| کد خبر: 257405 |

زوایای ارتباطات دریایی ایران و ونزوئلا

با توجه به فعالیت های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال جنوب، امکان برقراری منظم خط دریایی برای انتقال کالا بین ایران و ونزوئلا از جلوه های همکاری های مشترک بین دو کشور است که می تواند محقق شود.

تین نیوز

با توجه به فعالیت های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال - جنوب، امکان برقراری منظم خط دریایی برای انتقال کالا بین ایران و ونزوئلا از جلوه های همکاری های مشترک بین دو کشور است که می تواند محقق شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مسئولان کشور معتقدند اگرچه تحریم مطلوب نیست، اما در عین سختی، مزایایی نیز داشته است؛ در زمان تحریم ما می توانیم رفته رفته به سمت خوداتکایی رفته و بدون نیاز به واردات، تولید را جزو اولین ماموریت های خود قرار دهیم و در این راه، کشورهایی که تحت تحریم قرار دارند، می توانند در کنار هم همراهان خوبی باشند.

ایران نیز در حوزه حمل و نقل تحریم های بسیاری را متحمل شده است؛ در این سال ها در زمینه تولید کامیون و اتوبوس، تولید واگن و تولید بسیاری از تجهیزات فرودگاهی توانمند شده است و در این میان همانطور پیش از این هم مطرح شده بود، ایران و ونزوئلا می توانند در حوزه مدهای مختلف حمل و نقلی به یکدیگر کمک زیادی داشته باشند و ارتباط و همکاری نزدیک در حوزه های حمل و نقل دو کشور بسیار مفید خواهد بود.

دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت های حمل ونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورها هدف گذاری کرده است و آمادگی کامل جهت همکاری با کشورها و فعالان اقتصادی آن ها در همه زمینه های حمل ونقلی و ترانزیت را دارد. فعالان اقتصادی می توانند از شرایط ایجادشده در جهت افزایش تبادلات تجاری بین کشورها استفاده بهینه را داشته باشند.

در عین حال با رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا، مسئولان نظام به خصوص دولت و مجمع تشخیص مصلحت در حال تدوین سیاست های کلان دریا هستند که به گفته مسئولان دریایی، چرخشی بزرگ در سیاست های ایران خواهد بود و سهم GDP  را از حوزه اقتصاد دریا افزایش چشمگیر می دهد که سیاست جدیدی نه تنها برای کشور بلکه برای کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

جدیدترین جلوه همکاری های ایران و کشورهای دوست، ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین که در این راستا اخیرا ابراهیم رئیسی -رئیس جمهوری- به ونزوئلا سفر کرده است تا ظرفیت های جدیدی از همکاری های اقتصادی بین دو کشور را گسترش دهد.

رئیسی درباره دیدار از سه کشور منطقه آمریکای لاتین، با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی روسای جمهور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می شود، گفته بود: امروز عمده کشورهای منطقه آمریکای لاتین کشورهایی هستند که می خواهند مستقل زندگی کنند و روحیه آزادی خواهی، استقلال طلبی و مقاومت در مقابل نظام سلطه وجه مشترک کشورهایی است که در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوبی دارند.

امکان برقراری خط دریایی برای انتقال کالا میان ایران و ونزوئلا 

پیش از این بارها مطرح شده که ایران می تواند هاب منطقه ای برای کالاهای ونزوئلایی باشد، ونزوئلا نیز می تواند این نقش را برای کالاهای ایرانی ایفا کند.  در زمینه حمل ونقل دریایی بین دو کشور بحث انتقال بار و تجاری سازی محصولات، حائز اهمیت است و باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در هر دو طرف ایران و ونزوئلا برنامه ریزی برای تبادل بار و کالا وجود داشته باشد و دو کشور می توانند شریک دریایی یکدیگر باشند. 

لازمه راه اندازی خط دریایی، پایداری تبادل اقتصادی است و باید به دنبال راه حل هایی برای توجیه خط دریانوردی بود. بدین ترتیب می توان به صورت منظم خط دریایی برای انتقال کالای بین دو کشور و کشورهای دیگر برقرار کرد و همچنین می توان در تمام زمینه های دریانوردی و حتی ساخت و تعمیر کشتی های دو کشور همکاری کرد. در عین حال در بخش تبادل بار و کالا باید تناوب کافی برای تبادل وجود داشته باشد، زیرا سیستم حمل ونقل وابسته به تبادل بار بین دو کشور است.

باید توجه داشت که تبدیل منطقه به یک هاب حمل ونقلی، مزایای اقتصادی زیادی برای هر دو کشور به بار خواهد آورد؛ اراده دو کشور باید به این سو متمرکز باشد و لازمه آن این است که واردات و صادرات بین دو کشور توازن داشته باشد و کشتی ها در رفت و برگشت بار داشته باشند؛ کما اینکه در حال حاضر ایران تلاش دارد نقش هاب کالا و ترانزیت را در منطقه ایفا کند.

شهریار افندی زاده -معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی- پیش از این درباره دستاوردهای نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران که آبان ماه سال گذشته برگزار شده بود، با اشاره به تاثیر مثبت انتقال تجربیات، تکنولوژی و دانش فنی میان ایران و ونزوئلا تاکید کرد: با توجه به فعالیت های ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال - جنوب در زمینه حمل ونقل دریایی و انتقال بار می توان با طرف ونزوئلایی به تفاهمات مهمی دست یافت.

آمادگی کشتیرانی ایران برای توسعه مسیرهای انتقال کالا به آمریکای لاتین

در این راستا گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با سفر رئیس­ جمهور به ونزوئلا اعلام کرد که آمادگی دارد ضمن اعزام نماینده مستقر در کاراکاس جهت تسهیل امور مربوط به فعالان اقتصادی و تجاری که کالای خود را با کشتی­ های این ناوگان به مقصد ونزوئلا اعزام یا از این کشور وارد می­ کنند، نسبت به افزایش مبادی و مقاصد کشتی­ های حامل بار صادراتی و وارداتی میان ایران- ونزوئلا و آمریکای لاتین اقدام کند.

این در حالی است که اسفندماه سال گذشته هم اعلام شده بود حمل منظم بار صادراتی به مقصد ونزوئلا که یکی از درخواست های شرکت ها و تجار ایرانی بوده، چند ماهی است از سوی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه ویژه قرار گرفته و بر این اساس، خط منظم کشتیرانی از ایران به مقصد ونزوئلا به صورت هر دو ماه یکبار راه اندازی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.