| کد خبر: 262157 |

سنگاپور برترین مرکز دریایی جهان شد

سنگاپور برای دهمین سال متوالی بر اساس شاخص توسعه مرکز کشتیرانی بین المللی شین هوا و داده های دریافتی صرافی بالتیک (ISCDI) رتبه اول را در بین بنادر و مراکز دریایی به عنوان برترین مرکز دریایی کسب کرد.

تین نیوز

سنگاپور برای دهمین سال متوالی بر اساس شاخص توسعه مرکز کشتیرانی بین المللی شین هوا و داده های دریافتی صرافی بالتیک (ISCDI) رتبه اول را در بین بنادر و مراکز دریایی به عنوان برترین مرکز دریایی کسب کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، مرکز بین المللی safety۴sea اعلام کرد که سنگاپور با کسب ۹۵.۳۲ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن، رتبه نخست بنادر جهان را به دست آورد. این کشور، برای دهمین سال پیاپی است که این مقام را برای خود محفوظ نگاه داشته است. 
safety۴sea؛  می گوید: انتخاب سنگاپور به عنوان برترین مرکز دریایی جهان توسط خبرگزاری دولتی چین (شین هوا) و مرکز داده های صرافی بالتیک صورت گرفته است. بر این اساس این کشور ۹۵.۳۲ امتیاز را از ۱۰۰ امتیاز به دست آورده است.
نیروگاه خدمات پشتیبانی لندن با ۸۳.۳۵ امتیاز دوم و شهر بندری شانگهای با ۸۱.۵۸ امتیاز در جایگاه سوم قرار دارند.
در این رتبه بندی جهانی، بندر نیویورک و نیوجرسی آمریکا در رتبه دهم قرار گرفته اند؛  بدین ترتیب سنگاپور، بنادر اروپایی، چین، یونان و امارات را پشتِ سر گذاشته است.
معیار های انتخاب مرکز دریایی که توسط کارشناسان و متخصصان دریایی و تحلیلگران اقتصاددریاپایه مدنظر قرار می گیرد، عبارتنداز: هاب موفق دریایی، سهولت انجام کسب و کار، دسترسی به خدمات حرفه ای دریایی و موقعیت مناسب مکانی می باشد که  برای یک مرکز تجارت پیشرو دریایی مورد نیاز بوده و حیاتی به شمار می رود.
در جدولی که بیانگر رتبه های برتر دریایی است چهار بندر در آسیا، چهار بندر در اروپا، یک بندر در خاور میانه و یک بندر در آمریکا قرار دارد و در این میان، هیچ رد و نشانی از بنادر ایران وجود ندارد. 
 مدیر اجرایی صرافی بالتیک که در زمینه انتخاب این مراکز دریایی فعالیت می کند در زمینه فاکتور های اساسی برای انتخاب برترین ها می گوید: در مجموع ۴۳ مکان دریایی به منظور انتخاب این مراکز، رتبه بندی شدند که در آن ها فاکتور هایی مانند ظرفیت بار، تعداد جرثقیل، طول اسکله کانتینری، انرژی سبز، تجهیزات اتوماتیک  و میزان کشش بندری در نظر گرفته شده و مشاغل حرفه ای و قابل پشتیبانی دریایی مانند کارگزاران کشتی، مدیریت کشتی، نحوه تأمین مالی کشتی، بیمه و قوانی، حق بیمه، بدنه؛ عوامل کلی محیط کسب و کار، تعرفه گمرکی، میزان خدمات دولت الکترونیک و عملکرد لجستیک همگی در انتخاب این مراکز مؤثر بودند.
در همین رابطه، مدیر سرویس اطلاعات اقتصادی چین گفته است: این گزارش اهمیت دریانوردی در تجارت جهانی را نشان می دهد و توسعه یافتگی، رشد و بالندگی صنعت کشتیرانی را به وضوح به نمایش می گذارد. در این گزارش ما به استراتژی ها و فنّاوری های کاهش انتشار گاز های گلخانه ای توجه خاصی داشتیم و برای این منظور برای انتخاب ۱۰ بندر برتر میانگین امتیاز ها را برای ۴۳ مرکز دریایی از ۱۰۰ امتیاز ۵۹ گرفتیم؛ اما در نهایت به میانگین ۷۷.۲۱ رسیدیم، زیرا دریافتیم مراکز دریایی چه پیشرفت های قابل توجهی داشته اند که حاکی از توجه بنادر و مراکز دریایی به شاخص های انتخاب مراکز نمونه است.

پیش داوری در باره بنادر ایران

با توجه به معیارهایی که safety۴sea؛ خبری کرده است، خوب است نگاهی به بنادر و تجهیزات دریایی ایران بیندازیم و با این معیارها فراز و فرود خود را بررسی کنیم. در این باره چند نکته را می توان حدس زد و پیش داوری کرد:

اول: زیر ۵۹ امتیاز

کف امتیاز اولیه، ۵۹ امتیاز بوده است که بر اساس آن، جمعی از گزینه های دریایی در سطح جهان روز میز قرار گرفته اند. ایران جزو این گزینه ها نبوده است. با فرض اینکه ایران نزدیک به این امتیاز بوده، به راحتی می توان گفت که جزو ده و حتا بیست یا سی کشور اول دنیا نیستیم. 
اگر فرض ۵۹ امتیاز را برای خود قائل شویم، به حساب سرانگشتی می توان گفت که بیش از ۳۰ امتیاز از سنگاپور و بیش از ۲۰ امتیاز از سایر کشورهای رتبه بندی شده، عقب هستیم. 
چیزی که در این امتیازبندی ها برای ما جای خوشبختی است، این است که فقط امارات در میان گزینه های فوق بوده است و در منطقه، باقی رقبا مثل ما معطل مانده اند. اما این هشدار وجود دارد که در سال و سال های آتی، بنادری مانند جفیره، گوادر و حتا فاو در جمع این گزینه ها باشند و ما همچنان خوش حال باشیم که نسبت به دولت گذشته، چند سانتی پیش روی کرده ایم.

دوم: برخی شاخص ها و معیارهای انتخاب عبارتند از:

هاب موفق دریایی، سهولت انجام کسب و کار، دسترسی به خدمات حرفه ای دریایی و موقعیت مناسب مکانی، ظرفیت بار، تعداد جرثقیل، طول اسکله کانتینری، انرژی سبز، تجهیزات اتوماتیک  و میزان کشش بندری، مشاغل حرفه ای و قابل پشتیبانی دریایی مانند کارگزاران کشتی، مدیریت کشتی، نحوه تأمین مالی کشتی، بیمه و قوانین، حق بیمه، بدنه، عوامل کلی محیط کسب و کار، تعرفه گمرکی، میزان خدمات دولت الکترونیک و عملکرد لجستیک.
اگر همین معیارها را در جدولی قرار داده و خود به آن ها امتیاز بدهیم، امتیاز بنادر ایران به تفکیک چند خواهد بود؟ خوب است که مدیران عالی چنین کاری کرده و نتیجه را اگر وارد حوزه محرمانه نمی شود به افکار عمومی بگویند. واقعا بر اساس معیارهای پیش گفته شده، امتیاز بنادر ما چند می شود؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.