال، ظرفیتی معادل ۵ میلیون تن (DWT) را پوشش می دهد که بخشی از آن به ظرفیت حمل کانتینری به میزان ۱۶۰ هزار TEU اختصاص دارد.
همچنین ناوگان کانتینری این گروه شامل ۳۲۴ هزار TEU کانتینر ملکی است که برای ارائه خدمات صادراتی و وارداتی به بازرگانان و تولیدکنندگان کشور به کار گرفته شده و در کنار آن، حدود یک هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع واگن باری نیز در شبکه حمل ونقل ریلی وابسته به این مجموعه در حال فعالیت است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) در رتبه هفدهم جهان قرار دارد و به عنوان یکی از ۳۰ شرکت برتر کشتیرانی دنیا فعالیت می کند.

اگرچه به دلیل شرایط تحریمی، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نتوانسته است ناوگان خود را متناسب با ظرفیت های بالقوه توسعه دهد، اما همچنان به عنوان یکی از بزرگ ترین کشتیرانی های فعال جهان به فعالیت خود ادامه می دهد و از آن به عنوان یکی از بازوهای مهم و راهبردی اقتصاد ایران در حوزه حمل ونقل دریایی یاد می شود.

کارشناسان معتقدند با افزودن کشتی ها و کانتینرهای جدید و همچنین توسعه همکاری با کشتیرانی های بزرگ بین المللی، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش پررنگ تری در بازار جهانی حمل ونقل دریایی ایفا کرده و سهم خود را از تجارت کانتینری جهان افزایش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.