بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

لایروبی ولگا؛ از دستور پوتین تا پیشنهاد مشارکت شرکت های ایرانی

کریدور شمال جنوب که از دو مسیر زمینی و یک مسیر دریایی زمینی، روسیه را از طریق ایران به خلیج فارس و هند پیوند می دهد، در مسیر دریایی از ظرفیت کشتیرانی در رودخانه ولگا و دریای خزر بهره می گیرد و راه بدون واسطه تجارت ایران و روسیه است.

لایروبی ولگا؛ از دستور پوتین تا پیشنهاد مشارکت شرکت های ایرانی
تین نیوز |

کریدور شمال جنوب که از دو مسیر زمینی و یک مسیر دریایی زمینی، روسیه را از طریق ایران به خلیج فارس و هند پیوند می دهد، در مسیر دریایی از ظرفیت کشتیرانی در رودخانه ولگا و دریای خزر بهره می گیرد و راه بدون واسطه تجارت ایران و روسیه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آنگونه که مقامات فدراسیون روسیه گفته اند، با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور، رودخانه ولگا در سال جاری میلادی (۲۰۲۳ ) لایروبی خواهد شد تا حمل بار و کشتیرانی در این رودخانه به عنوان پرآب ترین رود اروپا متصل به آب های آزاد تا دریای خزر شتاب گیرد.

اخبار مهم امروز را بخوانید؛

قیمت دلار با وساطت سلطان به لرزه افتاد؛ پیش بینی نرخ دلار

وُلگا رودی است در غرب روسیه که پس از طی مسیر سه هزار و ۶۹۲ کیلومتری به دریای خزر می ریزد. این دریا از طریق این رودخانه، توسط کانال ولگا–دن به آب های آزاد متصل است.

عزم تهران و مسکو برای فعال سازی کریدور شمال  جنوب

به گفته کارشناسان، مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه به عنوان یکی از دروازه های ورودی کالا به اروپا در شرایط صلح، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

با تقویت مناسبات تهران – مسکو، تقویت کریدور شمال – جنوب در دستورکار مسئولان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه قرار گرفته است.

مسیرهای شرقی و غربی این کریدور از کشورهای دیگر عبور می کنند و مسیر آبی از طریق دریای خزر، مسیر بدون واسطه ایران و روسیه در مبادلات تجاری است.

بندر ماخاچ قلعه تنها بندر روسیه در دریای خزر است و بنادر مهم دیگر این کشور در حاشیه رودخانه ولگا قرار دارند.

به گفته کارشناسان، یکی از مسائل مهم در این رودخانه ولگا طی ۶ سال گذشته، مشکل عدم لایروبی و پایین آمدن سطح آب کانال است که به همین دلیل کشتی ها مجبور هستند با آبخور ۳.۷ متر در این کانال تردد کنند که همین مسئله باعث می شود تا ناوگان کشتیرانی نتواند به طور کامل از ظرفیت اسمی خود استفاده کند و کشتی ها تنها با ۷۰ درصد ظرفیت بارگیری کنند.

کارشناسان بر این باور هستند که لایروبی کانال ولگا و رساندن آبخور آن به ۴.۵ متر برای تردد کشتی ها با ظرفیت کامل بسیار ضروری است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    ضمن سلام کر کچل طبیبی سر خود ...... ما خود در لاروبی اروند رود تا خرمشهر و تا اهواز لنکیم و لاروبی رودخانه بهمنشیر هم ....

  • ناشناس پاسخ

    سوریه دوم

  • ناشناس پاسخ

    استفاده از ظرفیت های بسیار زیاد کشور و حتی کشور های همسایه سود اور است .صلح وارتباط با قدرت ها زیرکی خاصی می طلبد که اگر توام با قدرت نظامی وسیاسی باشد اینده ای درخشان را ترسیم میکند .تمدن ایرانی ما ملغمه از خورده فرهنگ های کشور های همسایه نیز هست .همه را تبدیل به سود واسکناس کنید .نوفق باشند همه خدمتگزاران وعاشقان کشور

  • ناشناس پاسخ

    ایران خیلی هنر داره لایروبی رودخانه های خودمان را انجام دهد.در ضمن همکاری با کشوری متجاوز مانند روسیه باعث خجالت است و نمره منفی برای ایران.