| کد خبر: 269517 |

تعطیلی 60 درصد کشتی سازی های داخلی طی 10 سال گذشته!

سالاری ضمن اشاره به افزایش سن ناوگان دریایی کشور گفت: طی دو سال آینده در تردد به دریای مدیترانه مشکل داریم.

تین نیوز

سالاری ضمن اشاره به افزایش سن ناوگان دریایی کشور گفت: طی دو سال آینده در تردد به دریای مدیترانه مشکل داریم.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری گفتمان دریا، محمد مهدی سالاری،رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در بخش دوم سخنان خود در مراسم سومین نشست دفاعیه و ارائه پروژه های نهایی دانش پذیران دوره تخصصی DBA Maritime management آکادمی دریایی سیراف، با اشاره به اینکه شورای صنایع دریایی توسعه زنجیره های ارزش دریایی را دنبال می کند و به دنبال شکل دهی کسب وکارهای کوچک و بزرگ دریایی است، بیان نمود: من واقعا به شخصه به عنوان یکی از کسانی که باید پاسخگو باشم، امروز با وضعیت موجود شرمنده هستم. همه باید در تاریخ جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه ساخت شناور، ما نزدیک 20میلیارد دلار در 10سال آینده کار داریم. به دلیل عمر بالای ناوگان، از یکی دوسال آینده حتی برای تردد در مسیر دریای مدیترانه، دچار مشکل خواهیم شد. با این وجود چرا باید به شرکت های کشتیرانی و کارفرمایان داخلی التماس و خواهش کنیم که بیایید کشتی ها را در داخل کشور بسازید؟! درحالیکه می دانیم تا سال 2028 هیچ جایی در دنیا وجود ندارد که برای ما کشتی بسازد!

کاهش 60 درصدی شرکت های کشتی سازی در 10 سال گذشته

سالاری تاکید کرد: آن دسته از مدیران و کارشناسان محترم در هر شرکت ایرانی که می توانید مشتری کشتی سازی های ما باشید؛ آیا خبر دارید که در ده سال گذشته کشتی سازهای ما از 100شرکت به 40 شرکت کاهش یافته اند؟! آن 60شرکت چه شده اند؟! سرمایه گذاران، کارکنان و مهندسانشان الآن کجا هستند؟! آیا منتظرید که همین تعداد 40 شرکت باقیمانده هم به مرورتعدادشان کم و تعطیل شوند؟ (تا با خیال راحت سفارش خارجی بدهید) اینکه فقط در جلسات بهانه بیاوریم و بگوییم که ما سفارش دادیم ولی آنها نساختند (مساله ما را حل میکند؟).

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل وضعیت فعلی این است که ما همیشه صفر و یک نگاه کرده ایم و به زنجیره ارزش دقت و توجه نداشتیم. ما دست یاری مان را به سمت شما دراز کرده ایم و آن را می فشاریم و از همه شما کمک می خواهیم که بیایید ما را یاری کنید این حلقه های کلیدی زنجیره ارزش را که الآن در کسب و کارهای دریایی کشور نداریم، تبدیل به پروژه های پیشران کسب وکاری کنیم. حال ممکن است خودتان راهبر آنها شوید و سرمایه گذاری کنید یا برای جذب سرمایه گذار کمک کنید.

لزوم برنامه ریزی فشرده برای افزایش ظرفیت پرورش ماهی در قفس

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور اظهار داشت: بارها گفته ام که بالاخره سازمان شیلات ما چهار میلیون تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس شناسایی و یک میلیون تن برنامه ریزی کرده است و باید این ظرفیت روزی فعال شود. آیا فرصت داریم تا ده سال دیگر صبر کنیم؟! آیا راه دیگری وجود ندارد که در برنامه فشرده سه تا پنج ساله این یک میلیون تن ماهی در قفس را به چهار میلیون تن برسانیم؟ فعال سازی این طرح عظیم حجم بسیار بزرگی از کار برای صنایع و کسب و کارهای دریایی ما ایجاد خواهد کرد.

وی اذعان نمود: باید پرسید که مانع آن چیست؟ آیا تامین مالی است؟ مانع آن دستگاه های دولتی هستند؟ آیا مانع از جنس فناوری می باشد؟ یا چیز دیگری است؟ بنابراین باید این مانع را سریع حل کنیم. 

دوگانه کاذب کشتی کروز داخلی و خارجی

محمد مهدی سالاری گفت: و یا در گردشگری تا چه زمانی می خواهیم حرف از این بزنیم که قصد ورود کشتی کروز را داریم ولی اجازه نمی دهند! دو گانه کاذب کروز داخلی و کروز خارجی را ادامه می دهیم اما آن چه از دست میرود فرصت توسعه گردشگری دریایی است.

راهکار رونق صنعت کشتی سازی: سفارش ساخت 300 کشتی خدماتی و مسافری به شرکت های داخلی

سالاری اشاره کرد: ما هم اکنون 50 کشتی برای جزایرمان نیاز داریم. از سوی دیگر 135 فروند شناوری که سازمان بنادر و دریانوردی و 115 فروندی که شرکت ملی نفت برای حوزه دریایی خودشان نیاز دارند همه ظرفیت های بسیار خوبی برای کار هستند. حتی با فرض اینکه شرکت های داخلی بصورت بالفعل قادر به تولید این تعداد کشتی نیستند و یا اینکه تامین مالی آن وجود ندارد، باید بصورت فشرده و منسجم با تشکیل کارگروه های جدی این مشکلات را حل کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور عنوان نمود: برای مثال اگر هرکدام از این تعداد شناور مورد نیاز برای جزایر را برای تولید به 40 شرکت کشتی سازی موجود در کشور سفارش بدهیم و واگذار کنیم، هریک از آن شرکت ها تا چند سال فعال خواهند بود.

سالاری گفت: در نتیجه این اهمال کاری، ناوگان خدماتی بنادرمان را تکمیل نمی کنیم و به موقع در بنادرمان جوابگوی خدمات مورد تقاضا نیستیم و بعد می گوییم به دلیل تحریم، کشتی ها به جبل علی رفته اند! چون ما این زنجیره را تکمیل نکرده ایم. دو سال وقت را تلف کرده ایم و الان طرح اضطراری تامین و خرید کشتی از خارج را دنبال می کنیم.

لزوم آشنایی جوانان با ادبیات کسب و کار دریایی

وی اضافه کرد: ما درحال حاضر در جنوب 50 بندر نیمه کاره داریم. اگر حرف از توسعه دریا محور می زنیم و می گوییم توسعه مردم پایه، باید برای این تعداد بندر کاری کنیم. آیا به این فکر کرده ایم که برای هر کدام از این 50 بندر چقدر شناور نیاز هست؟ و چه اندازه لایروبی برای احیای آنها لازم داریم؟ چقدر تجهیزات برای بهره برداری آن ها نیاز داریم؟ لذا به جای بحث در مورد اینکه کدام دستگاه متولی یا محور در توسعه دریامحور است بیاییم به تکمیل زنجیره های ارزش همت کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور گفت: تکمیل زنجیره های ارزش تا زمانی که تفکر کسب و کاری در دریا نداشته باشیم و فرهنگ کارمندی حاکم باشد و ما به دنبال این باشیم که در شرکت های بزرگ استخدام شده و کارمندی کنیم و هیچ کس هنر این را نداشته باشد که کسب وکار خودش را شناسایی و مطالعه کند و 5تا10سال متمرکز شود و کسب وکارش را به ثمر برساند، این اتفاق نمی افتد.

وی خاطرنشان ساخت: باید خیل عظیم جوانان و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط مان را با ادبیات کسب و کار دریایی آشنا کنیم که انشاءالله اینها بیایند و زنجیره های ارزش دریایی را شکل بدهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.